شورای شهر پایتخت به اظهارات شهردار اسبق تهران واکنش نشان داد
محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران که برای 12 سال سکان هدایت ساختمان خیابان بهشت را در دست داشت، چند روزی است که در برنامه «بدون توقف» شبکه سوم سیما است؛ جایی که قرار بوده طرف گفت‌وگوی «مثلا» چالشی با چند جوان باشد. فارغ از اینکه تریبون دادن به کاندیدای 3 دوره انتخابات ریاست جمهوری در ساعت پر بیننده شبکه تلویزیونی رسانه‌ای که نام «ملی» را بر خود گذاشته است، در غیاب فرصت برای سایر جریان‌های سیاسی و چهره‌های شاخص دیگر مورد انتقاد قرار گرفته است، اظهارات اخیر قالیباف درباره رد بدهی‌های کلان شهرداری در دوران مدیریتش و فرافکنی آن و برچسب سیاسی زدن به افشای آن، صدای اعتراض اعضای شورای شهر را در آورده است.
کد خبر: ۷۱۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ 18 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ روزنامه ابتکار نوشت: محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران که برای 12 سال سکان هدایت ساختمان خیابان بهشت را در دست داشت، چند روزی است که در برنامه «بدون توقف» شبکه سوم سیما است؛ جایی که قرار بوده طرف گفت‌وگوی «مثلا» چالشی با چند جوان باشد. فارغ از اینکه تریبون دادن به کاندیدای 3 دوره انتخابات ریاست جمهوری در ساعت پر بیننده شبکه تلویزیونی رسانه‌ای که نام «ملی» را بر خود گذاشته است، در غیاب فرصت برای سایر جریان‌های سیاسی و چهره‌های شاخص دیگر مورد انتقاد قرار گرفته است، اظهارات اخیر قالیباف درباره رد بدهی‌های کلان شهرداری در دوران مدیریتش و فرافکنی آن و برچسب سیاسی زدن به افشای آن، صدای اعتراض اعضای شورای شهر را در آورده است. 

 قالیباف در قسمتی از برنامه «بدون توقف» که شنبه شب پخش شد، با تکذیب بدهی شهرداری تهران عنوان کرده بود «اینکه می‌گویند شهرداری ۵۴ هزار میلیارد بدهی دارد یک دروغ بزرگ است». وی بدهی دوران مدیریتش را 16 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که 14 هزار میلیارد تومان آن هم مربوط به طلب شهرداری از دولت است و گفت: «در واقع هر کسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید. این افراد، برای ماندن در قدرت علاوه بر اینکه باید دروغ بگویند باید ذلت هم بپذیرند و زد و بند کنند و در واقع چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد، این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند».
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر به این سخنان قالیباف واکنش نشان داد و گفت: «بخشی از سخنان قالیباف در صدا و سیما غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بوده و صدا و سیما باید فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری بدهد و قالیباف نیز اظهارات خود را اصلاح کند». اعضای دیگری از شورای شهر هم نسبت به این سخنان اعتراض داشتند. محمود میرلوحی در تذکر پیش از دستور جلسه دیروز شورای شهر، خواستار اقدام حقوقی و قضایی معاونت حقوقی شهرداری درباره اظهارات قالیباف شد. وی با بیان اینکه متاسفانه شهردار قبلی تهران مجددا ادعاهای قبلی خود را تکرار کرده و نه تنها منکر بدهی شده بلکه تهمت هم زده است، گفت: «شهرداران سابق تهران همچون نجفی، افشانی و حالا هم حناچی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی‌خواهند عدد بدهی را بولد و مانعی برای جذب سرمایه‌گذاری کنند اما حالا با ادبیاتی سخیف اظهاراتی بیان شده است». میرلوحی با بیان اینکه لازم است صدا و سیما به شورا و شهرداری فعلی وقت پاسخگویی دهد، ضمن گلایه از برخورد صدا و سیما با مدیریت شهری جدید گفت: «گویا صدا و سیما هنوز قالیباف را شهردار تهران می‌داند چرا که در برنامه اخیر افتتاح بیش از ۵۰۰ پروژه جدید، خبری در این زمینه منتشر نکرد». عضو کمیسیون بودجه‌ای شورای شهر تهران همچنین از پیروز حناچی، شهردار تهران خواست که بدون در نظر گرفتن ملاحظات، لیست بدهی‌های شهرداری را منتشر کند.
حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم در توئیتر به این سخنان واکنش نشان داد. وی در حساب توئیتر خود نوشت: «در دوره گذشته شخصی می‌گفت صدای اعتراض مردم، نوار است و حالا می‌گویند بدهی دروغ است. دیوار حاشا هم بلند است!! سری به خیابان بهشت بزنید تظاهرات مکرر طلبکاران شهرداری دروغگو را مشخص می‌کند. البته بلاتشبیه!».
حالا شورای شهر و شهرداری تهران در یک دوراهی قرار دارند. یا باید چنانکه محمود میرلوحی اشاره کرده است، برای پرهیز از بدنامی بدهکاران در فضای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و انتشار اوراق سرمایه‌گذاری، از انتشار ریز این بدهی‌ها پرهیز کنند و یا با شفاف‌سازی در این باره، تهمت قالیباف را از خود دور سازند و به وی برگردانند. مسلما شفاف‌سازی و اعتماد به مردم برای اینکه در جریان مسائل شهرشان باشند و شورای شهر یا چهره‌هایی را که به آنها رای می‌دهند را با عملکردشان بهتر بشناسند، حق مردم است و حتی با بهانه پیشبرد کار شهر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نمی‌توان این حق را نادیده گرفت. علاوه بر این حق سرمایه‌گذاران هم هست که بدانند روی چه مجموعه‌ای با چه توانایی‌ها و بدهی‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نتیجه انتظارها از شورای شهر و شهرداری پایتخت شفاف‌سازی درباره بدهی‌های مدیریت شهری تهران در دوران 12 ساله مدیریت محمدباقر قالیباف است تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد. در نهایت البته از صداوسیما انتظار می‌رود که اگر واقعا خود را «ملی» می‌داند، فرصت پاسخگویی را در شرایطی برابر مهیا کند؛ هر چند باید گفت که اگر بر اساس سوابق صداوسیما در این باره حساب کنیم، انتظاری ناکام خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار