‌مرغ‌های هورمونی در ایران خرافات است

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با بیان این‌که استفاده از هورمون‌های رشد برای پرورش مرغ اصلا مقرون به صرفه نیست و در ایران انجام نمی‌شود، گفت: موضوع مرغ‌های هورمونی خرافات است.

‌دکتر «بهادر حاجی‌محمدی» با بیان این که طی سال‌های اخیر در افکار عمومی شایع شده از هورمون رشد برای پرورش مرغ استفاده می‌شود، اظهار کرد: این شایع تا جایی پیش رفته که عده‌ای اختلالاتی چون نازایی، پرمویی در بانوان، بلوغ زودرس در دختران را به باقیمانده هورمون در گوشت مرغ نسبت دادند.

وی افزود: اگرچه در معدودی از کشورهای جهان ممکن است برخی از هورمونهای استروئیدی مجاز برای پرورش چهارپایانی نظیر خوک و گاو استفاده شود اما استفاده از این هورمونها برای پرورش مرغ اصلا مقرون به صرفه نیست و در ایران انجام نمی‌شود.

مدیرگروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد، با اشاره به این که تاکنون هیچ شواهد علمی در مورد وجود هورمون رشد در مرغ های پرورشی در کشور بدست نیامده است، گفت: بنابراین مردم اصلا نباید نگران باقیمانده هورمون در گوشت مرغ باشند.

وی به رشد سریع جوجه های گوشتی در مرغداری ها اشاره و تصریح کرد: بسیاری از مردم علت این رشد بسیار سریع و حیرت انگیز جوجه ها در مرغداری ها را استفاده از هورمون می دانند در صورتی که این رشد سریع به عوامل مختلفی که مهمترین آن، نژاد خاص مرغ های گوشتی است برمی گردد.

حاجی محمدی ادامه داد: علاوه بر نژاد خاص، تغذیه مناسب و کم تحرکی جوجه ها در مرغداری ها نیز از عوامل دیگر رشد سریع آنها در مقایسه با مرغ های محلی و خانگی است.

وی با بیان این که عده ای به دلیل باور استفاده از هورمون در مرغداری ها، از مصرف بال مرغ پرهیز می کنند، به ایسنا گفت : همچنین برخی از مردم هنگام مراجعه به فروشگاه های عرضه کننده مرغ، از خرید مرغ های درشت جثه اجتناب می کنند و مرغ های با جثه کوچک تر را ترجیح می دهند این درحالی است که احتمال بیمار یا ناتوان بودن مرغ های جثه کوچک وجود دارد که موجب کم اشتهایی و لاغری آن ها شده است.

حاجی محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که آنتی بیوتیک ها در انسان و دام باعث درمان بیماری می شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی آنتی بیوتیک ها بیش از حد مجاز در مرغداری ها استفاده می شوند که این امر یکی از دلایل فرعی افزایش رشد مرغ است و به نوعی محرک رشد محسوب می شود که البته غیرمجاز و غیر قانونی است.

این مسئول در پایان با اشاره به این که آنتی بیوتیک موجود در غذا، باکتری های مفید روده انسان را از بین می برد، گفت: وقتی مرغ آنتی بیوتیک را می خورد درصد زیادی از آن در جگر باقی می ماند، بنابراین ضروری است مصرف کنندگان به ویژه خانم های باردار از مصرف بی رویه جگر مرغ خودداری کنند.