حالا که به روز‌های پایانی سال ۹۷ نزدیک می‌شویم بد نیست یک پلی لیست از پرمخاطب‌ترین آهنگ‌های موسیقی پاپ در سالی که گذشت تهیه کنیم.
کد خبر: ۷۲۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳ 20 March 2019
پرمخاطب‌ترین آهنگ‌های موسیقی پاپ در سال ۹۷

حالا که به روز‌های پایانی سال ۹۷ نزدیک می‌شویم بد نیست یک پلی لیست از پرمخاطب‌ترین آهنگ‌های موسیقی پاپ در سالی که گذشت تهیه کنیم. اینکه به طور دقیق و با عدد و رقم بگوییم کدام ترانه‌ها بیشتر شنیده شدند کار راحتی نیست، چون هیچ مرجع واحدی برای بررسی و قیاس ترانه‌ها وجود ندارد.
 
به گزارش هفت صبح ؛سایت‌های دانلود موسیقی هم به دلخواه خودشان بعضی آهنگ‌ها را منتشر می‌کنند و نسبت به بعضی بی اعتنا هستند. هیچ نظرسنجی جامع و فراگیری هم انجام نشده یا حداقل ما پیدا نکردیم؛ بنابراین با مراجعه همزمان به داده‌ها و آمار‌های دانلود چند سایت مختلف این فهرست را آماده کردیم.

این نکته را همین اول گفتیم که اگر دیدید ترانه مورد علاقه ش. ما از قلم افتاده از دست ما عصبانی نشوید. با توجه به گستردگی مارکت موسیقی پاپ شناسایی آهنگ‌های هیت امسال کار راحتی نیست. ضمن اینکه این پلی لیست مورد علاقه ما نیست و در واقع انتخاب‌های مردم است.
 
یک توضیح دیگر هم اینکه ما اینجا در مورد آن دسته از آثار عامه پسند صحبت می‌کنیم که پدید آورندگان آن‌ها در داخل کشور و در چارچوب قوانین رسمی فعالیت می‌کنند. البته که تعداد خواننده‌های خارج نشین که می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند حداکثر یک یا دو مورد می‌توانست باشد و نه بیشتر. موضوعی که در نگاه اول جلب توجه می‌کند.

ترافیک گروه‌های دو نفره در موسیقی پاپ است که مثل شیوه مالوف موسیقی راک اصرار دارند از پسوند «بند» جلوی اسم خودشان استفاده کنند، انگار اصلا وجود این کلمه یک روش معمول برای برندسازی در موسیقی پاپ ایران شده. همانطور که قبلا هم نوشتیم موفقیت این گروه‌ها البته بیشتر مرهون همکاری با تعداد انگشت‌شماری تنظیم کننده حرفه‌ای است که کار تکنیکی را خوب بلدند.

یک وجه اشتراک دیگر این آهنگ‌ها ضعف متن ترانه هایشان است که خیلی معمولا ساده انگارانه نوشته شدند و خبری از رگه‌های دراماتیک در آن نیست. صرفا کلماتی هستند که با احساسات گرایی غلیظ انتخاب شده اند و حتی از نظر جور کردن قافیه هم شنونده را وادار به تحسین نمی‌کند.



۱. عاشقم کردی – هوروش بند


اولین آهنگ این فهرست اواسط آذرماه امسال منتشر شد. گروه دو نفره مسعود جهانی و مهدی دارابی موفقیت‌های سال قبل را امسال هم تکرار کردند. ملودی و ترانه این اثر، کاری از حمید فریزند است و البته تنظیم آن بر عهده خود مسعود جهانی بوده. قبلا در مورد او نوشتیم که تنظیم کننده زبردستی است و با خواننده‌های دیگری مثل برادران آرش و مسیح و میثم ابراهیمی هم امسال جداگانه همکاری کرده. خب حالا چند کلمه از این ترانه را با هم مرور کنیم: «عاشقم کردی. حال دل رو بد کردی. بی خیال! آخه دست توئه دیگه قلق دل وامونده» از کیفیت ترانه راضی هستید؟ ما هم با ترانه سرا موافقیم. بی خیال!


۲. مغرور و عاشق – پازل بند


اوایل تابستان امسال آهنگ مگاهیت مغرور و عاشق منتشر شد. «گیرم رگ خواب تو توی دستاشه، گیرم مثل من باشه مغرور و عاشق» اینجا قافیه یک مقدار پیچیده‌تر است و مثل آهنگ‌های رپ تاکید خواننده روی وزن کلمات است.

در ادامه البته یک مقدار تصویرسازی هم داریم که نکته امیدوار کننده‌ای است. پازل بند از سال ۹۰ فعالیت هایش را شروع کرد و بعدتر مهران عباسی که تنظیم کننده خوبی هم بود از آن‌ها جدا شد و الان دو نفر عضو این گروه ماندند: علی رهبری و آرین بهاری. آهنگ مغرور و عاشق روی یکی سایت‌های اشتراک موسیقی بیش از ۲۱ میلیون بار شنیده شده که همین مسئله کفایت می‌کند که آن را جزو «تاپ تن» امسال قرار دهیم.
 


۳. صد سال – بهنام بانی


در مورد بهنام بانی قبلا زیاد نوشتیم. اینکه در مقایسه با بقیه همقطارانش تسلط خوبی روی صدایش دارد. بااعتماد به نفس بالایی می‌خواند و اینکه شخصیت باجنبه و بذله گویی دارد باعث محبوبیت او بین مردم شده. او اوایل امسال آهنگ «صدسال» را منتشر کرد که هم یک هفته قبل از شروع دور جدید کنسرت هایش بود و هم ریتم شاد آهنگ به حال و هوای بهار و سال جدید می‌خورد. این آهنگ با تنظیم حامد برادران و ترانه‌ای از آصف آریا ساخته شد. متن ترانه خیلی نکته خاصی ندارد، اما در مورد تنظیم باید بگوییم این بخش برعهده حامد برادران بوده. او یک ترانه موفق هم برای علیرضا طلیسچی تنظیم کرده بود که می‌گفت: «دیوونه دوست داشتنی از دلم کاش نری»
 


۴. عاشق شدن – محسن ابراهیم زاده


همانطور که پدیده موسیقی پاپ دو سال پیش ما حامد همایون بود پارسال و امسال محسن ابراهیم زاده و بهنام بانی جای او را گرفتند. ابراهیم زاده در فروردین و اردیبهشت امسال ترانه‌های گرداب و تو یار منی را منتشر کرد که هنوز در فهرست «تاپ تن» امسال خیلی از سایت‌های دانلود موسیقی دیده می‌شود. اما او برگ برنده اصلی را در مردادماه امسال رو کرد با ترانه «عاشق شدن» که می‌گفت: «عاشق شدن راه با صفایی داره غم و بی قراری داره». ملودی و ترانه این آهنگ دستپخت خود محسن ابراهیم زاده است و تنظیم از معین راهبر.
 


۵. دریا – مسیح و آرش


آهنگ دریا از برادران مسیح و آرش عدل پرور الان تازه یک ماه از زمان انتشار آن می‌گذرد و در همان سایت اشتراک موسیقی که اشاره کردیم بیش از ۱۷ میلیون بار شنیده شده. شعر و ملودی این کار از خود آرش و مسیح است و تنظیم بر عهده مسعود جهانی بوده. همان شخصی که بالاتر اشاره کردیم عضو گروه هوروش بند است و متخصص ساخت آهنگ‌های مگاهیت. این ترانه خیلی بار غنایی بالایی ندارد، اما به هر حال از آرایه‌های استعاره و تمثیل در آن استفاده شده. اینکه در اغلب آهنگ‌های جدید ضعف صدای خواننده با ترفند‌های تکنیکی رفع و رجوع میشود هم بحث دیگری است که بماند برای بعد. ولی در کل آهنگ دریا از مسیح و آرش کار تمیز و شیکی از آب درآمده و لیاقت حضور در این فهرست را از نظر ما دارد.
 


۶. برو دارمت – ماکان بند


«این دل حالیش نیست حالیش نیست نبینه خنده تو این دل حالیش نیست دلخور باشی سر کج کنی تو» متن ترانه این است و خب در این مقوله حرفی برای گفتن نداریم. در مورد تنظیم، اما اشاره کنیم به امیر میلاد نیکزاد که تنظیم‌های مدرن و خوبی انجام میدهد. او علاوه بر ماکان بند با خواننده‌های دیگری مثل فرزاد فرزین هم همکاری کرده است. برو دارمت برخلاف پوستر و اسمش اثری از طنز و هزل گویی ندارد، اما به هرحال ترانه سرخوشانه و شادی است. خوب است دیگر. نسل جوان دوست دارند. مناسب مجالس و داخل خودرو و استوری اینستاگرام! 


۷. آخرش قشنگه – علیرضا طلیسچی


در مورد علیرضا طلیسچی همین اول بگوییم این بنده خدا همان کسی است که اواسط دهه ۸۰ گروه علیرضا حمیدرضا را داشتند و هم زمان با نسل چاوشی و یگانه و علی اصحابی معروف شدند. چند سال خبری از آن‌ها نبود تا اینکه طلیسچی به صورت انفرادی اخیرا دوباره برند خود را احیا کرد. این نکته را بگوییم که او اوایل امسال آهنگی منتشر کرد به نام «آخرش قشنگه» که بعد همین عبارت رفت روی بنر‌ها و بیلبورد‌های کنسرت طلیسچی. موزیک ویدئوی این آهنگ هم خیلی به دیده شدنش کمک کرد. «آخرش قشنگه، وقتی که دست تکون میدی و این دله که تنگه، اونو با دست نشون میدی و اون شبای بعدش آخ اون شبای بعدش» خب با این وضع ترانه ناگفته پیداست تنظیم حامد برادران آهنگ را نجات داده دیگر. 


۸. عالیجناب عشق – ایوان بند


یک «بند» دیگر که از مابقی کمتر شناخته شده است و با یک آهنگ مگاهیت بالا آمده. «آهای عالیجناب عشق. فرشته عذاب عشق.

حریف تو نمیشه. این قلب بی صاحب عشق» خود «عالیجناب عشق» تعبیر هوشمندانه‌ای است که البته بدیع نیست و اسم رمان عامه پسندی از ر. اعتمادی است. شعر هم که قافیه‌های دم دستی و تکراری دارد. خلاصه کنیم. این آهنگ در یک سایت اشتراک موسیقی بیش از ۱۵ میلیون بار شنیده شده و همین یعنی مجبور بودیم در این فهرست برایش جا خالی کنیم.


۹. چشمانت آرزوست – ایهام


ایهام هم یک گروه دو نفره است که خوشبختانه اعضای آن از کلمه «بند» استفاده نکردند. زانیار خسروی و مازیار الشنی اعضای این گروه هستند، اما تاثیر سیروان خسروی را هم در آهنگ‌های منتشر شده ایهام نباید نادیده گرفت. در این آهنگ یک ترانه سرای حرفه‌ای به نام هادی زینتی حضور دارد که نتیجه اش حداقل در مقایسه با بقیه رضایتبخش است. «چشمانت آرزوست از سر نمی‌پرد تو را ز. خاطرم کسی نمی‌برد، به خاک و خون کشید‌های مراز من برید‌های مرو» ملودی هم با سهیل جامی بوده و تنظیم از زانیار خسروی و محمدرضا رهنما. خلاصه که آهنگ آبرومندی است. اگر معیار آمار کلیک و دانلود سایت نبود و به خود ما بود رتبه اول لیست را به این آهنگ می‌دادیم.
 


۱۰. دلبر – محسن چاووشی


هرطور حساب کنید هم نمی‌شود پلی لیستی درست کنیم و در آن اثری از کسی که پرفروش‌ترین آلبوم سال را منتشر کرده نباشد. البته این آهنگی که ما اینجا آوردیم در آلبوم ابراهیم نبود و فروردین ماه امسال منتشر شد. هنوز حال و هوای عید و بهار بود و چاوشی به سبک چند سال اخیر یک ترانه شاد و ریتمیک منتشر کرد. شعر از نظامی ملودی و تنظیم از محسن چاوشی و با حضور نوازنده با استعدادی به نام عادل روحنواز که در آثار اخیر چاوشی گیتار الکتریک می‌نوازد. «دلبر صنمی شیرین، شیرین صنمی دلپر. آذر به دلم برزد، برزد به دلم آذر» این آهنگ روی تصاویری از فیلم کمدی مصادره مونتاژ شده بود و تا مدت‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار