پس از سال‌ها انتظار، مطالبه بزرگ تأمین آب شرب و برون‌رفت از تنش آبی روستای ۱۶ هزار نفری قمصر شهرستان ری با عملیاتی شدن طرح خط انتقال آب از سد ماملو محقق شد.
کد خبر: ۹۸۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ 07 August 2021

به گزارش «تابناک تهران»، کمبود آب در فصل گرما از جمله مشکلات و معضلاتی است که مردم در جنوبی‌ترین بخش پایتخت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط فرمانداری ویژه شهرستان مردم روستاهای بخش کهریزک باید در آینده‌ای نه چندان دور از آب کافی و با کیفیت بهره‌مند شوند.

روستای قمصر در حوالی شهر باقرشهر بخش کهریزک شهرستان ری با جمعیتی در حدود 16 هزار نفر نخستین روستایی است به آب سد ماملو متصل شده و مردم روستا پس از سال‌ها درگیری با تنش‌های آبی تابستان امسال را از آب مناسب و با کیفیت برخوردار شدند.

روستای قمصر به‌واسطه نزدیکی به شهر باقرشهر از مقاصد حاشیه‌نشینی اطراف پایتخت محسوب می‌شود که با وجود مشکات موجود روز به روز به جمعیت آن افزوده می‌شود و همچنین تعداد قابل‌توجهی از اتباع نیز در این روستا ساکن هستند که به‌واسطه عدم احتساب در سرشماری در بودجه و برنامه‌های توسعه‌ای شهرستان در نظر گرفته نمی‌شود اما این بار به‌واسطه وجود مدیران بومی و آشنا به شهرستان در اختصاص آب ورودی روستا جمعیت اتباع و افزایش احتمالی حاشیه‌نشینی نیز منظور شده است.

روستاهای بخش کهریزک از آب سدهای ماملو و کرج برخوردار می‌شوند

امین بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ری، با اشاره به اتصال آب روستای قمصر به سد ماملو اظهار داشت: در سال‌های گذشته کمبود آب یکی از موضوعات پر اهمیت بخش کهریزک و شهرستان ری بوده که اخیراً با سیاست‌گذاری فرماندار ویژه شهرستان ری اقدامات خوب و برنامه‌ریزی‌های مطلوبی در راستای برخورداری مردم جنوبی‌ترین بخش پایتخت صورت گرفته است.

وی افزود: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا بود که پالایشگاه تهران 5 حلقه چاه به‌منظور تزریق به مخازن آب شرب در محدوده باقرشهر حفر کند اما فرمانداری ویژه شهرستان ری با این رویه و سیاست‌گذاری به دلیل امکان ایجاد شبکه آب‌رسانی مخالفت کرد، لذا اعتبارات پالایشگاه برای حفر چاه به حوزه آب‌رسانی اختصاص یافت.

بخشدار کهریزک در ادامه گفت: برای اجرای پروژه آب‌رسانی به روستای قمصر اعتباری در حدود 19 میلیارد تومان از سوی منابع داخلی جهت پرداخت به آبفا تخصیص اعتبار شد تا آبفا پروژه شبکه آب‌رسانی را در سطح معقولی در منطقه پیش برد.

بابایی با بیان اینکه پروژه انتقال آب به قمصر در اولویت بود تصریح کرد: عملیات لوله‌گذاری 2 هزار و 180 متری از شبکه آب‌رسانی سد ماملو با مدیریت آبفای منطقه به خوبی صورت گرفت و در فصل گرما و به موقع آب مورد نیاز از سد ماملو به مخزن روستای قمصر و روستای گلحصار اختصاص یافت.

وی تأکید کرد: این پروژه ظرف 42 روز و با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان اجرایی شد که در این راستا 870 میلیون تومان نیز مجوز حفاری بر این مسیر صادر شده بود.

بخشدار کهریزک ابراز داشت: در حال حاضر برحسب نیاز جمعیت 16 هزار نفری قمصر از 20 تا 50 لیتر بر ثانیه انتقال آب صورت می‌گیرد و مردم این روستا از شرایط آب‌رسانی مطلوبی برخوردار هستند.

بابایی افزود: باتوجه به اینکه این روستا از روستاهایی با تمرکز بالای اتباع است که جزو سرانه جمعیتی نیز محاسبه نمی‌شود، با برآورد حدودی 4 هزار اتباع ساکن در روستا، این مخزن با میزان آبگیری برای تأمین آب شرب 20 هزار نفر در نظر گرفته شده که آینده دور روستا نیز به شایستگی در نظر گرفته شده و این روستا تا آینده دور چالشی در تأمین آب نخواهد داشت.

بخشدار کهریزک در پایان خاطرنشان کرد: این نوید را می‌دهیم که به‌واسطه پیگیری‌های صورت گرفته در مدیریت شهرستان و تخصیص لازم برای تأمین آب شرب از سدهای ماملو و کرج باقی روستاهای منطقه نیز به ترتیب با اجرای کامل طرح از آب مطلوب برخوردار شوند.

آرزوی دیرینه مردم قمصر تحقق یافت

مسلم سلطانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری با اشاره به اجرای پروژه انتقال آب از ماملو به قمصر اظهار داشت: با اختصاص آب از سد ماملو به روستای قمصر آرزوی دیرینه مردم این روستا در کاهش قطعی آب و افت فشار محقق شد.

وی افزود: این پروژه به دلیل مشکلات موجود در خط انتقال از باقرشهر به قمصر و وجود خطوط گاز، مخابرات و نفت در مسیر در حدود 1 ماه و نیم به طول انجامید اما در نهایت آب با کیفیت و مناسب به مردم این روستا رسید.

مدیر آبفای باقرشهر در ادامه تأکید کرد: آب ورودی به روستای قمصر بر اساس نیاز اهالی تأمین می‌شود و در صورت افرایش یا کاهش مصرف، بار ورودی نیز تغییر می‌کند.

سلطانیان تأکید کرد: از این پس مشکلات پیشین در زمینه قطعی یا افت فشار آب که باعث نارضایتی شدید اهالی شده بود را در روستای قمصر شاهد نخواهیم بود.

مدیر آبفای باقرشهر در پایان خاطرنشان کرد: اولین اتصال این پروژه در تاریخ 9 مرداد با موفقیت به پایان رسید و بعد از تست گیری مراحل پایانی آخرین تلاش‌ها برای اتصال لوله به داخل مخزن ذخیره آب روستا انجام شد.

شمارش معکوس برای انتقال خط لوله آب روستای قمصر پایان یافت

اسماعیل آقاخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری با اشاره به پاسان مشکلات ناشی از افت فشار آب در روستا اظهار داشت: طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش جمعیت و نبود زیرساخت مناسب، روستای قمصر با کمبود آب مواجه بوده و در تابستان‌ها به‌واسطه مصرف زیاد و کمبود آب مردم با تنش آبی مواجه می‌شدند که تنها راه دائمی برون‌رفت از تنش آبی این روستا عملیاتی شدن طرح خط انتقال آب از سد ماملو بوده که با پیگیری‌های شبانه‌روزی مسئولان صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه این مشکل و رفع آن دغدغه‌ای جدی و مورد توجه بوده است افزود: برای گذر از این مشکل پروژه مهم انتقال خط لوله برای جبران کمبود آب روستا اجرایی شد.

دهیار قمصر در پایان خاطرنشان کرد: پس از انجام مطالعات و کارشناسی طرح و دریافت مجوزهای لازم این پروژه در یک نقطه با خط لوله آب باقرشهر به هم متصل شد که در راستای اجرای آن حدود 3 کیلومتر خط انتقال انجام شده و 200 لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار