محققان پارک فناوری پردیس که با استفاده از گیاهان دارویی، اسپری برای درمان سردردهای میگرنی تولید کردند که این اسپری با مجوز سازمان غذا و دارو وارد داروخانه‌ها شد.
کد خبر: ۷۰۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 14 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ آرزو بیو از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تولید دارویی برای درمان بیماری میگرن، گفت: دارویی که در حال حاضر توسط این شرکت دانش بنیان تولید شده به نام "میگرن‌کات" به عنوان اولین اسپری درمان کننده سردردهای میگرنی است.

وی با بیان اینکه تاکنون در دنیا محصولات دارویی برای درمان میگرن عرضه نشده است، خاطر نشان کرد: کلیه داروهایی که تاکنون برای درمان میگرن عرضه شده عموما شیمیایی و از نوع مسکن است.

"بیو، ادامه داد: این دارو حاصل ۲۵ سال تحقیق و توسعه و حاوی کمپلکسی از گیاه دارویی است. این دارو عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارد ضمنا آنکه کارآزمایی این دارو نیز انجام شده است.

به گفته وی این دارو بر پایه کمپلکس گیاها دارویی مانند اسطوخودوس، مرزنجوش، رازیانه و گل بنفشه و یکسری از گیاهان تهیه و در قالب اسپری تولید شده است.

این محقق با بیان اینکه این اسپری به صورت روزانه از طریق بینی اسپری می‌شود، اظهار کرد: دوره درمان با این دارو ۴ ماهه است که در این مدت بیمار باید ۶ اسپری را استفاده کند و  اثر گذاری دارو در این مدت مشاهده خواهد شد.

وی با اشاره به نتایج کارآزمایی‌های بالینی این دارو، یادآور شد: نتایج این مطالعات نشان داد ۸۱درصد بیماران تحت درمان که دوره درمان خود را تکمیل کرده بودند حذف کامل سردردهای میگرنی و ۹۶ درصد نیز بهبود و کاهش سردرد را داشته‌اند.

"بیو" خاطر نشان کرد: این دارو محوز سازمان غذا وداروی وزارت بهداشت را دریافت کرده است و در تمامی داروخانه‌ها عرضه شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی خانواده سردردها سومین رتبه را در میزان سال‌های از دست رفته عمر دارند که از میان انواع سردردها، میگرن به تنهایی ششمین عامل ناتوانی در بین تمام بیماری‌های گریبان‌گیر بشر است.شیوع اصلی این بیماری در سنین ۲۵ تا ۵۵ سال است و در ایران حدود ۱۰ میلیون نفر بیماران مبتلا به میگرن وجود دارد که اغلب آنها در ماه یک یا دو بار دچار حمله می‌شوند.

بر اساس آمارهای موجود در ایران حدود ۲ میلیون نفر از بیماران میگرنی سردردهای مزمن میگرنی دارند، به این معنا که حداقل ۱۵ روز در ماه با سردرد زندگی می‌کنند. به منظور درمان این بیماری، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با ارائه دارویی به نام میگرن کات که با فرم اسپری بینی تولید شده است، اقدام به درمان این بیماری کرده است.

داروهای پیشگیری و مصرفی به هنگام بروز حملات میگرنی عوارض جانبی را به دنبال دارد، به گونه‌ای که داروی سرماتریپتان به خاطر مکانیسم عمل آن که کاهش قطر عروق است، در بیماران میگرنی مبتلا به فشار خون و گرفتگی عروق منع مصرف دارند، ولی داروی میگرن کات در فرم اسپری بینی تولید شده است که علاوه بر احتمال اثرگذاری بر مغز و اعصاب بویایی موجب درمان این بیماری خواهد شد.

از مزایای دارورسانی از طریق بینی می‌توان به سطح وسیع جذب دارو، بدون درد بودن، استفاده راحت و مطمئن، جذب بالا به نسبت دوز خوراکی و مقعدی، جذب سریع توسط مغز و سیستم عصبی مرکزی و عدم ورود به مسیر متابولیک ثانویه و متابولیزه شده دارو در دستگاه گوارش اشاره کرد.

با توجه به اینکه اکثر افراد میگرنی مشکلات گوارشی و بویژه تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند، داروهای خوراکی اثرگذاری مناسبی را ندارند.

در مرحله کارآزمایی بالینی بر بیش از ۳۰۰ مورد بیمار مورد مطالعه قرار گرفت که حدود ۹۶ درصد از بیماران میگرنی استفاده کننده از این دارو ادعا کردند که با این دارو قدرت کنترل سردردهای خود را به دست آورده‌اند.

این دارو در بیماران مصرف کننده داروهای ضد انعقاد خون و همزمان با مصرف تری‌نیتروگلیسیرید و سایر داروهای افزاینده نیتریک اکساید منع مصرف دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار