چه شد که مجری محبوب نود اخراج شد؟
جدای از این که فردوسی پور به مسئولان تلویزیون اجازه دخالت در برنامه اش نمی‌دهد، عده‌ای معتقدند که محبوبیت او "نارضایتی" و حتی شاید حس "حسادت" برخی مدیران تلویزیون را برانگیخته است. قضاوتی که البته خیلی نمی‌توان درباره آن سخن گفت.
کد خبر: ۷۲۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲ 20 March 2019
دوشنبه شب عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده و مجری برنامه ٩٠، اعلام کرد که رئیس شبکه سوم صدا و سیما اجازه پخش برنامه ۹۰ برای را نداده است. این در حالی بود که قرار بود در آخرین برنامه نود سال آیتم‌های نوروزی و گلچین اتفاقات سال پخش شود.
سیر تا پیاز مارجرای
به گزارش فرارو، عادل فردوسی پور در مصاحبه با ایرنا در این باره گفت: "تیم برنامه‌ساز و من در چند روز گذشته مشغول تهیه آیتم‌ها بودیم، اما امروز به دستور مدیر شبکه سه برنامه ۹۰ از جدول پخش برنامه‌های شبکه خارج شد."

فرودسی پور همچنین افزود: «در شرایطی که تنها چند روز از انتخاب برنامه ۹۰ به عنوان بهترین برنامه سازمان صدا و سیما از نگاه مردم و بهترین برنامه ترکیبی از نگاه داوران می‌گذرد، از پخش برنامه ممانعت به عمل آمد.»

او درباره پیشنهاد پست قائم مقامی شبکه ورزش از سوی مقامات صداوسیما گفت که آن را رد کرده است. او اظهار کرد: «برنامه ۹۰ فرزند من است و حاصل زحمات طاقت فرسا و شبانه روزی صد‌ها نفر که خالصانه برای رسیدنش به جایگاه امروز تلاش کرده اند. ممکن نیست آدم فرزندش را با پست و مقام معاوضه کند.»

طی روز‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص حذف عادل فردوسی پور از برنامه ۹۰ و انتقال وی از شبکه سوم مطرح شده است.

این در حالی است که عبدالعلی عسگری، رئیس صدا و سیما گفته بود عادل فردوسی‌پور در شبکه سه می‌ماند و کار می‌کند.

عبدالعلی عسکری این خبر را روز دوشنبه در حاشیه نشست هیات دولت ایران و در واکنش به اخباری بیان کرد که در روز‌های اخیر درباره خداحافظی فردوسی‌پور و پایان برنامه نود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.
 
او در عین حال در خصوص ماندن فردوسی‌پور در برنامه نود پاسخی نداد.

در این شرایطی است این مدیرکل روابط عمومی صداوسیما تایید کرد که عادل فردوسی‌پور از برنامه نود حذف شده است. محمدحسین رنجبران گفت: «آقای فردوسی‌پور در شبکه سه سیما خواهد ماند، اما تحولاتی در حوزه ورزش سیما نیز خواهد بود.»

او درباره تحولات برنامه نود در سال جدید افزود: «برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت، اما در عین حال از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد.»

رنجبران همچنین این خبر را تایید کرد قائم‌مقامی شبکه ورزش به فردوسی‌پور ارائه شده است، و صداوسیما همچنان بر این پیشنهاد پافشاری می‌کند.

عادل فردوسی پور مجری و تهیه کننده برنامه نود با علی فروغی رییس شبکه سوم سیما ماه هاست که بر سر مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف دارند.

این اختلافات نهایتا در مهر ماه کاملا علنی شد. در آن زمان برنامه نود دو هفته پخش نشد، اما با اعتراض‌های فراوان با عقب نشینی صداوسیما، نود و فردوسی پور به شبکه سه بازگشتند.

پیش از آن نیز در جام جهانی روسیه فردوسی پور کارلوس پویول، کاپیتان سابق تیم ملی اسپانیا و بارسلونا را به برنامه نود دعوت کرده بود، او به ایران هم آمد و ظاهرا پولش را هم دریافت کرد، اما به دلیل مخالفت مدیر شبکه سوم سیما پویول نتوانست در نود حضور یابد و از ایران رفت. در آن زمان گفته می‌شد یکی از دلایل مخالفت با حضور پویول در تلویزیون شکل و شمایل او و مو‌های بلندش بوده که با خط قرمز‌های مدیران شبکه سه همخوانی نداشته است. البته بعد‌ها گفته شد صداوسیما با ولخرجی‌های تهیه کننده نود در شرایط بد اقتصادی کشور مخالف بوده است. در همین حال برخی گزارش‌ها از این حکایت داشت که دعوت پویول به نود اساسا هیچ خرجی برای صداوسیما نداشته و اسپانسر او را به ایران آورده است.

پس از جام جهانی، جام ملت‌های آسیا به جریان افتاد. مسابقات بسیار مهمی که ایران امیدوار بود در آن به قهرمانی برسد. به نظر میرسد در جام جهانی آنقدر اختلافات فردوسی پور و فروغی بالاگرفته بود که شبکه سوم سیما کلا او را از برنامه‌های ویژه تلویزیون برای این مسابقات حذف کند. عادل فردوسی پور در جام ملت‌ها غایب بزرگ تلویزیون بود او حتی به عنوان گزارشگر بازی‌ها هم حضور نداشت. در این بین محمد حسین میثاقی که از کشفیات فردوسی پور است به نوعی جایگزین مجری محبوب شد.

اختلافات فردوسی پور و علی فروعی ادامه پیدا کرد، تا اینکه گزارش‌هایی درباره طراحی نقشه حذف فردوسی پور از تلویزیون منتشر شد. دی ماه نظرسنجی از سوی صداوسیما منتشر شد که نتایج قابل تاملی داشت.

براساس این نظرسنجی، پس از "خندوانه"، مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با ۴۹ درصد بیننده و برنامه‌های «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با ۳۹ درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور با ۳۸ درصد از شبکه سه و به «خانه برمی‌گردیم» با ۳۱ درصد در رتبه‌های بعدی این نظر سنجی قرار دارند و به این ترتیب، فردوسی‌پور که در بدترین شرایط در رده دوم قرار می‌گرفت، این بار در جایگاه چهارم قرار گرفت.

نتایج این نظرسنجی از سوی ناظران غیرقابل قبول ارزیابی شد. عده‌ای با تحلیلی بدبینانه انتشار این نظر سنجی را آغاز طرحی برای کنار گذاشتن فردوسی پور دانستند.

چندی بعد اتفاق تازه‌ای رخ داد. در جریان برگزاری جشنواره جام جم که در آن برترین‌های تلویزیون از دیدگاه کارشناسان و مردم مشخص می‌شوند، برنامه نود به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور با وجود اینکه با فاصله معنا داری از "برنده باش" با اجرای محمد رضا گلزار در صدر نظرسنجی‌ها قرار داشت ناگهان یک شبه به زیر کشیده شد و بعد از "برنده باش" در رتبه دوم قرار گرفت.

این اتفاق به سرعت حساسیت افکار عمومی را برانگیخت و با افشاگری مردم و وزیر ارتباطات مشخص شد که در نظرسنجی پیامکی جشنواره جام جم تقلبی بزرگ رخ داده و با وجود اینکه عادل فردوسی پور و نود صدرنشین بوده اند ناگهان با آرای تقلبی، "برنده باش" جایگزین نود شده است.

صداوسیما تخلف در این رابطه را پذیرفت و "نود" و عادل فردوسی پور به جایگاه خود بازگشتند. با این وجود هنوز ابعاد این تقلب و دستکاری در آرای مردمی روشن نشده است. این اتفاق احتمال طراحی برای حذف فردوسی پور را تقویت کرد و باز هم حساسیت‌ها در این رابطه را تحریک نمود.

سیر تا پیاز مارجرای
فردوسی پور و فروغی در جشن جام جم
فردوسی پور و فروغی چه می‌گویند؟
عادل فردوسی پور کمتر درباره اختلافاتش با مدیر شبکه سوم سیما سخن می‌گوید. با این حال در جریان برگزاری جشن جام جم عادل فردوسی پور در اظهار نظری غافلگیر کننده از یک "سال سخت" حرف زد. او که منقلب بود و بغض داشت، با بیان اینکه "فرزند رسانه است"، گفت: «خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام دو جایزه گرفتم؛ یکی از هیأت داوران برای بهترین برنامه ترکیبی و دیگری از مردم.»

او افزود: "خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام که در رسانه‌ی خودم هم به من بی‌مهری شد، دیده شدم؛ هم از طرف مردم و هم از طرف اهالی رسانه. جایزه دوم که مردم به من دادند بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم. "
 
فردوسی پور ادامه داد: «برای سختی‌هایی که امسال کشیدم منقلب شدم، ولی این جایزه که لطف مردم و سازمان بود، مثل یک اکسیر است و تمام غم‌هایم را کنارمی‌گذارم.»

ناراحتی فردوسی پور و اظهاراتش با واکنش‌های زیادی روبه رو شد، اما از همه جالب‌تر آن بود که هنگامی که این سخنان از سوی فردوسی پور مطرح می‌شد، علی فروغی از تشویق فردوسی پور خودداری کرد و در عین حال چهره اش نشان می‌داد که از سخنان او رضایتی ندارد و غافلگیر شده است.

فردوسی پور پیشتر نیز در برنامه حالا خورشید به صورت تلفنی رسما و علنا از اختلافش با مدیر شبکه حرف زده بود. او گفت: «در هر مجموعه‌ای اختلاف سلیقه وجود دارد. اصلا قرار نیست من و فروغی مثل هم فکر کنیم. البته کاملا همه دیسیپلین و اصول حرفه‌ای را رعایت کرده‌ام.»

به نظر می‌رسد اختلاف فردوسی پور و مدیر شبکه سوم از اینجا نشات می‌گیرد که تهیه کننده نود تن به دخالت دیگران در امور برنامه اش نمی‌دهد. او راه خود را می‌رود و توصیه‌پذیر نیست. از طرف دیگر رییس شبکه سوم سیما می‌خواهد نظارت بیشتری بر این برنامه اعمال کند.

برنامه نود سالهاست که مورد انتقاد جریان اصولگرا، رسانه‌ها و فعالان سیاسی این جریان قرار دارد. فردوسی پور متهم است که در اتفاقات مختلف رویکردی منتقد و مخالف این جریان دارد. این تصور از سال‌های پیش زمانی که محمود احمدی نژاد رییس جمهور شد و فوتبال ایران تعلیق شد شکل گرفت و در اتفاقات سال 88 به اوج خود رسید.

در آن زمان فردوسی پور محسن صفایی فراهانی نماینده فیفا برای تغییر اساس نامه فدراسیون فوتبال را به نود دعوت کرد. صفایی فراهانی که از اصلاح طلبان شناخته شده است، به شدت از سیاست‌های موجود در فوتبال و دولت احمدی نژاد انتقاد کرد. پس از آن محمد دادکان رییس پیشین فدراسین نیز در نود افشاگری‌هایی داشت که بحث برانگیز شد. گفت و گوی پخش نشده فردوسی پور با محمد جواد ظریف وزیر خارجه پس از توافق تاریخی برجام از جمله مواردی است که با انتقاد اصولگرایان همراه بود.

فردوسی پور جسته و گریخته در برنامه هایش از روشنفکران و هنرمندانی که خیلی محبوب اصولگرایان نیستند یاد می‌کند. به طور مثل وقتی اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار شد، در حالی که تلویزیونی پوشش مناسبی به این اتفاق نداد فردوسی پور به شدت از فرهادی و موفقیتش تجلیل کرد.
 
او در افشای فساد در فوتبال و انتقاد از مسئولان ورزش نیز همیشه پیشگام بوده است.

این رفتار‌های مجری نود هم برنامه اش و هم خودش را به محبوبترین چهره تلویزیون تبدیل کرد، اما در کنار آن مدیران سازمان و برخی افراد با نفوذ روش او را دوست نداشتند.

جدای از این که فردوسی پور به مسئولان تلویزیون اجازه دخالت در برنامه اش نمی‌دهد، عده‌ای معتقدند که محبوبیت او "نارضایتی" و حتی شاید حس "حسادت" برخی مدیران تلویزیون را برانگیخته است. قضاوتی که البته خیلی نمی‌توان درباره آن سخن گفت.

حالا عادل فردوسی پور می‌گوید درست که خودش "فرزند رسانه ملی" است، اما برنامه نود هم "فرزند" اوست و برای آن زحمت فراوانی کشیده است و آن را با پست و مقام معاوضه نمی‌کند.

در کنار فردوسی پور علی فروغی و مدیران سازمان نیز ادعا‌هایی دارند. علی فروغی هم درباره ماجرا کمتر سخن گفته است.

فروغی اردیبهشت سال ۹۷ جایگزین علی اصغر پورمحمدی در مدیریت شبکه سه شد. فروغی برخلاف پورمحمدی که از حامیان فردوسی‌پور بود، کمتر روی خوش به او نشان داد.

فروغی پیش از این رئیس مرکز بسیج صدا و سیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی- اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بود. او فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام صادق است.

فروغی آبان ماه در برنامه حالا خورشید حاضر شد و از دلایل برخوردش با برنامه نود و عادل فردوسی پور سخن گفت. او تصمیم خود را در ممانعت از پخش نود را "قاطع، منطقی و عقلانی" خواند که مردم از آن حمایت می‌کنند.

ادعای فروغی این بود که فردوسی پور به صورت غیر حرفه‌ای مسائل خانوادگی در شبکه سوم را به بیرون درز داده است. او گفت: «در همه دنیا مصاحبه درباره برنامه حتما باید با هماهنگی شبکه باشد. در قرارداد رسمی تهیه کننده‌ها آمده است که نباید بدون هماهنگی مصاحبه کنند.»
 
او می گفت که فردوسی پور دیسپلین و رفتار حرفه ای را رعایت نمی کند.

فروغی با اشاره به اخراج جرمی کلارکسون مجری برنامه "تخت گاز" بی بی سی پس از درگیری با تهیه کننده برنامه گفت: "ما خود را با بی بی سی مقایسه می‌کنیم، چون شبکه سه رسانه‌ای حرفه‌ای و جدی است. "
سیر تا پیاز مارجرای
واکنش مشاور رییس جمهور به حذف فردوسی پور
 
واکنش‌ها به حذف عادل
ماجرای فروغی و فردوسی پور از شب گذشته با واکنش‌های تند و تیز فراوانی در رسانه‌ها و فضای مجازی روبه رو شده است. بسیاری از چهره‌های مشهور رسانه ای، فرهنگی و هنری و حتی از حذف عادل انتقاد کرده اند.

برخی واکنش‌ها شاعرانه بود. حسام الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رییس جمهور فردوسی پور را با فردوسی و فروغی را با فروغ مقایسه کرده و نهایتا برتری را به فردوسی داده است.

عده‌ای تحلیل سیاسی ارائه کرده اند و معتقدند فردوسی پور چوب عملکردش در نود را می‌خورد و از سوی جریان اصولگرا قربانی شده است.

بسیاری از ناظران به این نکته اشاره کرده اند که فروغی از اقوام و نزدیکان غلامعلی حداد عادل است و نفوذ و قدرت بالایی در ساختار سیاسی کشور دارد.

عده‌ای ماجرا را شخصی دیده اند و آن را ناشی از "حسادت" "لجاجت" مدیر جوان شبکه سوم سیما دانسته اند.

پرویز پرستویی فروغی را با محمود احمدی نژاد مقایسه کرده و حسین دهباشی می‌گوید هر جای دنیا که این اتفاق رخ می‌دهد و محبوبترین مجری تلویزیون حذف می‌شد، از مدیران رسانه "تست الکل" می‌گرفتند.

اما در سوی دیگر ماجرا حامیان فروغی و منتقدان فردوسی پور می‌گویند او باید تن به "رفتار حرفه ای" دهد. فردوسی پور باید بداند "کی رییس است."

این دسته معتقدند فردوسی پور، چون محبوبیتش را از طریق رسانه ملی کسب کرده پس مدیون رسانه ملی است و نباید مقابل آن قرار گیرد. آن‌ها می‌گویند مجری برنامه نود باید در مجرای سیاست‌های تعیین شده حرکت کند. البته آن‌ها نمی‌گویند سیاستی که فردوسی پور رعایت نکرده چه بوده است.

از طرف دیگر منتقدان فردوسی پور می‌گویند او باید این جابه جایی را بپذیرد و راه را برای جوانتر‌ها و افرادی که ایده های جدید دارند باز کند. آن‌ها مدعی اند رفتار فردوسی پور در نود "مافیایی" بوده است.

منتقدان فردوسی پور و حامیان فروغی بیشتر از بدنه جریان اصولگرا هستند و می‌گویند مخالفان فروغی در مدت اخیر به او "توهین" کرده اند.

به هر ترتیب ماجرای فروغی- فردوسی‌پور به دوگانه‌ای مهم تبدیل شده است. دوگانه "مردم" یا "مسئولان"، اظهارات و تحلیل‌های مردم از ماجرا در فضای مجازی به گونه‌ای است که نشان می‌دهد آن‌ها از این تصمیم راضی نیستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار