کد خبر: ۷۴۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ 13 May 2019

طرح تونل انتقال آب از سد کرج به تهران از سال 84 آغاز شده و هدف از اجرای آن حذف مسیر رودخانه کرج از خروجی سد تا بیلقان که خطوط انتقال آب رودخانه کرج به تهران در آن قرار دارد، ذکر شده است؛ این تونل 30 کیلومتر طول و حدود 4 متر قطر دارد و طبق آخرین خبرهایی که از آن در دست است مراحل پایانی ساخت را نیز پشت سر گذاشته است.

 شروع به کار این طرح قطعاً باعث کاهش حجم آب ورودی به پایین دست سد و رودخانه کرج خواهد شد و تبعات زیست محیطی آن بر اقتصاد و محیط زیست منطقه اثر سوء چشمگیری خواهد داشت؛ در این میان سکوت عجیب متولیان و بی توجهی نمایندگان البرز به این طرح مردم و فعالین محیط زیست را نگران کرده و شائبه آغاز آزمایشی انتقال آب به صورت چراغ خاموش را به وجود آورده است.

رئیس شورای شهر کرج: از جزئیات طرح هیچ اطلاعی به ما داده نشده است!

عباس زارع، رئیس شورای شهر کرج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، با اشاره به پروژه انتقال آب به وسیله یک تونل از سد کرج به تهران گفت: منطقه کرج و پایین دست سد امیرکبیر با جریان آبی که از سد به سمت بیلقان جریان دارد زنده است و کاهش این آب آثار بسیار سوئی برای این محدوده خواهد داشت.

زارع افزود: این طرح از سال‌های گذشته میان مردم نگرانی‌هایی به وجود آورده است و متأسفانه هیچ اطلاع‌رسانی دقیقی از اینکه چه میزان آب قرار است منتقل شود و حق‌آبه زیست محیطی چقدر خواهد بود انجام نشده و بنده به عنوان نماینده مردم هم اطلاع شفافی از آن ندارم.

وی خاطرنشان کرد: در این وضعیت مردم حق دارند که به چنین پروژه‌هایی بدبین باشند چون دستکاری در طبیعت به خصوص انتقال آب و تغییر مسیر رودخانه‌ها همیشه تبعات منفی خود را نشان داده است.

رئیس شورای شهر کرج ادامه داد: قطعاً کاهش آب از خروجی سد کرج تا 25 کیلومتر پایین دست آثار منفی به دنبال خواهد داشت؛ متولیان این موضوع باید اطلاع‌رسانی کنند که با انتقال تونل آب سد کرج به تهران چه بر سر رودخانه کرج خواهد آمد.

وی در پایان تصریح کرد: در هر حال نباید این موضوع که امسال ترسالی بوده و رودخانه پرآب است باعث بی توجهی به آثار سوء چنین طرح‌هایی شود و متولیان هم باید در این خصوص پاسخگو باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار