مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران با بیان اینکه خیرین مدرسه‌ساز و مسکن‌ساز در ساخت مجتمع‌های آبرسانی نیز وارد شوند، گفت: در حال حاضر هیچ روستایی در استان تهران قطعی آب ندارد اما هدررفت آب ۴۲ درصد است که تلاش می‌کنیم سالانه یک درصد کاهش یابد.
کد خبر: ۷۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 08 August 2015
رضا پوررجب گفت: خیرین مسکن‌ساز و مدرسه‌ساز می‌توانند با ساختن مجتمع‌های آبرسانی به روش‌های B.O.T و B.O.O در کاهش هزینه‌های تولید آب و حفر چاه به ما کمک کنند و به جای انتقال آب که هزینه های زیادی به همراه دارد آب‌های بسته‌بندی به ساکنان روستاها تحویل دهند.

وی با بیان اینکه آماده هستیم که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حتی خیرین برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آبرسانی استقبال کنیم افزود: این سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در روستاها و ساخت مجتمع‌های آبرسانی تجهیزات آب شیرین کن نیز در روستاها نصب کنند.

پوررجب با تأکید براینکه از سال گذشته با انتخاب مشاور برای آبرسانی روستاهای جنوب استان تهران تا افق 1425 برنامه‌ریزی کرده‌ایم که می خواهیم آب روستاها از آب‌های سطحی و یا از سدها تأمین شود، گفت: مطالعات این مشاور که از ورامین تا ملارد را در بر می‌گیرد تا شهریورماه به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران ادامه داد: برنامه‌‌ای که به جدّ دنبال آن هستیم احداث مجتمع‌های آبرسانی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان تهران دارای 1064 روستا است، برای این روستاها 30 مجتمع آبرسانی داریم که 30 درصد روستاها را پوشش می‌دهد.

افزایش مجتمع های آبرسانی از 30 مجتمع به 45 مجتمع در برنامه ششم

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مجتمع آبرسانی در شهرری است که 12 حلقه چاه دارد، افزود: در حال برنامه‌ریزی و مطالعه برای افزایش تعداد مجتمع‌های آبرسانی در طول برنامه ششم هستیم تا تعداد آنها از 30 مجتمع به 45 مجتمع آبرسانی برسانیم و 50 درصد روستاهای استان تهران تحت پوشش مجتمع‌های آبرسانی قرار گیرد.

پوررجب با تأکید براینکه 3 مشاور این 30 مجتمع آبرسانی را مهندسی مجدد خواهند کرد،گفت:‌ این مجتمع‌های آبرسانی علی‌رغم رشد انشعابات و میزان جمعیت تأسیساتشان قدیمی و مربوط به 15 سال قبل است.

وی ادامه داد: قصد داریم تا مجتمع‌های آبرسانی را به سیستم‌های هوشمند تجهیز کنیم.

حل مشکل کم آبی مرتضی گرد و امین آباد

به گفته وی، با اقدامات انجام شده موفق شدیم مشکلات برخی مناطق در جنوب تهران را مثل جاده نظامی، امین‌آباد، صالح‌آباد شرقی و غربی و مرتضی گرد که پیش از این از قطعی آب رنج می‌بردند، برطرف کنیم.

اختصاص 10 میلیون متر مکعب آب سد ماملو به روستاهای جنوب استان تهران

پوررجب در خصوص افتتاح سد ماملو و تخصیص آب این سد برای روستاهای جنوب استان تهران گفت: طبق مصوبه سال‌های گذشته 10 میلیون متر مکعب از سد ماملو باید به روستاهای جنوب استان تهران تخصیص می‌یافت که این موضوع عملیاتی نشده بود.

مدیرعامل آبفای روستایی استان تهران ادامه داد: صورتجلسه‌ای با حضور مدیران آبفای شهری تهران و آب منطقه ای تنظیم شد تا از سد ماملو برای روستاهای جنوب استان تهران این سهمیه تخصیص یابد که خوشبختانه این مهم انجام شد و با اختلاط آب روستاهایی که نزدیک شهرها بودند این کار انجام و مشکل بسیاری از مناطق مثل صالح‌آباد شرقی و غربی، مرتضی‌گرد و امین‌آباد مرتفع شد.

پوررجب با بیان اینکه روستاهای جنوب استان تهران کمبود آب از لحاظ کمی و کیفی ندارد، گفت: با تفاهمنامه‌ای که با آبفای استان تهران امضا کردیم توانستیم آب با کیفیت تهران را با تعرفه آب روستایی به روستاها جاری کنیم.

پوررجب در خصوص انشعابات غیرمجاز گفت: در حال حاضر بالغ بر 20 تا 25 هزار انشعاب غیر مجاز در خارج از بافت روستاها داریم که در تلاش هستیم برای این انشعابات غیر مجاز (مسکونی، غیر مسکونی، کشاورزی) کنتور آب نصب شود.

حفر 24 حلقه چاه جدید و افزایش 210 لیتر در ثانیه به ظرفیت آبدهی روستاها

به گفته وی، به دلیل همکاری خوب با فرمانداریها که یکی از نقاط قوت در پیشبرد برنامه‌ها محسوب می‌شود، از دی‌ماه سال گذشته تاکنون 24 حلقه چاه جدید حفر شده و 210 لیتر در ثانیه ظرفیت آبدهی روستاهای استان تهران افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران با اشاره به اینکه 800 روستا تحت پوشش این شرکت است، افزود: طی 6 ماه 53 کیلومتر خط انتقال، اصلاح و بازسازی و توسعه شبکه آب صورت گرفته است.

پاک ترین آب تحویل مشترکان آب در روستاها می شود

پوررجب پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چند درصد روستاهای استان تهران تحت پوشش آب شرب بهداشتی قرار دارند، گفت: در حال حاضر 77 درصد روستاهای استان تهران تحت پوشش آب شرب بهداشتی قرار دارند که در تلاش هستیم این عدد را در طول برنامه ششم توسعه به بالای 80 درصد برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر پاک‌ترین آب تحویل مشترکان روستاهای استان تهران که تحت پوشش آب شرب بهداشتی هستند می‌شود.

پوررجب در پاسخ به این سؤال که در بخش فاضلاب چند درصد روستاهای استان تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند، گفت: در بخش فاضلاب عقب‌افتادگی داریم به طوریکه در حال حاضر 10 روستای استان تهران با جمعیتی بالغ بر 11 هزار نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند.

افتتاح تصفیه خانه های فاضلاب در نیمه دوم امسال

به گفته‌ وی، در نیمه دوم امسال تصفیه‌‌خانه‌های فاضلاب سعید‌آباد، نیکنام ده شمیران و امامزاده داود که برای اولین بار از سیستم جدید MBBR (سیستم تصفیه پکیجی حذف ازت و فسفر) استفاده خواهد شد به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اختصاص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به آبرسانی روستاهای کل کشور گفت: از 500 میلیون دلاری که از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاهای کل کشور اختصاص خواهد یافت سهم قابل توجهی به استان تهران اختصاص می‌یابد که موافقتنامه آن نیز امضا شده است.

هدررفت آب حدود 42 درصد است

پوررجب در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر میزان هدررفت آب در روستاهای استان تهران چقدر است، گفت: در حال حاضر روزانه 3 هزار لیتر در ثانیه آب تولید می‌شود اما هدررفت آب حدود 42 درصد است که این خود یک چالش بزرگ ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 1954 کیلومتر شبکه خط انتقال توزیع و شرب داریم که حدود 1100 کیلومتر آن فرسوده است بنابراین اگر بخواهیم یک کیلومتر از شبکه آب را اصلاح کنیم نیازمند 15 میلیون تومان بودجه است.

5 هزار کنتور آب فرسوده را تعویض کرده‌ایم

پوررجب خاطرنشان کرد: بر حسب اعتباراتی که دریافت می‌کنیم هر سال نسبت به اصلاح و توسعه و بازسازی شبکه آب و تعویض انشعابات فرسوده اقدام می‌کنیم به طوری که از دی‌ماه پارسال تا امروز 5 هزار کنتور آب فرسوده را تعویض کرده‌ایم.

به گفته وی، حدود 12 کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه داشتیم، حدود 300 انشعاب فرسوده تعویض و 500 انشعاب غیر مجاز را به مجاز تبدیل کردیم.

وی تأکید کرد: ما برای اصلاح و بازسازی شبکه فرسوده گام‌های مثبتی برداشته‌ایم بنابراین باید اذعان شود که برای کاهش یک درصد هدر رفت آب نیازمند 10 میلیارد تومان بودجه و اعتبار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران در پاسخ به این سؤال که هزینه تولید و فروش آب روستایی چه میزان است، گفت: متوسط فروش یک متر مکعب آب 190 تومان است در حالیکه هزینه تولید آن برای ما هر متر مکعب 1000 تومان است.

وی در خصوص میزان مصرف آب در روستاهای استان تهران افزود: در حالیکه براساس استانداردهای اعلام شده میزان مصرف آب 150 لیتر در شبانه‌روز اعلام می‌شود اما می‌بینیم که این عدد در روستاهای ایران بالاتر از 280 لیتر در شبانه‌روز است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار