رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام:
رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام گفت: بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان، دانشجویان، دانش‌آموختگان دانشگاهی و حوزوی، اعضای هیئت علمی، سرآمدان ادبی و هنری، قرآنی و همچنین مخترعان و مبتکران طرح ها و برنامه های مختلفی دارد.
کد خبر: ۱۱۶۳۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰ 22 April 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر محمد ایدی در خصوص نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: یکی از وظایف بنیاد ملی نخبگان شناسایی مسائل اساسی کشور و حل مسئله می باشد، اکنون اصلی ترین مساله کشور بحث اقتصاد و معیشت مردم است که بایستی با افزایش تولید و بالابردن بهره‌وری با کمک و مشارکت مردم به ویژه نخبگان و سرآمدان آن را برطرف کرد.

وی با اشاره به تنوع برنامه‌ها و طرح‌های بنیاد نخبگان افزود: بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان، دانشجویان، دانش‌آموختگان دانشگاهی و حوزوی، اعضای هیئت علمی، سرآمدان ادبی و هنری، قرآنی و همچنین مخترعان و مبتکران طرح ها و برنامه های مختلفی دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان ایلام با اشاره به نقش بی‌بدیل نخبگان در پیشرفت جوامع، نخبه را از نگاه بنیاد ملی نخبگان فردی دارای سه مولفه ویژگی‌های ذهنی و شخصیتی برجسته، تخصص و خبرگی و اثرگذاری بارز در پیشرفت کشور تعریف کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان بر شناسایی مستعدان و نخبگان بالقوه تأکید و بیان کرد: بنیاد ملی نخبگان با شناسایی مستعدان، آنان را در مسیر نخبگی همراهی و بدین منظور طرح‌های مختلفی با همکاری دستگاه های اجرایی مخصوصاً دانشگاه ایلام تعریف کرده است.

ایدی با تأکید بر مولفه اثرگذاری بارز در پیشرفت کشور خاطرنشان کرد: برخی از نخبگان از کشور خارج می‌شوند و خدماتشان برای کشورهای دیگر است، از نظر ما این فرد نخبه نیست چون باید هر فرد در ابتدا در جامعه خودش تأثیرگذار باشد و خدمات ارائه کند، البته برخی افراد در کشورهای دیگر تحصیل می‌کنند و با کسب معلومات به کشور بازمی‌گردند و به خدمت می‌پردازند از نظر ما این فرد نیز نخبه است و باید تحت حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح تشکیل و توسعه هیئت‌های اندیشه‌ورز نخبگانی، اظهار کرد: این طرح در راستای تحقق اهداف سند راهبردی کشور در امور نخبگان مبنی بر گسترش تعامل سطوح مختلف حاکمیتی برای مشارکت اجتماعات نخبگانی در امور مسئله‌شناسی، آینده‌نگاری، تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی در دستگاه‌های اجرایی در دست اجراست. همچنین حمایت از نظرات نهادها و اجتماعات نخبگانی به منظور ایجاد حس تعهد، دلبستگی و مسئولیت‌پذیری نسبت به رفع چالش­‌ها، از اهداف دیگر این شیوه‌­نامه است.

رئیس بنیاد نخبگان استان گفت: بنیاد نخبگان تاکنون چندین هیئت اندیشه‌ورز با مشارکت دستگاه‌های اجرایی تشکیل داده و از تمامی دستگاه‌های اجرایی خواسته است با استفاده از شیوه‌نامه‌ای که برایشان ارسال شده این هیئت‌ها را تشکیل دهند تا شاهد تأثیرگذاری نخبگان هم در سیاستگذاری و هم در حل مسائل سازمانی و مشکلات جامعه باشیم. نظر نخبگان در سازمان اعمال می‌شود و باعث ایجاد خلاقیت در سازمان می‌شود و ضمن اینکه به نخبگان توجه خواهد شد.

دکتر ایدی با اشاره به امکان به کارگیری دستیار(مشاور) از میان جوانان نخبه در دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: ما از همه دستگاه‌ها درخواست کردیم در کنار مدیران اجرایی که فرصت کافی برای تولید فکر ندارند نخبگانی قرار دهند که این نخبگان مطالعه و پژوهش های زیادی داشته اند، خلاقیت دارند و دارای هوش ذاتی هستند تا سازمان بتواند از فکر و ایده آنها استفاده کند.

دکتر ایدی با اشاره به مساله اشتغال جوانان به ویژه نخبگان و مستعدان کشور ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان در راستای مصوبه هیات وزیران در خصوص جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی و با هدف استفاده از ظرفیت نخبگانی به‌منظور حل مسائل اصلی کشور، اقدام به اجرایی‌سازی شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور کرده است.

وی خاطرنشان کرد: راهبردهای اصلی بنیاد در اجرای این آیین‌نامه، استفاده از ظرفیت نخبگانی، ارتقای روش‌های مدیریتی کشور و تکیه بر نیروی جوان و متخصص داخلی با توجه به نقشه راه علمی کشور در بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد ارتباط میان اجتماع نخبگان و دستگاه‌های اجرایی به منظور حل مسائل اصلی کشور و نگهداشت نخبگان در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: تا کنون سه فراخوان جذب توسط بنیاد نخبگان با همکاری استاندار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شده که در دو فراخوان نخست تعداد ۲۸ نفر از نخبگان جهت جذب در دستگاه‌های اجرایی استان شناسایی و معرفی شدند. در فراخوان سوم نیز که در پایان سال گذشته برگزار شد ۲۰ نفر در دستگاه‌های اجرایی ایلام جذب می‌شوند.

دکتر ایدی در خصوص برنامه برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزی افزود: بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه «شهاب» برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر را در همه استان‎های کشور در حال اجرا دارد، هدف اصلی این برنامه، شناسایی دانش‌آموزان دارای استعدادهای برتر کشور و هدایت آنان در مسیر تحصیل باکیفیت، مهارت‌آموزی و پرورش استعدادهای خاص آنان است. استعدادهای کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی و ورزشی، اجتماعی، فرهنگ دینی و علوم تجربی دانش آموزان شناسایی می‌شود.

وی افزود: این برنامه، مهم‌ترین برنامه شناسایی مستعدان برتر در عرصه آموزش عمومی و اولین همکاری گسترده بنیاد ملی و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است، در استان ایلام نیز، این طرح هر ساله به صورت مشترک توسط بنیاد نخبگان استان و اداره‎کل آموزش و پرورش اجرا و پیگیری می‌شود، فرآیند شناسایی استعدادها در پایه های چهارم تا ششم توسط آموزگاران از طریق تکمیل چک لیست‌های شناسایی و سپس ثبت در سامانه اطلاعاتی طرح صورت می پذیرد.

ایدی با تأکید بر اهمیت هدایت صحیح دانش آموزان اضافه کرد: در مقطع تحصیلی متوسطه، فرایند هدایت عام و تخصصی دانش آموزان آغاز می‌شود که بنیاد نخبگان استان از طریق اجرای برنامه‌های مختلف با اداره کل آموزش و پرورش استان همکاری می کند که انصافاً تعامل خوبی با بنیاد داشته اند.

وی افزود: توسعه کانون های مردمی شناسایی و هدایت مستعدان، توسعه فعالیت مستعدان در مدارس و مراکز یادگیری مناطق محروم، اعطای راتبه تحصیلی دانش‌آموزان منتخب (راتبه دانای ایران)، بازدیدهای دانش‌آموزان مستعد (طرح ایران گشت)، برنامه دوست علمی، برنامه مدرسه خلاقیت و هسته‌های مربی‌محور دانش‌آموزی از مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه دانش‌آموزی است./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار