عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بی‌اعتمادی اصلی‌ترین مساله امروز جامعه ماست و شفافیت اصلی‌ترین راه‌حل این مساله است.
کد خبر: ۷۷۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 01 September 2019

عضو شورای تهران: بی‌اعتمادی اصلی‌ترین مساله امروز جامعه ما است

به گزارش تابناک تهران، بهاره آروین روز یکشنبه با بیان نطقی در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای شهر به تشریح فعالیت کمیته شفافیت شورای شهر پرداخت و افزود: امید است نه فقط اقدامات شفافیت‌بخش پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در دو سال باقیمانده از فعالیت با قدرت و سرعت بیشتری ادامه یابد، بلکه دیگر نهادهای انتخابی و شورایی در سطح کشور، اعم از مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، هیئت وزیران و دیگر شوراهای شهر در سراسر کشور، اقدامات شفافیت‌بخش در عملکرد خود را آغاز کرده و مداوما بر ارتقای آن بیفزایند.  

وی گفت؛ باشد که به یاری خداوند، بی‌اعتمادی‌ای که به دلایل مختلف در میان اقشار مختلف جامعه نسبت به ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی پدید آمده و در حال ریشه‌دار شدن است، به تدریج کاهش یابد.  

آروین تحقق شفافیت را یکی از اولویت‌های اصلی تلاش‌ها و پیگیری‌های اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران دانست.
وی اظهارداشت: انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای کلان، انتشار عمومی اطلاعات پروانه‌های صادره در سطح شهر، انتشار اطلاعات مدیران و کارکنان به همراه اطلاعات سفرهای خارجی انجام‌شده در مجموعه شهرداری تهران، انتشار استاندارد سند بودجه و گزارش عملکرد آن و در اخیرترین مورد، انتشار عمومی پژوهش‌های انجام‌شده در شهرداری تهران، که همگی برای اولین بار در کشور انجام شده‌اند، دستاورد تلاش‌های دو ساله ب۲۱ نفر عضو پیگیر تحقق شفافیت در مدیریت شهری تهران بوده است.
رییس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: تلاش‌های شورای پنجم تنها معطوف به تحقق شفافیت در شهرداری تهران نبوده است بلکه شورای شهر، اقدامات زیادی را در جهت شفافیت‌بخشی به فرآیندهای خود به عنوان یک نهاد انتخابی انجام داده است.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شفاف‌ترین نهاد شورایی و انتخابی در سطح کشور است.  
وی با بیان اینکه هیئت رئیسه منتخب شورای شهر در سال اول فعالیت، به نمایندگی از دیگر اعضا، اقدامات شفافیت‌بخشی را در فرآیندهای گردش کار در شورا به سرانجام رساند، خاطرنشان کرد: انجام رای‌گیری الکترونیکی که امکان ثبت دقیق آراء مخالف و موافق را در صورت‌جلسات شورا فراهم می‌کرد، انتشار عمومی دستورجلسات به همراه ضمائم، انتشار عمومی صورت‌جلسات به همراه آراء موافق و مخالف به هریک از مصوبات جلسات و نیز انتشار عمومی صوت جلسات شورا روی وبسایت شورا از اقدامات شفافیت‌بخش شورای شهر در سال اول فعالیت بود.
وی گفت: هیئت رئیسه منتخب شورا در سال دوم فعالیت نیز، تلاش‌های خود برای شفافیت‌بخشی به فرآیندهای درونی شورای شهر را ادامه داد و در این خصوص تحقق اقداماتی را پیگیری کرده است که در نهادهای انتخابی در سطح کشور بی‌سابقه و متمایز است.  
آروین تاکید کرد: ارتقای رای‌گیری الکترونیکی به گونه‌ای که آراء بلافاصله پس از پایان رای‌گیری به صورت سیستماتیک و خودکار بر روی نمایشگرهای همه اعضا و نیز نمایشگر بزرگ صحن به اطلاع همه حاضران در صحن برسد، یکی از اقدامات شفافیت‌بخش در سال دوم فعالیت بوده است.
وی، تهیه و انتشار مذاکرات شورا را گام دوم شفاف سازی عنوان کرد و گفت: افزون بر ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها مصوب ۱۳۷۸ هیئت وزیران به صورت مشروح مذاکرات، درقالب استاندارد تهیه شده و در شکل فایل word روی وبسایت شورا در دسترس عموم قرار گرفته است تا امکان جستجوی کلیدواژه‌ها، عبارات و موضوعات هر جلسه برای مخاطبان فراهم باشد.
وی با بیان اینکه حتی مشروح مذاکرات صحن علنی مجلس شورای اسلامی که طبق قانون اساسی به صورت عمومی منتشر می‌شود، متاسفانه در قالب فایل‌های pdf منتشر می‌شود که امکان هرگونه جستجو و تحلیل مذاکرات را از مخاطب سلب می‌کند، ابراز امیدواری کرد که   مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای شورایی در کشور، متن مذاکرات خود را مشابه شورای شهر تهران منطبق با استانداردهای شفافیت و به همراه آراء هریک از اعضاء حاضر به مصوبات جلسه، در دسترس عموم قرار دهند.
وی در ادامه با بیان اینکه نسخه جدید طراحی شده برای وبسایت شورا  زودی رونمایی می شود، گفت:  استانداردهای شفافیت پارلمانی تاحدامکان در این وبسایت در نظر گرفته می شود.
 وی راه‌اندازی سامانه گردش کار طرح‌ها و لوایح را قدم دیگر شورا دانست که با هدف الکترونیک کردن فرآیندهای بررسی طرح‌ها و لوایح در مجموعه شورا انجام شده است. آروین تاکید کرد: این سامانه همچنین یکی دیگر از استانداردهای شفافیت در انتشار عمومی اطلاعات در وبسایت شورا را ارتقاء خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار