مردم نگران،مسئولان توجیه گر
شاید بیان این عنوان کمی تکراری باشد،اما رشد روز افزون دکل‌های مخابراتی و آنتن های تلفن همراه،در پشت بام‌های شهر ،شهروندان را هر روز با این سوال مواجه می کند که این مهمان‌های ناخوانده تا میزان بر روی سلامتی آنها و خانواده‌هایشان تاثیرگذار است.
کد خبر: ۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱ 22 February 2015

اگر چه در این‌باره اظهارنظرهای متفاوتی صورت گرفته اما هنوز هیچ منبع رسمی در وزارت بهداشت ودرمان بی خطر بودن این نوع از آنتن‌ها را که به آنتن‌های «BTS»مخابراتی شهرت دارد را تایید نکرده است.

با توجه به مراجعات برخی از شهروندان مشهدی در خصوص اعتراض به نصب برخی از این دکل‌ها بر پشت بام‌های همسایه و یا در مجاورت با منزل مسکونی خود به گفتگو، با تنی چند از مسئولان پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت، سلامت ومحیط زیست شهری شورای اسلامی شهر، در این باره ضمن انتقاد به وضعیت دکل‌های مخابراتی در سطح شهر گفت: مسئولان استاندارد و بهداشت درمان، اگر معتقد هستند که این آنتن‌ها تاثیری برسلامتی شهروندان ندارد؛ بیایند و آن رابه طور رسمی اعلام نمایند، در غیر اینصورت مسئولان شرکت مخابراتی باید تصمیمات جدی برای نصب این دکل‌ها، بگیرند.

غلامحسین صاحبی، با اذعان به اینکه این موضوع ازطریق کارگروه محیط زیست شورای اسلامی شهر نیز درحال پیگیری است؛ گفت: بر اساس آخرین توافقات صورت گرفته میان شهرداری وشرکت مخابرات قرار شد تا آنتن‌های مخابراتی در صورت تجمیع تنها در نقاطی از شهر نصب شوند تا از تاثیرات احتمالی امواج آنها بر سلامت شهروندان کاسته شود.

وی همچنین سازمان فاوای شهرداری مشهد را نماینده شهرداری در حوزه ساماندهی دکل‌های مخابراتی دانست و گفت: علاوه برتاثیر امواج مخابراتی نازیبایی چهره‌ی شهر از دیگر آثار نصب دکل‌های مخابراتی می‌باشد.

جواد ستاری، دیگر عضو کمیسیون نیز با تاکید بر اینکه بحث ساماندهی دکل‌های مخابراتی با همت و تلاش شرکت‌های مخابراتی قابل حل شدن است؛ اظهارکرد: باید با کمک اپراتورهای شرکت مخابراتی فضاهایی درشهر شناسایی شود که افراد کمتری تحت الشعاع قرار گرفته و شهروندان و ساکنانی که ساکن در یک منطقه هستند به طور دائم در معرض تاثیرات این آنتن‌ها قرار نگیرند.

وی همچنین با توصیخ به اینکه تجمیع آنتن‌های مخابراتی در این مسئله نقش بسزایی دارد؛ افزود: بهتر است تجمیع در پارک‌ها و فضاهای عمومی باشد که درآن شهروندان به طور ثابت سکونت ندارد و تاثیرات امواج مخابراتی کمتر است.

در ادامه این بحث، محمد ارجمند، کارشناس مسئول ساماندهی دکل‌های مخابراتی درسازمان فاوای شهرداری نیز در گفتگو با خبر نگار ما، گفت: تجمیع دکل‌های مخابراتی تنها کار یک روز و چندروز نیست بلکه به یک پروسه‌ی چهار تا پنج ساله نیاز دارد و تا کنون از زمان ابلاغ مصوبه شورای اسلامی شهرمشهد پیرامون تجمیع دکل‌های مخابراتی در سال 90، 10 درصد دکل های مخابراتی سطح شهر، تجیمع شده است.

وی در ادامه توضیح داد: درخصوص تجمیع دکل‌های مخابراتی دو مسئله وجود دارد نخست اینکه برای این تجمیع در برخی نقاط محدودیت‌هایی وجود دارد و نکته دوم اینکه در خصوص برخی از اپرارتورهای شرکت‌ مخابرات با توجه به توسعه شبکه های مخابراتی در خواست های جدیدی وجود دارد که ما باید ضمن پاسخ گویی به این درخواست در راستای توسعه ارتباطات امکانات فضایی را نیز، در نظر بگیریم.

وی همچنین به درخواست یک از اپراتورهای جدید جهت نصب آنتن‌های خود اشاره کرد و گفت: در این رابطه تلاش شده تا از طریق تجمیع آنتن‌ها این شرکت با سایر اپراتورهای مخابراتی به این اپراتور جدید شرکت مخابراتی پاسخ‌دهی شود.

وی همچنین به فعالیت کارگروه متشکل از نمایندگان سازمان‌های مربوط شهری و استانی در خصوص ساماندهی دکل‌های مخابراتی درسازمان فاوا، اشاره کرد و گفت: اختلافات و در خواست‌های شرکت مخابرات از طریق این کارگروه که نمایندگان دادگستری مشهد نیز در آن عضو است پاسخگویی می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار