آئین عزاداری امام حسین (ع) و ماه محرم در شهرستان‌های استان تهران با رعایت کامل دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا و تحت نظارت بازرسان دستگاه‌های نظارتی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۸۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸ 08 August 2021

به گزارش «تابناک تهران»، از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور تمامی برنامه‌های مذهبی نیز همچون سایر فعالیت‌ها تحت تأثیر قرار گفت و در ابتدا با تعطیلی بسیاری از آئین‌های مذهبی همراه بود اما رفته‌رفته با درک بهتر شرایط شیوع بیماری و اقداماتی که در خصوص کنترل این بیماری صورت گرفت امکان برگزاری مراسم به‌صورت محدود و با رعایت شیوه نامه‌های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا فراهم شد.

محرم سال گذشته و عزاداری سالار شهیدان غریبانه‌تر از همیشه و در هیئات محدود و ساعات محدود برگزار شد اما همین اقدام باعث شد شرایط برای برگزاری بهتر این آئین مذهبی در سال جاری بهتر از پیش شود و امسال شاهد ابلاغ دستورالعمل‌های دقیقی از سوی ستاد مقابله با کرونا هستیم که شرایط برگزاری مراسم عزاداری را تسهیل و امن‌تر از سال گذشته نموده است.

در ادامه این گزارش مشروح شرایط و نحوه برگزاری آئین عزاداری محرم در شهرستان‌های استان تهران آمده است.

رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اولویت برگزاری مراسم ماه محرم در پردیس

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین حسینی امام‌جمعه شهرستان پردیس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پردیس اظهار داشت: مسئولین هیئت‌ها از توجه به قرآن، سخنرانی در جلسات، برگزاری نماز جماعت و مداحی انقلابی غافل نباشند و همچنین برای بانوان و نوجوانان برنامه‌های دقیقی داشته باشند و با توجه به وضعیت قرمز شهرستان حتماً شیوه نامه‌های بهداشتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اول محرم و آغاز هفته امربه‌معروف و نهی از منکر افزود: امربه معروف و نهی از منکر فریضه‌ای واجب برای همگان است که نباید ترک شود و انجام امربه‌معروف به معروف و نهی منکر بر هر مسلمانی واجب است.

امام‌جمعه شهرستان پردیس تصریح کرد: سبک زندگی امام حسین (ع) همان عمل به قرآن است و باید در برگزاری مراسم عزاداری‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشیم تا همانند دانشگاهی تمام خصوصیات امام حسین (ع) را با رنگ و بوی حسینی به جوانان و نوجوانان در هیئت‌ها به نمایش بگذاریم و بازتاب آن در جامعه یک جامعه حسینی خواهد ساخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی در ادامه گفت: تمامی مسئولان هیئت‌های شهرستان پردیس در ماه محرم از توجه به قرآن، سخنرانی‌ها در جلسات، نماز جماعت و مداحی انقلابی غافل نباشند و همچنین برای بانوان و نوجوانان برنامه‌های دقیقی را داشته باشند.

وی یادآور شد: برگزارکنندگان و هیئت‌های عزادار باید مراسم عزای حسینی نباید با صدای بلندگوها مردم را اذیت کنند و با ایجاد سد معبر و ترافیک که حق‌الناس است و همچنین از عزاداری‌ها خیلی طولانی که هم موجب آزار شرکت‌کنندگان می‌شود خودداری کنند که در غیر این صورت آثار عزاداری واقعی حسنی از میان می‌رود.

امام‌جمعه پردیس با توصیه به جوانان عزادار حسینی تأکید کرد: نوجوانان و جوانان عزادار حسینی در ایام محرم حضور خود را در هیئت‌ها و مساجد پررنگ کنند از مسائل خرافی پرهیز کنند و عبادات شب و نماز صبح را در این ایام از دست ندهند.

حسینی در ادامه بیان داشت: مسئولان هیئت‌های مذهبی که تاکنون موفق به دریافت مجوز برپایی مراسم عزاداری در ایام محرم نشده‌اند با مراجعه به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مجوزهای لازم را دریافت کنند

وی افزود: جهت برگزاری مراسم‌های عزاداری از تمامی شهرداران، شوراهای روستاها، بخشداران و دهیاران عزیز درخواست می‌شود که هیئت‌های عزاداری در محلات خود را یاری کنند و رسالت پیگیری و تحقق این مراسم‌ها نیز بر عهده اداره تبلیغات اسلامی است.

امام‌جمعه پردیس خاطرنشان کرد: نظم و امنیت برگزاری مراسم‌ها توسط نیروی انتظامی و نیروی بسیج در شهرستان پردیس تأمین می‌شود و همچنین در زمان برگزاری مراسم عزاداری بازرسان شبکه بهداشت و درمان با نظارت کامل برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تحت نظر خواهند داشت.

توجه به سلامت مردم در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) حائز اهمیت است

حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری در نشست هماهنگی و بررسی اجرای شیوه نامه‌های برگزاری مراسمات عزاداری ایام محرم اظهار داشت: ری از دیرباز در برگزاری آئین و رسوم مذهبی پیش‌قدم بوده و هست اما توجه به سلامت مردم در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) حائز اهمیت است لذا در این راستا همه دستگاه‌های متولی شهرستان ری باید در ایام محرم و صفر در راستای تبیین فرهنگ عاشورایی قدم بردارند و حفظ سلامت عمومی را به‌عنوان اولویت در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: از آغاز شیوع بیماری کرونا تاکنون مناسبت‌های مذهبی در شهرستان ری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و با همراهی روحانیون، پیشکسوتان هیئات، مداحان و مردم ولایی ری برگزار شده و استمرار این رویکرد در ایام محرم و صفر نیز ضرورت دارد لذا در این راستا تمامی فضاهای باز مجموعه آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان و شهرداری‌های شهرستان ری برای برگزاری مراسمات در اختیار هیئات قرار می‌گیرد.

فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه گفت: اولویت مجموعه شهرستان ری اجرای مصوبات و شیوه نامه‌های ابلاغی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا در زمینه برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم است و امید است امسال نیز همچون سال گذشته با بصیرت و آگاهی مردم و عزاداران حسینی (ع) در شهرستان ری شاهد رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی باشیم.

توکلی تصریح کرد: در ایام محرم و صفر هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی شهرستان ری در خصوص دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا، آگاه سازی مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها و نظارت لازم بر نحوه برگزاری مراسمات عزاداری باید به‌عنوان سه اصل اساسی مدنظر قرار گیرد.

وی تأکید کرد: آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) همچون گذشته برنامه‌ها و مراسم مختلفی را با در نظر گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد کرد.

فرماندار ویژه شهرستان ری در پایان خاطرنشان کرد: اداره تبلیغات اسلامی به‌عنوان متولی اصلی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برگزاری مراسم ماه محرم و صفر، در این ایام با هدف اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی، نظارت بر هیئات و برنامه‌های مذهبی شهرستان ری را به‌صورت روزانه انجام خواهد داد.

برگزاری مراسم عزاداری محرم در همه شهرها و روستاهای شهرستان دماوند

حجت‌الاسلام علیرضا نورمحمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های ماه محرم اظهار داشت: مراسم عزاداری محرم و صفر در همه شهرها و روستاهای شهرستان دماوند با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی انجام خواهد شد؛ طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا در برگزاری مراسم سوگواری، حفظ سلامتی مردم و جلوگیری از شیوع کرونا در اولویت است.

وی ادامه داد: اولویت برگزاری مراسم در همه روستاها و شهرها با فضای باز و حداکثر یک‌سوم ظرفیت بوده و برگزاری مراسم در فضای بسته تنها در صورتی جایز است که حداقل ارتفاع مکان 6 متر باشد و از یک‌چهارم ظرفیت استفاده شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه عزاداری با رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک به مدت حداکثر دو ساعت جایز است گفت: زنجیرزنی و سینه‌زنی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است و ایستگاه‌های صلواتی چای و...ممنوع و جایگزین آن موکب‌های سلامت، جهت توزیع ماسک و مواد ضدعفونی بسته‌بندی‌شده است.

نورمحمدی تأکید کرد: افرادی که نذر شرعی برای اطعام دارند می‌توانند با رعایت کامل بهداشت، غذا را طبخ و به‌صورت بسته‌بندی‌شده و به‌شرط عدم ایجاد تجمع در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند در پایان خاطرنشان کرد: افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای شایسته است از طریق استفاده از برنامه‌های تلویزیون در منزل به ساحت مقدس امام حسین (ع) عرض ارادت و عزاداری کنند؛ عزاداران حسینی در صورت مشاهده هرگونه تخلف در روند برگزاری مراسم مراتب را جهت پیگیری از طریق شماره تماس 76344420 به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند اطلاع دهند.

برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در چارچوب پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا

ابراهیم جمشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان بهارستان در جلسه ستاد شئون فرهنگی شهرستان اظهار داشت: در ماه محرم و صفر به‌ویژه در دهه اول عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) تمامی دستگاه‌های شهرستان می‌بایست در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برقراری نظارت پای کار باشند.

وی افزود: منعی برای برگزاری مراسمات حتی برای اتباع در شهرستان نداریم لیکن در شرایط حاد کرونا هستیم و عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند شرایط را خطرناک‌تر از شرایط فعلی کند که در این راستا انتظار می‌رود مردم و هیئت‌امنای هیئت‌ها پروتکل‌ها را رعایت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خاطرنشان کرد: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهارستان لیستی از بایدها و نبایدهای برگزاری مراسم عزاداری را در شرایط کرونایی تهیه و به هیئت‌ها ابلاغ می‌کند.

برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای باز مدارس

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرحیمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی قرچک با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در این شهرستان اظهار داشت: هیئت‌های مذهبی باید هم تراز انقلاب اسلامی و درشان اباعبدالله حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) باشند و تفکر عاشورایی و مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) را دریمان شیعیان امیرالمؤمنین (ع) ترویج دهند.

وی افزود: آبروی امام حسین (ع) آبروی شیعیان و آبروی این دو عزت انقلاب اسلامی و ملت ایران است لذا تمامی مبلغین، مداحان، روحانیت معزز، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگر، دوست داران اهل‌بیت می‌بایست تلاش کنند تا با این شرایط سخت وجود ویروس منحوس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم آبرومندانه و پرشور برگزار شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قرچک گفت: امسال باید هیئات مذهبی پرشور و آبرومندانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همکاری اداره آموزش و پرورش در جهت برگزاری مراسم در فضای باز اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار