تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در حالی که این روزها کل کشور از نیروهای بهداشت و درمان گرفته تا بسیج و سپاه و نیروهای نظامی امدادی و همچنین نیروهای داوطلب و مردمی،اصناف،بازاریان و ... درگیر شرایط حاد کرونایی و مبازره منسجم با این بیماری کشنده می باشند اما در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که می بایست محور این فعالیت ها باشد دقیقا در همین شرایط خاص و بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی انتصابات و تغییرات مدیریتی در حوزه پیشگیری صورت گرفته و احتمالا خواهد گرفت که فارغ از منطقی بودن یا نبودن این تغییرات در این شرایط ویژه ،مطابق بررسی های صورت گرفته این انتصابات مخالف قوانین و بخشنامه های وزارتی بوده و بر خلاف آنچه که دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان داشته که جهت بهتر شدن اوضاع مدیریت کرونایی بوده است ولی اینگونه احساس می شود بیشتر جهت راضی نگه داشتن افرادی خاص در بیرون از حوزه دانشگاه بوده است و احتمالاً نه تنها تاثیر مطلوبی در کنترل کرونا در استان نداشته بلکه باعث وقفه و سردرگمی در کنترل این بیماری منحوس شده است که آمار افزایشی بیماران کرونایی این روزهای استان حکایت از این واقعیت دارد.
در ذیل به بررسی موارد تخلف در این انتصابات می پردازیم:
1. در شبکه بهداشت و درمان باشت اخیراً مدیر شبکه که پزشک و دارای سوابق قابل قبول مدیربتی نیز بوده است برکنار و یکی از نیروهای اداری شاغل در واحد کارگزینی دانشگاه جایگزین ایشان شده است که این انتصاب باعث بهت و حیرت دلسوزان نظام سلامت استان قرار گرفته که آیا یک نفر نیروی اداری که سوابق مدیریتی در حوزه شبکه بهداشت نیزنداشته است بهتر از یک پزشک با سابقه مدیریتی می توانسته است اوضاع را در این شرایط حاد بیماری مدیریت نماید ؟!و یا این انتصاب صرفا جهت راضی نگه داشتن فرد یا افراد خاصی اتفاق افتاده است ؟!
از طرفی مطابق نامه شماره 7217 مورخ 6/5/98 رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در خصوص شرایط احراز مدیران شبکه بهداشت و درمان و همچنین تصویب نامه شماره579095 مورخ 1/4/1395 هیات وزیران (ماده 2) و مهم تر از همه دستورالعمل انتخاب ،انتصاب و تغییر مدیران وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1385 که طی نامه شماره 1943 مورخ 17/12/1395 رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت مجدداً به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است (با توجه به بند 3 ماده 5 این دستورالعمل که سابقه کار و همچنین سابقه مدیریتی مرتبط را جهت انتصاب مدیران قید نموده است) انتصاب این عزیز در این پست مخالف قانون و لذا فاقد شرایط احراز این پست بوده است.
2. در شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا نیز مدیر شبکه با سابقه حدود 7 سال مدیریت و آشنا به زیر و بم و نقاط ضعف و تنگناهای روزهای کرونایی شهرستان را برکنار و مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای استان به جایگزینی ایشان انتخاب گردید که در این خصوص ذکر دو نکته ضروری می باشد.
اولاً آیا در این شرایط که استان 700 هزار نفری نیاز به مدیریت بیماریها در سطح استانی دارد آیا ضروری بود که این جابجایی در این شرایط صورت بپذیرد و الان بیش از چند روز است که مرکز مدیریت بیماریهای استان ندارد و با تصمصم رئیس دانشگاه علوم پزشکی مدیر با تجربه مرکز مدیریت بیماریهای استان در شهرستان 40 هزار نفری دنا مشغول به خدمت گردیده است ،لذا به نظر می رسد مسولین دانشگاه علوم پزشکی و همچنین استاندار محترم به عنوان رئیس ستاد پیشگیری از کرونا در استان می بایست جواب قانع کننده ای برای اذهان عمومی استان داشته باشند که آیا بلاتکلیفی در مرکز مدیریت بیماریهای استان که در واقع مرکز ثقل پیشگیری از این بیماری منحوس می باشد در طی دو هفته گذشته که شاید به جرات بتوان گفت که طلایی ترین روزهای پیشگیری از این بیماری کشنده بوده است ظلم و خیانت به آحاد مردم استان نبوده است و یا اینکه بی خیالی اصلا نیازی به همچین مدیریتی احساس نمی گردد!!!!!
دوماً ذکر این نکته ضروزی است که مطابق بخشنامه در بند1 فوق الذکر انتصاب این عزیز در پست مدیریت شبکه بهداشت و درمان دنا مخالف دستورات وزارتی و لذا فاقد شرایط احراز این پست بوده است.
3. در شبکه بهداشت و درمان بویراحمد نیز فردی با سابقه سالها مدیریت و کارشناسی در حوزه های مختلف بهداشت شهرستان و استان و عضو هیات علمی بهداشت دانشگاه برکنار و پزشکی جوان و جدید الاستخدام و با سابقه کمتر از 6 ماه مدیریت و از اقوام سرپرست دانشگاه را به جایگزینی ایشان انتخاب نموده اند که در این خصوص ذکر جند نکته لازم به نظر می رسد:
1-مطابق تصویب نامه شماره579095 مورخ 1/4/1395 هیات وزیران(ماده 2) در انتصاب افراد در پست های مدیریتی می بایست فرد مورد نظر دارای سابقه قابل قبول و همچنین حداقل3 سابقه مدیریتی مرتبط با آن حوزه باشد که متاسفانه سرپرست کنونی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد فاقد این شرایط می باشد.
2- همانطور که در بند 1 نیز عنوان شده است مطابق دستورالعمل انتخاب ،انتصاب و تغییر مدیران وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی مصوب 1385 که طی نامه شماره 1943 مورخ 17/12/1395 رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت مجدداً نیز به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است (با توجه به بند 3 ماده 5 این دستورالعمل) ایشان می باید حداقل 6 سال سابقه کار مرتبط و دو سال سابقه مدیریت مرتبط داشته باشد که متاسفانه سرپرست کنونی این شرایط را نیز ندارد.
3-مطابق بند 4 نامه شماره 901 مورخ 21/9/1398 معاون محترم توسعه مدیربیت ،منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به روسای دانشگاههاعلوم پزشکی سراسر کشور، جهت جلوگیری از شائبه ژن خوب و ..، انتصاب وابستگان و نزدیکان در پست های مدیریتی زیر مجموعه حتی با با داشتن شایستگی و شرایط احراز را مذموم خوانده و روسای دانشگاهها را از اینگونه انتصابات فامیلی منع کرده است ولی ظاهراً این بخشنامه هنوز به دست مسولین محترم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نرسیده است.!!!
4. ظاهراً در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد قرار هست افرادی را با ابلاغ انشایی در جایگاههایی مانند معاون و ... بکارگیرند که آن جایگاهها فاقد هرگونه ساختار و تشکیلات مصوب در وزارت بهداشت و درمان می باشند و مطابق بند 1 نامه شماره 901 مورخ 21/9/1398 معاون توسعه مدیریت،منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت و همچنین نامه های 1099 مورخ 17/10/1396 و 620 مورخ 11/7/1394 وزیر سابق بهداشت و درمان و همچنین نامه شماره و 1960 مورخ 31/6/94 معاون توسعه سابق وزارت بهداشت انتصاب افراد در جایگاههایی که فاقد پست سازمانی مصوب در تشکیلات سازمانی دانشگاهها می باشد اکیداَ ممنوع شده و در واقع پرداخت هرگونه وجهی به این افراد که بدون وجود پست سازمانی مصوب و صرفاً با ابلاغ انشایی در این قبیل جایگاهها به عنوان مدیر بکارگیری شده اند خلاف مقررات و جرم محسوب می گردد.
البته ظاهرا در این دانشگاه از سالهای قبل رسم بر این بوده و هست که جهت راضی نگه داشتن برخی ازافراد با نفوذ ابلاغ های انشایی و صد البته با پرداخت مبالغ هنگفتی به عنوان حق مدیریت ،اضافه کار و کارانه صادر گردد.
حال با توجه به موارد پیشگفت باید دید که سرپرست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر یزدان پناه که همواره تکیه به قانون و قانون مداری و صیانت از بیت المال را شعار خود قرار داده است جهت موارد فوق الذکر چه پاسخ مستدل و قانونی داشته و یا لااقل چه اقدامی جهت اصلاح این موارد انجام خواهد داد.
از طرفی انتظار می رود که شخص استاندار محترم، سازمانهای نظارتی در استان و نیز سازمانهای و واحد های مرتبط در وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی نیز به این گونه انتصابات حاشیه ساز و خلاف قوانین و بخشنامه های صادره ورود و دستور بررسی های لازم در این خصوص و همچنین در خصوص موارد مشابه دیگر که از مدتها قبل نیز در دانشگاه علوم پزشکی وجود داشته و دارد که از حوصله این بحث خارج است را انجام و نسبت به اجرای قانون اقدام نمایند.