کد خبر: ۷۳۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ 24 April 2019

امارات به دروازه قاچاق میلیاردها دلار طلای آفریقا بدل شده است

به گزارش تابناک تهران خبرگزاری رویترز در گزارشی گفته است سالانه میلیاردها دلار طلا از آفریقا به امارات قاچاق می‌شود.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که این طلاهای قاچاق ابتدا به امارات متحده عربی رفته و از آنجا به مقصد کشورهای اروپایی و آمریکا قاچاق می‌شود. داده‌های گمرکی همچنین نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۶ امارات بیش از ۱۵ میلیارد دلار طلا از آفریقا وارد کرده است.

بخش عمده صادرات طلا در کشورهای آفریقایی به صورت رسمی ثبت نشده و در واقع با قاچاق به کشورهای دیگر منتقل می‌شود. در نتیجه این روند سالانه مقدار زیادی طلا از کشورهای آفریقایی خارج می‌شود بدون این که مالیاتی برای آن پرداخت شود.

گزارش رویترز همچنین نشان می‌دهد کار اصلی در زمینه استخراج این طلاها و حفاری توسط مردم و همچنین کودکانی انجام می‌شود که نه به میزان کافی درآمدی برای این شغل کسب می‌کنند و نه نظارت رسمی بر عملکرد کارفرماها وجود دارد.

غنا یکی از اصلی‌ترین کشورهایی است که در زمینه صادرات طلا فعالیت دارد. در ماه فوریه نانا آکوفو آدو رئیس جمهوری غنا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که کشورش دومین صادر کننده طلا در آفریقا به شمار می‌رود.

این گزارش در ادامه آورده است تمام صادارات طلا در آفریقا به این صورت غیرقانونی و قاچاق انجام نمی‌شود. به عنوان مثال جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده طلا در آفریقاست که این کار در آنجا بیشتر از مسیر قانونی و نه قاچاق صورت می‌پذیرد. اما در این میان اوگاندا و روآندا بیشترین میزان قاچاق طلا را به نام خود ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر کشورهایی چون غنا، تانزانیا و زامبیا به استمرار قاچاق طلا اعتراض دارند و معتقدند این روند هم به محیط زیست آسیب می‌رساند، هم کارگران را استثمار می‌کند و هم به کشورهایی که به صورت قانونی کار صادرات طلا را انجام می‌دهند لطمه می‌زند.

داده‌های اطلاعاتی پایگاه «کامترید» که متعلق به سازمان ملل است نشان می‌دهد که امارات در سال ۲۰۱۶ دوبرابر بیشتر از چین طلا از آفریقا وارد کرده است. این در حالیست که چین بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان به شمار می‌رود. بر اساس آمار این پایگاه اطلاعاتی برای سال ۲۰۱۶، یعنی آخرین سالی است که آمار آن در دسترس است، امارات با ۱۷ میلیارد دلار واردات طلا دو برابر چین از آفریقا طلا وارد کرده است. چین با ۸ و نیم و سوئيس با ۷ و نیم میلیارد دلار در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

فرانک موگیلنی مشاور ارشد بخش توسعه صنعتی اتحادیه آفریقا در این خصوص می‌گوید: «طلای بسیار زیادی در آفریقا وجود دارد که پرونده‌های آن ثبت نمی‌شود و طبیعتا صادرات آن هم به صورت قاچاق انجام می‌شود. امارات هم از این فضا استفاده می‌کند و از محیط غیر قابل کنترل طلا در آفریقا سود می‌برد.»

امارات اما پاسخی به این پرسش‌ها نمی‌دهد. اداره گمرک دبی سوال رویترز برای این آمار را بی پاسخ گذاشته است. دفتر رسانه‌ای دولت امارات متحده عربی هم تلاش‌ها برای پاسخ دهی به این ابهامات را بی نتیجه گذاشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار