کد خبر: ۸۷۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴ 25 July 2020
خداحافظی بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان با روش‌های سنتی گرم کردن آب/آبگرمکن‌های خورشیدی کارساز شد
 
به گزارش تابناک سمنان: چند سالی است استفاده از انرژی‌های نو در روستا ها‌ی حاشیه جنگل رونق گرفته و این شیوه علاوه بر حفظ منابع طبیعی کمک زیادی به راحتی زندگی در مناطق کم برخوردار می‌کند. حمیدرضا عبدوس رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با این هدف ۶۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق هدف عموما حوضه‌های آبخیز روستا‌های شهرستان‌های استان سمنان حاشیه جنگل نصب شده؛ حوضه‌های آبخیز در استان سمنان روستای تاش شهرستان شاهرود یکی ازاین روستا‌ها است که در آن چند روزی است آبگرمکن‌های خورشیدی جایگزین سوخت‌های فسیلی، چوب و هیزم برای مصارف مختلف اهالی شده؛ آبگرمکن‌های خورشیدی درروستای شهرستان‌های استان به طور رایگان توسط اداره کل منابع طبیعی  و آبخیزداری استان سمنان در سال ۹۸ نصب شده است.
لبخند رضایت بر روی لب مردم
یکی از اهالی این روستا گفت: ممنونیم که این آبگرمکن‌ها به روستا‌ها آورده شده است. حسین خدا وردی با بیان اینکه اهالی بسیار راضی هستند و زندگی از موقعی که آبگرمکن‌ها آمده خیلی بهتر شده است، افزود: با وجود این آبگرمکن‌ها آب گرم داریم و دیگر نیاز به چوب درخت نداریم.
یکی دیگر از اهالی روستا‌های فروان شهرستان آرادان با اشاره به تعداد زیاد روز‌های آفتابی در سال در این منطقه گفت: ما در سال حداقل ۱۰ ماه می‌توانیم از این آبگرمکن‌ها استفاده بهینه کنیم و در ۲ ماه زمستان هم می‌توان به صورت برقی از آن‌ها استفاده کرد.
محمد علی قندالی با بیان اینکه با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی دغدغه آب گرم که با سختی حاصل می‌شد از بین رفته عنوان کرد: قبلاً با دیگ آب گرم می‌کردیم و شرایط بسیار سخت بود، اما از زمانی که آبگرمکن آورده شده، مردم راحت شده‌اند و همه قدردان مدیران دولت تدبیر و امید هستند؛ و از تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و مرتع و چوب تاغ جلوگیری می‌شود.
نصب  ۶۵ آبگرمکن خورشیدی
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در این راستا گفت: تعداد ۶۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد از اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات ملی در کل شهرستان‌های استان سمنان نصب شده است.
حمیدرضا عبدوس در خصوص لزوم استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در روستا‌های شهرستان‌های تابعه استان سمنان اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد روز‌های آفتابی در این منطقه بیش از ۲۰۰ روز در سال است، به منظور استفاده بهینه از انرژی خورشید و جلوگیری از قطع و بوته‌کنی گونه‌های مرتعی آبگرمکن‌های خورشیدی را در مناطق روستایی نصب کردیم.
وی با بیان اینکه مناطق هدف که در معرض تخریب پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی بواسطه استفاده از سوخت فسیلی در اولویت این اداره کل بوده و با برنامه ریزی سالانه سعی می‌گردد این گونه مناطق تحت پوشش نصب آبگرمکن خورشیدی و استفاده رایگان از سوخت پاک قرار بگیرد. عنوان کرد: نصب آبگرمکن‌های خورشیدی علاوه بر کمک به معیشت زندگی روستاییان، سبب حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از قطع و بوته‌کنی گیاهان مرتعی می‌شود.
وی ادامه داد: تعداد زیاد روز‌های آفتابی در سال، سختی حمل و نقل سوخت‌های فسیلی و نبود شبکه گاز در منطقه استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی را در روستا‌ها توجیه‌پذیر کرده است.
عبدوس با بیان اینکه انرژی خورشید منبع بی‌کران، قابل دسترس، رایگان و تجدیدپذیری است که استفاده از آن به میزان قابل توجهی از وابستگی ما به منابع تجدیدناپذیر انرژی می‌کاهد، افزود: استفاده از انرژی خورشید گام بسیار موثری در امر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، ذخیره منابع انرژی و گره گشای مسائل اقتصادی کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیائی ایران، مناطق وسیعی از کشور از شدت تابش بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: آب گرمکن‌های خورشیدی یکی از موثرترین طرح‌های استفاده عمومی و آسان از انرژی خورشید برای تأمین آبگرم مصرفی در بخش خانگی است.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام تابناک سمنان
اینستاگرام تابناک سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار