رشتهٔ پزشکی و دندانپزشکی به باتلاقی برای استعدادهای نوپای کشور تبدیل شده است؛ بسیاری از دانشجویان پزشکی استعداد و علاقه یی برای پزشک شدن ندارند ولی به اجبار کنکور (در واقع جامعه، خانواده و آموزش و پرورش معیوب) وارد این حوزه می شوند و قابلیت ها و استعدادهای بسیاری در این مسیر به هدر می رود.
نتیجه ی عملی و نهایی این «همسان سازی اجباری استعدادها و توانایی ها»، ضعف نیروی انسانی هم در حوزه ی پزشکی و سلامت، و هم در بسیاری از حوزه های به مراتب ضروری تر از پزشکی است. ترکیب «کنکور و پزشکی» یکی از موانع توسعه در کشور است