کد خبر: ۷۱۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 27 February 2019

آیا پوست شما دچار خارش، ترک، پوسته پوسته شدن و یا لکه های عجیب و غریب شده است؟ التهاب و سوزش پوست، تغییر در بافت و یا رنگ و ایجاد لکه ها ممکن است به دلیل عفونت، یک بیماری پوستی مزمن و یا تماس با یک عامل آلرژِی زا و تحریک کننده باشد. اگر فکر می کنید که یکی از این مشکلات رایجی پوستی را دارید، آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. اکثر این بیماری ها جدی نیستند اما در برخی موارد می تواند نشان دهنده ی یک بیماری جدی باشد.

زونا (هرپس زوستر)

زونا، جوش های برجسته روی پوست هستند که به تاول های دردناک تبدیل می شوند و پوشاندن آنها باعث سوزش پوست می شود و همچنین ایجاد آنها با حس خارش و سوزش همراه است. در اغلب موارد زونا در قسمت تنه و باسن ظاهر می شود اما می تواند در سایر قسمت های بدن نیز ظاهر شود. شیوع این بیماری حدود دو هفته طول می کشد و ممکن است بعد از بهبودی، احساس درد، بی حسی و خارش برای ماهها، سالها و یا بقیه ی زندگی، متوقف نشود. درمان های موجود شامل کرم هایی است که برای پوست شما تجویز می شود و یا داروهای ضد ویروسی، استروئیدها و حتی داروهای ضد افسردگی است. درمان در مرحله ی ابتدایی برای پیشگیری از ایجاد عوارض بعدی، بسیار مهم است.

کهیر (خارخا)

کهیر که به صورت ورم به نظر می رسد و یکی از مشکلات رایج پوست است، می تواند همراه با خارش، سوزش و یا سوختگی باشد. این کهیرها در اندازه های متفاوتی هستند که بعضی اوقات نیز به هم متصل می شوند. این ها می توانند در هر قسمتی از پوست شما ظاهر شوند و از چند لحظه تا چند روز طول بکشند. علل این بیماری شامل: دمای بالای بدن، عفونت هایی مانند گلودرد و یا حساسیت به دارو، غذا و مواد غذایی است. آنتی هیستامین ها و کرم های پوستی می توانند به درمان این بیماری کمک کنند.

بیماری پسوریازیس

تکه های قرمز پوستی که با لکه های سفید و یا نقره ای پوشیده شده اند، نشانه هایی از پسوریازیس است. پزشکان در مورد پگونگی عملکرد پسوریازیس می دانند (سیستم ایمنی بدن شما سلول های پوستی جدید را سریعا رشد می دهد)، اما آنها در مورد دلایل ایجاد آن نمی دانند. این لکه ها معمولا روی پوست، آرنج، زانو و پشت ران دیده می شود. این بیماری می تواند در طول زندگی شما بهبود یابد و درمان های آن شامل: کرم ها و پماد های پوستی،نور درمانی و داروهایی است که از طریق دهانی، تزریق و یا وریدی قابل دریافت هستند، است.

بیماری پوستی اگزما

اگزما اصطلاحی است که به همه ی بیماری های غیر مسری پوست مانند تورم، قرمزی، خشکی و خاری پوست داده می شود. پزشکان مطمئن نیستند که اگزما در ابتدا به چه دلیل شروع می شود اما آنها می دانند که استرس، محرک ها مانند صابون، مواد آلرژِی زا و آب و هوا می تواند باعث ازدیاد آن شود. اگزمای پوستی در بزرگسالان اغلب در آرنج ها، دست ها و چین و چروک های پوست ایجاد می شود. چندین دارو برای اگزما وجود دارد که بعضی از آنها به صورت کرم بر روی پوست قرار می گیرند و بعضی دیگر نیز به صورت دهانی و یا تزریقی استفاده می شوند.

زخم های سرد (تبخال)

ویروس تبخال باعث ایجاد تورم های کوچک، دردناک و تاول های از مایع پر شده روی دهان و بینی می شود. زخم های سرد حدود 10 روز طول می کشد و به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. عواملی مانند تب، نور شدید آفتاب، استرس و تغییرات هورمونی مانند پریودی، سبب ایجاد آن می شود. شما می توانید تبخال را با قرص های ضد ویروسی و یا کرم ها درمان کنید. اگر علائمی مانند زخم ها حاوی چرک هستند، قرمزی آن درحال گسترش است، تب دارید و یا چشم هایتان سوزش دارد با پزشک تماس بگیرید. این مشکلات پوستی را می توان با قرص های تجویزی و یا کرم ها درمان کرد.

بثورات از گیاهان

تماس با پوشش روغنی پیچک سمی، بلوط و یا سماق در بسیاری افراد جوش های پوستی ایجاد می کند که این بیماری پوستی با قرمزی و تورم در محل شروع می شود و سپس باعث خارش می شود. تاول ها معمولا در عرض 12 تا 72 ساعت پس از لمس گیاه ظاهر می شود. جوش هایی که به صورت یک خط قرمز به نظر می رسد، نتیجه ی برخورد و لمس گیاه به پوست شما است که شیوع بیماری تا دو هفته طول می کشد. درمان این بیماری شامل داروهای مالشی بر روی پوست و یا مصرف از طریق دهان است.

خارش خفیف در برخورد با گیاهان

داروهای تجویزی و یا بدون نسخه و همچنین کمپرس سرد، خارش را خنثی می کند. ممکن است که پزشک داروهایی برای جوش های شدید و یا آنتی بیوتیک هایی برای عفونت تجویز کند. لازم است که یاد بگیرید این گیاهان را بشناسید و از تماس مستقیم با آنها خودداری کنید. به طور کلی، بلوط و پیچک سمی آلرژی زا هستند.

 

 

رده: اخبار تهران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار