معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به ورود ۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده از ابتدای سال به ناوگان حمل و نقل گفت: برای ورود ۶۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا پایان سال برنامه ریزی شده و مجموع این اتوبوس ها به ۱۰۰ دستگاه خواهد رسید.
کد خبر: ۹۳۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶ 06 February 2021

به گزارش تابناک قم، عباس ذاکریان در آیین آغاز به کار ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده و ۸۳ تاکسی اظهار داشت: از سال ۹۶ که در خدمت شهرداری بودیم یکی از اولویت‌های کاری تقویت و پایداری وضعیت حمل و نقل عمومی بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۹۰ اتوبوس فعال در سال ۹۶ حدود ۲۶۰ دستگاه متعلق به بخش خصوصی بود افزود: فقط ۳۰ دستگاه متعلق به شهرداری بود اما ظرف سال گذشته سند ۲۱۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی آزاد شده و از چرخه حمل و نقل عمومی خارج شده است.

ذاکریان با بیان اینکه اگر این تدابیر توسط مدیریت شهری اندیشیده نشده بود به طور حتم یکی از مشکل‌های جدی امروز ما حمل و نقل عمومی بود تصریح کرد: ظرف ۲ یا ۳ سال گذشته حدود ۱۴۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است.

وی با اشاره به بازدید از تمام کارخانه‎‌های ساخت اتوبوس تاکید کرد: با توجه به تحریم‌ها و مباحث اقتصادی که اتفاق افتاد تولید اتوبوس در داخل نداشتیم و برای اینکه با وقفه مواجه نشویم بازسازی اتوبوس‌ها در دستور کار قرار گرفت.

معاون شهردار قم با بیان اینکه اتوبوس‌های فرسوده که سال ها متوقف بودند با کار کارشناسی حوزه حمل و نقل بازسازی شدند افزود: سه مناقصه با تعداد ۵۶، ۳۹ و ۵۳ دستگاه برگزار شد که مناقصه اول به قرارداد رسید.

ذاکریان افزود: ۲۰ اتوبوس چندماه قبل وارد چرخه حمل و نقل شد و امروز نیز ۲۰ اتوبوس دیگر بعد از بازسازی اساسی به ناوگان حمل و نقل قم اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم تا پایان سال ۶۰ دستگاه دیگر هم بعد از بازسازی وارد چرخه حمل و نقل شود ادامه داد: برای ۹۴ دستگاه دیگر هم ۲ بار مناقصه برگزار شده است که به دلیل افزایش قیمت‌ها به نتیجه نرسیده و برای بار سوم به مناقصه می‌رود.

وی  برنامه‌ریزی برای بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: با تلاش همه دوستان و حمایت تیم مدیریت شهری وقفه‌ای در خدمت رسانی حمل و نقل عمومی اتفاق نیفتاد.

تقویت حمل و نقل عمومی در گرو حمایت ملی است 

شهردار قم نیز در آیین تقویت حمل و نقل عمومی در گرو حمایت در سطح ملی برشمرد و گفت: برنامه جامع حمل و نقل کشور باید در ابعاد مختلف نه در شعار بلکه در عمل انجام بپذیرد.

سید مرتضی سقائیان ‌نژاد افزود: ۲۰ اتوبوس و ۸۳ دستگاه تاکسی به ناوگان حمل و نقلی شهر قم اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در پایان سال ۹۸ اتوبوس‌های بخش خصوصی از سیستم شهرداری خارج شد و ۳۰۰ دستگاه جدید جایگزین شد افزود: ۱۴۰ دستگاه جدید خریداری شده و نزدیک به ۱۸۰ دستگاه بازسازی شد.

سقائیان‌نژاد افزود: برای ۱۰ سال آینده نزدیک به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای قم پیش بینی شده است که به صورت مرحله‌ای در ماه های مختلف به ناوگان شهر قم اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به پنج هزار دستگاه تاکسی فعال در شهر قم وجود دارد تصریح کرد: نیمی از این تاکسی ها که بیش از ۲۵۰۰ عدد است، فرسوده هستند که باید به صورتی وارد ناوگان بشوند.

شهردار قم با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی باید با اعتقاد تقویت شود تصریح کرد: قرار بود دولت هر سال ۴۰ هزار میلیارد ریال به حمل و نقل عمومی کمک کند که متاسفانه این کار انجام نشد.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: قرار بود هر سال یک تعداد زیادی از تاکسی‌های فرسوده ما از مدار خارج شود اما از پایان سال ۹۶ این کمک نیز قطع شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم امید به داشتن هوای پاک داشته باشیم اما در سطح ملی به حمل و نقل عمومی کمک نکنیم تصریح کرد: برای یک اتوبوس نزدیک به ۶۰ میلیارد ریال پول صرف می‌شود و این پول از عوارض مردم است.

شهردار قم با تاکید بر ضرورت تدوین یک طرح جامع برای حمل و نقل عمومی کشور تاکید کرد: تا زمانی که یک حمایت در سطح ملی از حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد روز به روز بر آلودگی هوا افزوده خواهد شد.

سقائیان نژاد با بیان اینکه باید میزان توان شهر در افزودن وسایل نقلیه احصا شود افزود: ما در حال تلاش هستیم اما باید مجلس شورای اسلامی طرح جامعی را با کمک دولت فراهم کند تا این مشکل در کشور برطرف شود.

وی با بیان اینکه در گذشته ۸۲ درصد پول اتوبوس را دولت کمک می‎کرد افزود: یک دستگاه اتوبوس  یک میلیارد ریال بود اما امروز به ۶۰ میلیارد ریال  رسیده است، شهرداری‌ها چطور با بودجه‌هایی که پایدار نیست باید شهر را اداره کنند؟

شهردار قم ادامه داد: اگر بخواهیم هوای شهرها سالم باشد باید حمل و نقل عمومی تقویت شود، در مساله سوخت الان همه اتوبوس‌ها یورو۴ استفاده می‌کنند اما این باز کافی نیست و لازم است برای استقبال مردم ماشین‌ها و ایستگاه‌ها هوشمند شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار