حناچی:
شهردار تهران اعلام کرد: در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان و امسال نیز، ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت سیلاب پایتخت اختصاص یافته که اهمیت این مساله را نشان می‌دهد و تخصیص همین اعتبارات بوده است که باعث شده در تهران شاهد کمتر شدن آبگرفتگی‌ها باشیم.
کد خبر: ۹۶۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 19 May 2021

به گزارش تابناک تهران، پیروز حناچی شهردار تهران روز چهارشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های مدیریت سیلاب در غرب پایتخت، در سخنانی اظهار داشت: از ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری، یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار گرفت، افزایش تاب آوری شهر تهران بوده است، چیزی که همه کلانشهرهای دنیا آن را دنبال می کنند.

به گفته وی، ما در سرزمینی زندگی می کنیم که از دیرباز مشکلات مشابهی داشته است داریوش در کتیبه بیستون ۲۵۰۰ سال پیش آرزو می کند که این سرزمین از دروغ و خشکسالی در امان باشد، این یعنی خشکسالی از آن زمان مشکل ایران بوده است اما مردم با هنرمندی چگونگی مقابله با آن و استقرار در این سرزمین را آموخته بودند و بهشت هایی در دل کویر ساخته اند که نمونه های آن موجود است.

حناچی ادامه داد: علت اصلی به وجود آمدن تهران هم رشته قنات های موجود در تهران بود، که تعدادشان ۷۵۰ رشته بوده و هم اکنون نیز ۱۵۰ رشته آن باقی مانده است.

به گفته وی، سیل و زلزله دائم تهران را تهدید می کند. سابقه تهران در سیلهای سال های ۴۸، ۶۶ و ۹۸ نشان می دهد که هر بیست سال یک سیل را تجربه می کنیم، ما و همکارانمان تلاش کردیم که با آغاز فصل بارش این هوشمندی را در شرایط تهران فراهم کنیم که سیل ها کنترل شوند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مناطق ۲۱، ۲۲ و ۵، خدمات زیربنایی و هدایت آب های سطحی متناسب با توسعه بخش های مسکونی و توسعه شهر مورد توجه قرار نگرفته است، در سال ۹۸ در همین مناطق در آستانه وقوع سیل بودیم و آب تا زیر عرشه پل بزرگراه تهران-کرج بالا آمد ولی با کاهش بارندگی ها این خطر رفع شد، در همان زمان اکیپ های امدادی شهرداری تهران در سایر شهرها در حال فعالیت بودند.

وی اظهار داشت: شرکت خاکریز آب، تحول ملموسی در این حوزه ایجاد کرد و مدیریت شهری هم به این تلاش جواب مثبت داد، با توجه به اینکه این پروژه ها در معرض دید نیست اما بسیار تاثیرگذار هستند و می توانند موضوعات را حل کنند.

به گفته حناچی، در تهران به حدود ۷۰۰ کیلومتر مسیر جمع آوری سیلاب نیاز داریم که حدود ۵۳۰ کیلومتر به اجرا در آمده است.

وی تاکید کرد: ما چشم اندازی برای تهران داریم که باید فعالیتهایمان در آن راستا باشد. وقتی می گوییم شهر انسان محور باید پروژه ها در این جهت باشد و دیگر شاهد توسعه بزرگراه های خارج از مصوبات نباشیم.

شهردار تهران در خصوص پروژه شارباغ نیز گفت: ۸.۵ کیلومتر پیاده راه یا غلبه پیاده بر سواره در میدان امام خمینی که تا آخر دوره بهره برداری و ساختمان بلدیه در حاشیه شمالی تهران نیز بازسازی می شود، کوچه پشت شهرداری مجددا احیا می شود و همچنین پروژه دیگری که امروز کلنگ زده شد، باعث می شود که ساکنان منطقه تردد راحت تری داشته باشند که همه این طرح ها در راستای هدف انسان محوری در پایتخت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز اول خط راه آهن تهران-تبریز در منطقه ۱۷ تا پایان خرداد به بهره برداری می‌رسد، گفت: یکی از خصیصه‌های منطقه۱۷ این است که محصور شده میان سه خط راه آهن است.

به گفته حناچی، در سه نقطه از خط تهران- اهواز نیز در منطقه ۱۷، همکارانم با همکاری راه آهن زیر گذری را فراهم می کنند که ارتباط محلی را برقرار کند و انشالله رضایت مندی را ایجاد خواهد کرد.

شهردار تهران در خصوص میانگین سنی مدیران شهرداری نیز گفت: میانگین سنی مدیران در حوزه معاونت ها حدود ۵۰ و مدیران میانی بین ۴۰ تا ۵۰ سال است و تلاش کردیم از جوانان در مدیریت ها بیشتر بهره ببریم.

اختلاف ارتفاع ۶۰۰ متری در تهران خطرآفرین است

رئیس شورای شهر تهران نیز، در مراسم بهره برداری از پروژه های مدیریت سیلاب گفت: سن مدیران شهری پایتخت نیاز به اصلاح دارد و حال که میانگین مدیران از سن ۵۰ سال بیشتر شده است، باید مدیران جوان به چرخه مدیریت شهری تزریق شود.

هاشمی اظهار داشت: مدیریت سیلاب از دهه چهل مطرح شد و اما در دهه پنجاه پروژه های زیادی برای شهر تعریف شد که مترو و فاضلاب تهران متعلق به همان زمان است.

وی با اشاره به آغاز فعالیت شرکت خاکریزآب در سال ۷۲ ، تاکید کرد: ما در تهران اختلاف ارتفاع ۶۰۰ متری در بالا و پایین شهر داریم که خطر آفرین است، در این سالها ۵۳۰ کیلومتر تونل آب ساخته شده است که باید به ۷۰۰ کیلومتر برسد.

به گفته هاشمی، این تونل ها عمدتا در عمق ۱۲ تا ۴۰ متری ساخته می شود و دیده نمی شود و زحمتی است که در تهران کشیده می شود ولی مردم آن را نمی بینند. مترو یا فاضلاب را مردم می بینند، در مورد مدیریت سیلاب این اتفاق نمی افتد و به صورتی گمنام باقی مانده است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در تهران ۵۰۰ کیلومتر اتوبان داریم اما در زیر زمین ۵۳۰ کیلومتر تونل های انتقال آب داریم ،افزود: باید در خصوص توسعه تونل های انتقال آب اقدامات بیشتری صورت بگیرد و همچنین امیدواریم در ماه‌های باقی‌مانده از مدیریت شهری کنونی،‌ پروژه‌های محله‌محور افتتاح شود زیرا نیاز جامعه در حال حاضر این پروژه‌ها است.

پیروز حناچی در برنامه کاری امروز خود ابتدا با حضور در منطقه ۱۷ تهران احداث سه زیرگذر را در حاشیه حریم راه آهن تهران- اهواز به زمین زد و سپس تعدادی از طرح های مدیریت سیلاب را در غرب تهران افتتاح کرد.

وجود گلوگاه های سیلابی موضعی مانند پل اتوبان تهران کرج، با عبور از روی این رودخانه‌ها است که این تنگ شدگی‌های موضعی و تغییرات انجام شده در بستر رودخانه موجب افزایش سرعت جریان، فرسایش و تخریب کف به ویژه در پایین دست پل‌ها شده است.

اجرای طرح رفع گلوگاه سیلابی و بهسازی رودخانه کن در محدوده اتوبان تهران کرج در مرز مناطق ۵ و ۲۱ بر اساس طرح ابلاغی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در دستورکار شرکت خاکریزآب قرار گرفت که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار