رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شفافیت و کاهش رانت، فساد و تبعیض از مهمترین دستاوردهای هوشمندسازی پایتخت است.
کد خبر: ۹۷۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ 05 July 2021

به گزارش «تابناک تهران»، محسن هاشمی روز دوشنبه در چهارمین همایش تهران هوشمند که به صورت بر خط برگزار شد، افزود: کمتر از یک ماه تا پایان دوره کاری شورای پنجم باقی مانده است و این همایش فرصتی برای بررسی عملکرد مدریت شهری در حوزه هوشمند سازی محسوب می شود که از رویکردهای مهم مدیریت شهری تهران بوده است.

وی یادآورشد: بحث هوشمند سازی و خدمات الکترونیکی در تهران جرقه ای بود که به تدریج در کشور نیز رواج و در شهر و شهرداری تهران نیز جای خود را یافت و با هدف بهبود حکمرانی شهری پیش رفت.

هاشمی اظهارداشت:در قالب بهبود حکمرانی شهری باید کاهش نارضایتی، تسهیل در ارائه خدمات و مبارزه با فساد، رانت و تبعیض را نیز دید و از این طریق ضمن آنکه می توان خدمات را سریعتر ارائه کرد، در این بُعد نیز می توان اقدام کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شهرداری تهران اینگونه نیست که هوشمندسازی ویترینی و بدون عمق باشد، سعی شده است تا ضمن برخورداری از یک ویترین مناسب، عمق مناسبی نیز داشته باشد و همین نرم افزار «تهران من» توانست میلیون ها تهرانی را به استفاده از این نرم افزار ملزم کند و خوشبختانه شهروندان نیز از آن رضایت دارند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون این نرم افزار نه فقط ویترینی برای تهران است که در سایر شهرها نیز جا افتاده است و قابل مقایسه با نرم افزارهای مورد استفاده در دیگر کشورها نیز هست.

هاشمی ادامه داد: این همایش ویترینی برای توسعه هوشمند سازی فعالیت ها در کل کشور است و توانسته است دیگر شهرها را نیز به این وادی بکشاند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هوشمندسازی علاوه بر اینکه به ارائه خدمات سرعت می بخشد، خود به خود مراجعه شهروندان را نیز کاهش داده است که همین عدم تماس مستقیم شهروندان با پرسنل موجب کاهش رانت و فساد هم می شود و گزارش گیری از خود نیروهای انسانی نیز اهمیت می یابد چون همه اقدامات و فعالیت ها ثبت می شود.

برخی مدیران شهرداری خود را ملزم به کار با اتوماسیون نمی دانند

وی اضافه کرد: نباید هوشمندسازی فقط یک ویترین باشد، گاه دیده شده است نیروها ملزم به استفاده از اتوماسیون می شدند اما برخی مدیران خود را ملزم نمی دانستند، این رویه باید اصلاح شود و در نهایت استفاده از کاغذ و صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری مد نظر قرار گیرد تا مردم بتوانند از خانه، اسناد خود را بارگذاری و خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

هاشمی با بیان اینکه استفاده از اتوماسیون در سطح مدیران به درستی رخ نمی دهد، اعلام کرد: همین موضوع منجر شده است که هم حجم استفاده از کاغد افزایش یابد و هم نیروی انسانی در نقطه دیگری به کار گرفته شود باید مراقب بود تا این اقدام ها دور زدن در نرم افزارها و استفاده از اتوماسیون رخ ندهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکنون در همه دنیا با استفاده از خدمات الکترونیکی همه اقدامات و برنامه ریزی ها در داخل و خارج از کشور دنبال می شود اما ما از این جهت دچار مشکل شده ایم که برخی نام آن را سیاه چالگی گذاشته اند و مردم نمی توانند همه خدمات را به طور یکسان به صورت الکترونیک دریافت کنند.

وی افزود: این موضوع از مسائلی است که دولت باید به آن بپردازد و نمی شود کلانشهرهای کشور در خدمات الکترونیکی دچار سیاه چالگی شده باشند.

هاشمی یادآورشد: مطالباتی را که ما در شورای شهر از سامانه تهران و تشکیلات مربوط به آن داشتیم، به شکلی در مدیریت پسماند، آلودگی هوا و چنین حوزه هایی آغاز کرده اند و به تدریج به مفهوم هوشمندسازی و مفهوم شهر هوشمند نزدیک می شویم و باید میزان صرفه جویی اقتصادی تغییر رویه از روش های سنتی، به جدی شناسایی و برآورد شود.

وی با بیان اینکه شفافیت یکی از مزیت های شهر هوشمند است، اظهارداشت: پرسنل و مدیران در وضعیتی قرار می گیرند که می توان عملکرد آنان را در هر شرایطی نظارت و ارزیابی کرد در شرایط کرونا نیز همین هوشمندسازی در حوزه خدمات غیر حضوری موفقیت آمیز بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در جلوگیری از شهر فروشی و صدور پروانه ساختمانی نیز می توان به همین شیوه عمل کرد، بهره گیری از خدمات هوشمند را در کاهش روند شهر موثر و زمینه ساز دسترسی مردم به اطلاعات مربوط به این حوزه برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد در شهرداری و با کمک فاوا (سازمان فناوریی اطلاعات و ارتباطات شهرداری) توانسته ایم این فعالیت ها را انجام دهیم و می توانیم با استفاده از آن سهم بخش خصوصی را در مدیریت شهر افزایش دهیم و مردم و سرمایه گذاران به اطلاعات دسترسی دارند و می توانند با دسترسی به داده های شهر، برنامه ریزی کرد.

هاشمی ادامه داد: دسترسی به این اطلاعات در میان سرمایه گذاران برای ورود به حوزه شهری و اجرای پروژه ها، رقابت ایجاد می کند و قیمت های تمام شده آشکار می شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار