جشنواره فیلم فجر، که مهمترین جشنواره سینمایی ایران است، امسال نیز از اواسط بهمن ماه در تهران در حال برگزاری است. این جشنواره همچون هر سال با نقدهای متفاوتی پیرامون فیلم ها و حواشی این جشنواره روبرو شده است.
کد خبر: ۷۱۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 02 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ جشنواره فیلم فجر که هرساله همزمان با آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه شروع می شود، امسال هم از روز سه شنبه 9 بهمن ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه با آغاز اکران فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت و سینما‌های مردمی رسماً وارد فاز اجرایی شد. برگزاری این جشنواره به عهده معاونت سینمایی وزارت ارشاد است.
بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب به بررسی و دفاع از سخنان فاطمه معتمد آریا در مراسم افتتاحیه پرداختند. انتشار دفاعیه ی یک کارگردان در برابر انتقادها؛ برگزاری این جشنواره در کوران معضلات سینما و رد شدن برگزیدگان از فیلترهای سخت گیرانه! از دیگر محورهای مطرح شده از سوی این جریان رسانه ای است.
رسانه های اصولگرا نیز با پرداختن به نکات مثبت و منفی فیلم ها از نگاه کارشناسان و خرده گیری نسبت به نحوه اجرای این جشنواره نوشتند: سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حاشیه های فراوانی شروع شده است. از برگزاری ضعیف این مراسم که با توهین به 40 سالگی انقلاب همراه بود و بی نظمی و جابجایی فیلم‌ها در روز اول، نمی توان از کنار محتوای مخرب و سطح پایین فیلم ها نیز گذشت. طوری که فیلم های سینمایی اکران شده به موضوعات غیراخلاقی و ضدخانوادگی آلوده بودند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** دفاع از سخنان معتمدآریا 
روزنامه آرمان با تیتر «مساله توهین به معتمدآریا!» نوشت: یک نویسنده یا رسانه برای آنکه بیشتر دیده شود اگر درصدد تخریب یک چهره پذیرفته شده در سطح اجتماع باشد بی‌شک در بلندمدت نه تنها به مقصود خویش نمی‌رسد بلکه تاثیر عکس به همراه خواهد داشت. بازیگران، خوانندگان، نقاشان، طراحان، خطاطان و.... در این کشور عاشق حرفه خود هستند و مشتاقانه در پی اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین در سطح دنیا هستند ، کاری که خانم فاطمه معتمد آریا، مرحوم عباس کیارستمی، اصغر فرهادی به خوبی از پس آن بر آمدند و قطعا آیندگان مسیر سبز آنها را ادامه خواهند داد.

به گزارش سایت خبرآنلاین، روزنامه کیهان در واکنش به سخنان فاطمه معتمدآریا در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نوشته بود:‌ «انتظار آن بود حالا که پیرزنی سرد و گرم چشیده هستید، از گذران عمرتان عبرت گرفته و از حداقل بینش و دانش برخوردار باشید. نمکدان نشکنید، منشا نشر دروغ نشوید و عاقلانه زندگی کنید.» ادبیات روزنامه کیهان در این مطلب با واکنش مهراب قاسم‌خانی روبه‌رو شد که در اینستاگرام نوشت:‌ «در پاسخ به انتقادات خانم معتمدآریا در مراسم افتتاحیه جشنواره فجر، روزنامه کیهان مطلبی نوشته که چندین بار توی متنش در وصف ایشون از واژه “پیرزن” استفاده کرده. کاری به این ندارم که با هر استانداردی خانم معتمد آریا پیرزن محسوب نمیشن و در نهایت یه خانم میانسال به حساب میان، ولی نکته اصلی که میخوام در موردش حرف بزنم، شکل استفاده از واژه “پیرزن” توسط این روزنامه وزینه که به قصد تحقیر و تمسخر خانم معتمد آریا ازش استفاده شده. یعنی این عزیزان از “پیرزن” به جای فحش استفاده کردن.این فرهنگ دقیقاً همون فرهنگیه که برای تحقیر یه مرد میگه: “مثل زنا هستی” یا برای تمسخر طرف مقابل از واژه های “دهاتی” و “شهرستانی” استفاده میکنه. این ادبیات نشون دهنده میزان تحجر فکری تحریریه کیهان و فاصله اش از تفکر و تعقل و خرده. فرهنگ و ادبیاتی چندش آور با رویکرد جنسیتی و نژادپرستانه که سالهاست منسوخ شده. فقط متوجه دلیل عصبانیت کیهان از صحبت‌های خانم معتمدآریا نشدم. این که ایشون نصف سال‌های فعالیتشون رو با انواع ممنوعیت و محرومیت گذروندن و همفکران شما همیشه از ایشون متنفر بودن رو دروغ گفتن؟ الان دارید منت میذارید که اجازه دادید بدون لابی و حمایت و فقط با استفاده از توانایی‌های خودشون کار کنن و بدرخشن؟ بابا دستتون درد نکنه که این همه بزرگوارید. البته درکتون میکنم. سخته که صاحب تمام قدرت و ثروت باشی و تصمیم گیری‌های فرهنگی و سیاسی در اختیارت باشه و تریبون و رسانه ملی دستت باشه، اون وقت مردم یکی رو دوست داشته باشن که چشم نداری ببینیش... منم بودم عصبانی میشدم... به هر حال “پیرزن” فحش نیست.»

** دفاعیه ی یک کارگردان در برابر انتقادها
سایت انتخاب با توجه به انتقاد از فیلم درخونگاه مبنی بر فیلمی ضد انقلابی، سیاوش اسعدی کارگردان آن گفت: چطور می‌توانم در این مملکت باشم و یک فیلم ضد هویت کشورم فیلم بسازم؟ این فیلم یک فیلم کاملا دلسوزانه برای سرزمینم است. چراکه من عاشق ایران هستم بنابراین خدا از من نگذرد اگر چنین کاری کنم. بهتر است این روحیه لا کنار بگذاریم چراکه من عاشق مملکتم هستم. اصلا اگر این فیلم بگوید رزمنده‌ها به جنگ رفتند و چیزی نصیبشان نشد چه اشکالی دارد؟ آن‌ها رفتند و تنها آقازاده‌ها ماندند.

** برگزاری این جشنواره در کوران معضلات سینما
روزنامه ایران با تیتر «افتان و خیزان» می نویسد: جشنواره فجر در شرایطی برگزار می‌شود که سینمای ایران گرفتار معضلات بسیاری است از رانت‌ها گرفته تا پول‌های مشکوک تا ترکتازی بازیگران و سلبریتی‌های تازه به دوران رسیده تا ممیزی و توقیف فیلم‌ها و از همه نگران‌کننده‌تر هجوم ابتذال در قالب فیلم‌های کمدی سبک که پرده سینماها را به تسخیر خود درآورده‌اند. در چنین شرایطی مستقل بودن یک فیلمساز بسیار دشوار است. بر این اساس چاره ای نیست جز آنکه به معیارهای زیباشناختی محض تکیه نکرد و حواشی را هم در نظر گرفت. باید دید جشنواره فیلم فجر که ظاهراً ویترین سینمای ایران بوده و هست، چه فیلم‌هایی را در این ویترین به نمایش گذاشته و تا چه حد می‌تواند چهره و حیثیت لکه دار شده سینمای ایران را ترمیم کند.

**رد شدن برگزیدگان از فیلترهای سخت گیرانه!
در گزارشی روزنامه همدلی می نویسد: جشنواره فیلم فجر ویترین یک ساله سینمای ایران است و ویترین یک ساله سینمای ایران، آینه حقایق و دغدغه های روز اجتماع و آثار راه یافته به بخش مسابقه در واقع برندگان نبوغ‌دار کنکوری هستند که برگزیدگانش از فیلتر سخت‌گیرانه هیات انتخاب گذشته اند!

رسانه های اصولگرا
........................
** انتقاد از برخی فیلم ها
روزنامه وطن امروز می نویسد: زنگ اول جشنواره یا همان افتتاحیه پر از حاشیه‌های الکی آغاز شد، حاشیه‌هایی که گمان می‌رفت دیگر بعد از این جایی در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور نداشته باشد. با این وجود تغییر سانس اول روز اول به دلیل آماده نبودن فیلم «تختی» نگذاشت سی‌وهفتمین دوره جشنواره فجر آغازی بدون چالش را تجربه کند. هرچند گمان می‌رفت بعد از سال‌ها نخستین سانس جشنواره – فیلم تختی- برخلاف سال‌های پیش، فیلمی درخور و شایسته باشد اما انگار بنا نبود این رسم شکسته شود و «معکوس» پولاد کیمیایی به روی پرده رفت. فیلمی نه چندان قوی که نه به سینمای مسعود کیمیایی ارتباط داشت و نه مستقل از آن بود. البته تختی هم همه انتظارها را برآورده نکرد، با این وجود می‌توان آن را بهترین فیلم در 2 روز اول جشنواره دانست. رسول صدرعاملی بعد از 9 سال فیلم نساختن، اثر متوسطی را تولید کرد و «تیغ و ترمه» کیومرث پوراحمد همه را از شدت ضعف متحیر کرد! «بنفشه آفریقایی» و «درخونگاه» هم جزو آثار بشدت ضعیف این 2 روز بودند. مستند «خانه‌ای برای تو» و انیمیشن «آخرین داستان» هم به دلیل قرار گرفتن در سانس ویژه فیلم‌های انیمیشن و مستند چندان پراقبال نبودند.

«شوکران شاه در کام جهان ‌پهلوان» عنوان گزارش روزنامه جوان است.
در بخشی از آن آمده است: فیلم «غلامرضا تختی» بی‌شک برای آن‌هایی که دوست دارند از تختی صرفاً چهره‌ای ورزشی و سکولار و بی‌اعتنا به سیاست ارائه شود و زندگی او صرفاً به روی تشک کشتی خلاصه بماند فیلمی آزاردهنده خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم با انتقاد از فیلم درخونگاه نوشت: درخونگاه گرچه از حیث فرم و فضاسازی فیلم نسبتا موفقی است، اما از حیث محتوا فیلمی شدیدا سیاسی است؛ یک فیلم متلک‌پران سیاسی، نمادین و چند لایه که ذات سیاسی خود را در پوسته پوشالی و جعلی 'اجتماعی بودن' پنهان کرده‌است. فیلمی که در لایه‌های زیرین و نمادین آن دنائت جریان دارد.

با نگاهی به فیلم روزهای نارنجی خبرگزاری تسنیم می نویسد: فیلم «روزهای نارنجی» بر خلاف تصاویر زیبایش از خطه شمال و باغ های سرسبز پرتقال، فیلمی سرد و بی روح است و معلوم نیست هدف از ساخت آن چه بوده است؟ از ابتدا تا انتهای داستان هیچ تحولی در دو شخصیت اصلی داستان یعنی آبان و مجید رخ نمی دهد. داستانک ها و خرده روایت های شخصیت‌های فرعی زنانی که برای آبان کار می‌کنند نیز تأثیری در پیشبرد داستان نداشته و بیشتر برای پرکردن زمان فیلم هستند به ویژه آنکه شخصیت هایی چون زری و فیروزه نیز که فیلمساز بر آنها تأکید بیشتری دارد در پایان بلاتکلیف رها می شوند.

تارنمای مشرق نیوز در مورد فیلم تختی نوشت: این فیلم روایتی ناتمام از یک ایدۀ خام است که می‌توانست به شکل بهتری نوشته و اجرا شود. اما حالا صرفاً اقتباسی از ماجرای آنتونیونی (1960) و فیلم گذشته (1392) از اصغر فرهادی است. با یک پایان سر هم بندی‌شده که حتی نوعی ادای دین به برف روی کاج‌ها (1390) ساختۀ پیمان معادی است. اما چیزی که مختص این فیلم است و متأسفانه پرداخت نشده، حس دوگانۀ مهتاب (سُها نیاستی) نسبت به دوستش آوا (فرشته ارسطویی) است. او بعد از هر بار که با نامزد دوستش می‌پرید، به نزد آوا آمده اعتراف می‌کند. و همین احساس غیرت است که بازگشت آوا را شدت بخشید!

**انتقاد به جشنواره
روزنامه کیهان با تیتر «خواب‌های آشفته پادوهای فرهنگی در دو روز اول جشنواره» می نویسد: به نظر می‌رسد که مسئولین جشنواره فیلم فجر امسال یعنی در دوره سی و هفتمش، برخلاف هر سال تصمیم گرفته بودند از همان آغاز تکلیف خود را با انقلاب و چهلمین سالگردش روشن کنند. اگرچه برخی بر این باورند از مدت‌ها پیش این موضوع روشن شده بود، از همان زمانی که در میان آثار تولیدی امسال هیچ اثری مناسب انقلاب اسلامی و چهل‌سالگی آن دیده نمی‌شد. باز هم ما خوش‌باور بودیم و فرض کردیم که شاید متولیان جشنواره به هرحال برای به اصطلاح سورپرایز جماعت، این بار سلیقه و هوش به خرج داده و خواسته‌اند هنگام معرفی فیلم‌های بخش‌های مختلف، ناگهان برگ‌های برنده را از آستین خود خارج کرده و همه را غافلگیر کنند! اما دریغ که هنگام معرفی فیلم‌ها نیز هیچ فیلمی ولو یک عدد را به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و 40 سال مقاومت و ایثار و فداکاری ملت ایران و جانبازی و رشادت شهدای این مردم، رویت نکردیم. اگرچه از یکی دو فیلم مانند «ماجرای نیمروز 2» سخن رفت یا فیلمی که گویا به قضیه دستگیری عبدالمالک ریگی می‌پردازد و گفتند که بالاخره چنین فیلم‌هایی هم به گونه‌ای به انقلاب اسلامی و فراز و نشیب‌های آن مربوط می‌شود ولی از میان بیش از سی و چند فیلم دیگر چی....؟

روزنامه جوان با تیتر «یک مبتدی با 37 سال سابقه کار!» نوشت: ادعای دبیر جشنواره فجر بر آماده بودن همه فیلم‌های حاضر در جشنواره، در اولین اجرا‌های سینما‌های مردمی و پردیس ملت رنگ باخت و بی‌نظمی جای نظم وعده داده شده را گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد رضا باقری منتقد سینما با حضور در برنامه هفت درباره جشنواره گفت: تیز بودن احکام و قوانین بسیار در برگزاری جشنواره ها مهم است. خود قانون گذارها احترام قوانین را نگه نداشتند و آنها را نقض کردند. با برگزاری سی و هفت دوره جشنواره باید یک بلوغی به وجود آمده باشد.
وی افزود: بعضی حرف‌ها فرار رو به جلوی است. سینماگران ما نخواستند درست شوند برخی کارگردان‌ها با لطایف الحیلی برای جا به جا شدن سانس‌ها فیلم را نمی‌رساند و بعد با پیک موتوری فیلم را به جشنواره می‌رساند تا فیلمشان در سانس بهتری اکران شود. ما چهارچوب و سیاست واحدی نداریم.

«محاکمه انقلاب در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر!» عنوان گزارش سایت جهان نیوز است.
در بخشی از آن می خوانیم: مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با سخنرانی‌های تهمت‌آمیز علیه انقلاب و نظام اسلامی، نمایشی پیش‌پاافتاده از کارگردانی بدسابقه و تک‌خوانی زن و حریم‌شکنی‌های مختلف، برگزار شد.

روزنامه کیهان نوشت: سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حاشیه های فراوانی شروع شده است. از افتضاح افتتاحیه و برگزاری ضعیف این مراسم که با توهین به 40 سالگی انقلاب همراه بود و بی نظمی و جابجایی فیلم‌ها در روز اول، نمی توان از کنار محتوای مخرب و سطح پایین فیلم ها در روز دوم نیز گذشت. طوری که همه فیلم های سینمایی اکران شده در دومین روز در مرکز جشنواره، به موضوعات غیراخلاقی و ضدخانوادگی آلوده بودند.

**کشف حجاب بازیگر 
با اعلام کشف حجاب یکی از بازیگران در فیلم فجر روزنامه کیهان عنوان داشت: فیلم کشف حجاب یک بازیگر زن پرحاشیه، در فضای مجازی به شکل گسترده ای منتشر شد. در این فیلم، بازیگر یاد شده در حال خواندن بخشی از یک نوشته دیده می شود. این بازیگر در سال 88 به دلیل حمایت از فتنه و سپس به دلیل اهانت به حجاب برتر حاشیه ساز شده بود.
گروه نشریات خبری

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار