پیشنهاد ما انسداد ورودی های استان وممانعت از ورود مسافرین غیر بومی به استان بود ،اما پس از صحبت های استاندار بعنوان رییس ستاد استانی مقابله با کرونا وتشریح کارهای صورت گرفته در این حوزه وتشریح علمی ومنطقی واقعیت های این موضوع ،به این درک رسیدیم که حق با ایشان است و ممکن است برخی موضعگیری های دلسوزانه ما از سر احساسات و بعضا توام با هراس از این موضوع باشد .
کد خبر: ۸۳۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 12 March 2020

تابناک ایلام ::عید نزدیک است ،بر خلاف سالهای گذشته که مردم ما بر اساس یک سنت دیرینه خود را برای جشن سال نو آماده می کردند ،بزرگ وکوچک ،زن ومرد ،همه وهمه در جنب وجوش بودند ،بازارها سراسر ازدحام بود ،اما امسال روزهای پایانی سال رنگ وبوی دیگری دارد ،رنگ وبویی از جنس فرار از همدیگر ،پرهیز از دست دادن و حوالپرسی های گرم ایرانی،امسال با طعم ترس از آلودگی و بیمار شدن به استقبال سال نو می رویم.

بازارها سوت وکور ،پاساژها کم رونق ،فروشگاههای آجیل وشیرینی کم رمق ! دیگر از سروصدا وازدحام دم عیدی خیابان طالقانی خبری نیست ،تفرجگاهها وطبیعت زیبای استان هم با دود کباب ما ایلامی ها بیگانه شده است!حتی کودکان هم دنیای پر هیاهوی تعطیلات نوروزی را فراموش کرده اند ،در یک کلام از همه حنجره ها وقلم ها فقط یک کلمه بیرون می آید ،"کرونا" !!

در این میان تلاش تمامی مسئولین و دستگاههای مسئول وغیر مسئول ،مرتبط وغیر مرتبط حول یک محور می چرخد ، "مقابله با این ویروس مهاجم و دفاع از سلامت مردم "فعالیت همه دستگاهها بر خروجی کاهش آثار و مخاطرات این ویروس غریبه اما اینک نام آشنای شرقی متمرکز شده است . 

همه ما باید در کنار هم و همراه با مسئولین ودستگاهها در یک جبهه و پشت یک خاکریز قرار گرفته ،با کنار زدن اختلافات و تفاوت دیدگاهها به نقطه نهایی بیاندیشیم ،نقطه ای به نام خلاصی از این وضعیت بحرانی و رسیدن به پایان ،بدون جای خالی دوستان ،آشنایان واعضای خانواده ! تنها راهش هم همت ،رعایت دستورات و توصیه های بهداشتی وکمک کردن به رزمندگان خط اول دفاع از سلامت مردم است .

در مطلب پیشین به موضوع ضرورت آتش به اختیار شدن اشاره ای داشتم ،به این معنا که هرکسی هرچه در چنته دارد برای مقابله با این ویروس به کار ببندد،اما آتش به اختیاری را نباید به پراگندگی اجرا ،هرج ومرج وبی انضباطی وبی نظمی در امور مقابله معنا نمود،استفاده از ظرفیت های در اختیار در جبهه ای واحد ومنظم که در آن نقش فرمانده ستاد باید پررنگ باشد . 

اگر هم استقلال عمل ستاد استانی از ستاد ملی را پیشنهاد نموده ایم ،صرفا از زاویه عملکرد درست ستاد استانی ایلام برای مقابله با این ویروس به موضوع نگریسته ایم ،اگر آلودگی در کشور به وسعت ایران است و در ایلام هنوز بسیاری از شهرستانها از آن مصون مانده اند ،یعنی عملکرد ستاد استانی فراتر وسنیجیده تر از ستاد ملی بوده است .

ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا از همان روز اول خوب ومنطقی عمل کرد ،اینکه مدارس ودانشگاهها تعطیل شدند ،بازار تعطیل شد ،ورود وخروج ها کنترل شد صنایع تولید مواد ضدعفونی وماسک فعال وپویا شد،نظارتها تشدید و آموزش های همگانی گسترده وتخصصی شد ،به معنای پای کار بودن آنهاست .

پیشنهاد ما انسداد ورودی های استان وممانعت از ورود مسافرین غیر بومی به استان بود ،اما پس از صحبت های استاندار بعنوان رییس ستاد استانی مقابله با کرونا وتشریح کارهای صورت گرفته در این حوزه وتشریح علمی ومنطقی واقعیت های این موضوع ،به این درک رسیدیم که حق با ایشان بوده و ممکن است برخی موضعگیری های دلسوزانه ما از سر احساسات و بعضا توام با هراس از این موضوع باشد .

استاندار ایلام در این خصوص به تابناک ایلام گفت ؛ کانون آلودگی به ویروس کرونا در داخل و در دونطقه استان بوده است وبه ورود مسافرین غیر بومی ارتباطی نداشته است .در شهرستانهای ایلام وایوان با 36و 18 مورد بیشترین افراد مبتلا گزارش شده است ،این درحالیست در شهرستانهای سیروان و ملکشاهی هنوز موردی گزارش نشده است.

به گفته قاسم سلیمانی دشتکی ؛از ابتدای اجرای طرح کنترل ورودی های استان تاکنون مجموعا 16هزار نفر تست کرونا شده اند که از این تعدا تنها 9مورد مشکوک به کرونا تشخیص داده شده اند که نرم بسیار ناچیزی است .

اما در عین  حال استاندار ایلام تاکید نمود که کنترل ها به شدت استمرار خواهد داشت ودر صورت برخورد مشکوک به کرونا ،14روز در قرنطینه باقی خواهند ماند ،بنابراین هموطنان عزیزی که احتمال می دهند به ویروس کرونا آلوده هستند به ایلام سفر نکنند ،چون تا پایان تعطیلات در قرنطینه قرار خواهند گرفت.

اقدام دیگری که می تواند به خودی خود در کاهش سفرها به استان تاثیر گذار باشد ،تعطیل نمودن اقامتگاهها،هتل ها ،مسافرخانه ها ،تفرجگاهها ،رستوران ها ،مراکز بومگردی و نوروزگاهها بر اساس تصمیم ستاد استانی مقابله با کروناست ،بنابراین مواجهه مسافرین نوروزی با این تعطیلی ها یعنی برخور دبا درهای بسته !همین موضوع باعث شده تا بکارگیری شیوه های قرنطینه ای ضرورت نیابد .

در مقوله مراقبت ونگهداری از افراد آلوده به کرونا هم کارهای خوبی صورت گرفته است ،همانگونه که رییس ستاد مقابله با کرونا تبیین نمودند؛در کنار اختصاص 200تخت بیمارستانی در مرکز آموزشی ودرمانی مصطفی خمینی شهر ایلام ،یک بیمارستان صحرایی به ظرفیت 50تخت نیز آماده پذیرش افراد آلوده به این ویروس است . این در حالیست که در کنار این بیمارستان ، دو سالن بزرگ ورزشی نیز با ظرفیت 400تخت بیمارستانی در شهر ایلام تجهیز شده و آماده بکار شده است .

با این حال همانگونه که بارها بدان تاکید داشته ایم ؛هم استانی های عزیز باید بدانند که در این شرایط ویروس کرونا از بیرون به استان وارد نمی شود یا امکان انتقال آن محدود است ،هرچه که هست به داخل استان و خود ما مربوط می شود ،تنها رامقابله وخفه نمودن این ویروس در داخل استان ،ماندن در خانه و پرهیز از رفتارهای منتشر کننده این  ویروس است ،نکات بهداشتی را رعایت کنید ،دستانتان را مرتب با آب وصابون بشویید ،برای مدتی قید تجمعات ودست دادن وروبوسی را بزنید ،با دستگاههای مسئول همکاری کنید ،قطعا این عمر  این ویروس با حداقل خسارت تمام خواهد شد ،تاکید می کنیم ،"هم استانی عزیز در خانه بمانید!"

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار