آبله مرغان بیماری است که ممکن است در هر سنی به سراغ افراد رفته و آنها را به مشکلاتی جدی مبتلا کند.
کد خبر: ۶۹۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲ 29 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ آبله مرغان بیماری است که در دوران کودکی خود را نشان می‌دهد؛ این بیماری در ابتدا به شکل سردرد و تب خفیفی بروز می‌کند اما به مرور شدت یافته و فرد دچار عارضه پوستی می‌شود، در برخی افراد این بیماری بدون هیچ علامتی خاص تنها با ضایعات پوستی خارش دار دیده می‌شود.

این ضایعات پوستی اغلب تمام بدن بیمار را پوشانده و حتی ممکن است در دهان، مقعد یا حتی داخل گوش نیز ایجاد شوند؛ ضایعات به صورت دانه‌های کوچک ظاهرشده و خیلی سریع به تاول‌های کوچک خارش دار تبدیل می‌شوند، تا زمانی که این ضایعات جلدی وجود دارند کودک آلوده بوده و می‌تواند بیماری را انتقال دهد. در صورتی که بیمار ضایعات جلدی را به شدت بخاراند جای این ضایعات به صورت فرورفتگی‌های کوچک در سطح پوست می‌ماند.

کنترل بیماری‌ها با رژیم غذایی مخصوص+ برنامه غذايى ویژه آبله مرغان

علی ارغوانی متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آبله مرغان بیماری است که تمام افراد ممکن است به آن مبتلا شوند؛ برخی افراد در سنین کودکی و برخی در سنین بالاتر که در این صورت مشکلات جدی برای فرد به وجود می‌آورد اما اگر در سنین کودکی رخ دهد مشکل جدی به‌حساب نمی‌آید.  هرچند در برخی موارد می‌تواند باعث التهاب بافت مغز (انسفالیت) یا درگیری کبد (بیماری Reye) شود.

این متخصص داخلی بیان کرد: آبله مرغان عفونتی قابل انتقال است که اغلب از اواخر زمستان تا بهار اتفاق می‌افتد؛ این عفونت اصولا در کودکان زیر ۱۰ سال تاثیر بیشتری دارد که یکی از مشکلات رایج آن خارش شدید بدن است، آبله مرغان مانند سایر ویروس‌ها باعث کاهش اشتها نمی‌شود در نتیجه می‌توان در طول دوران بیماری در رژیم غذایی خود تجدید نظر کرده و از مصرف برخی مواد جلوگیری کرده تا شدت بیماری کم شود.

ارغوانی با اشاره به اینکه افراد باید در طول دوران بیماری برخی از غذاها را استفاده کنند تا درمان بهتر صورت گیرد، گفت: افراد باید غذاهای ضد ویروسی مصرف کنند همچنین از از کم آبی بدن جلوگیری کرده و به سلامت پوست بیشتر اهمیت دهند؛ آبله مرغان ویروسی است که با غذاهای ضد ویروسی مانند سیر و زردچوبه بهبود می‌یابد همچنین مصرف ویتامین ث و قطره زینک مانند آنتی اکسیدان قوی در بهبودی بیماری به خوبی عمل می‌کند.

کنترل بیماری‌ها با رژیم غذایی مخصوص+ برنامه غذايى ویژه آبله مرغان

وی ادامه داد: آبله مرغان مانند ویروس‌های دیگر نیست این بیماری دارای ویروس تبخال است که برخی غذاها این ویروس را فعال‌تر و برخی غیر فعال می‌کنند؛ ویروس تبخال هنگامی که مقدار زیادی آمینو اسید در خون وجود داشته باشد نمایان می‌شود، برای مبارزه با این ویروس باید غذاهای حاوی لیسین مصرف کنید.

این متخصص داخلی درباره غذاهای حاوی لیسین، گفت: این غذاها عبارتند از ماست، ماهی، گوشت،  پنیر و شیر ارگانیک، میوه های خاص مانند سیب، گلابی و آناناس و  بیشتر سبزیجات؛ خوب است بدانید که  روغن ماهی یک ضد التهاب است و به بهبود این بیماری کمک شایانی می‌کند.

ارغوانی با تاکید بر اینکه افراد در طول دوران بیماری آبله مرغان باید از مصرف برخی مواد پرهیز کنند، گفت: غذاهایی که باید در دوران  آبله مرغان از آنها دوری کرد شامل آجیل‌ها و تخمه‌ها، غلات، توفا، میوه‌هایی مانند انگور، گریپ فروت، پرتقال و توت، کافئین، شکلات، پیاز و سیر است؛ است که به دلیل خواص آنتی ویروسی و ضد حساسیتی مصرف سیر و پیاز به مقدار کم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

کنترل بیماری‌ها با رژیم غذایی مخصوص+ برنامه غذايى ویژه آبله مرغان

در هنگام ابتلا به آبله مرغان از کم آبی بدن جلوگیری کنید

وی افزود: :جلوگیری از کم آبی در طول آبله مرغان بسیار مهم است، بنابراین سعی کنید آب، آب نارگیل یا شربت‌های خانگی تهیه کنید؛ دانه‌های آبله مرغان اغلب همراه با خارش هستند اما این را بدانید اگر آنها را بخارانید عفونی می‌شود، از این رو آنتی هیستامین در برخی مواقع توصیه می‌شود اما مصرف غذاهایی که تاثیر مشابه دارند و حاوی ویتامین ث مانند بروکلی، کلم پیچ، فلفل، پاپایه، کیوی و توت فرنگی هستند،‌ بهتر است.

کنترل بیماری‌ها با رژیم غذایی مخصوص+ برنامه غذايى ویژه آبله مرغان

این متخصص داخی با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی سالم برای سلامتی پوست لازم است و باعث کاهش دانه‌ها می‌شود، اظهار کرد: میوه‌ها و سبزیجات با رنگ روشن مانند اسفناج، قارچ و روغن زیتون، روغن ماهی و آواکادو در طول دوران بیماری مناسب است؛ بعد از این که دانه‌ها از بین رفتند می‌توانید از روغن نارگیل روی پوست استفاده کنید تا اثرات آن‌ها از بین بروند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار