شهردار تهران، اولویت کاری خود را بر حل مشکلات کلانشهر تهران با حمایت دولت و مردم قرار داده است. پیروز حناچی با شعار «تهران شهری برای همه» کار خود را به عنوان شهردار تهران شروع کرده و تغییر نگرش در اداره امور پایتخت را یک ضرورت می داند.
کد خبر: ۶۹۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 29 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ حناچی، تهران را پایتختی با 240سال قدمت می داند که همین موضوع پایتخت بودن آن، کار و مسئولیت مضاعفی را برای مسئولان ایجاد کرده است. در این بین از آنجایی که مشکلات تهران یک شبه به وجود نیامده و این مسائل از حدود پنج دهه اخیر ایجاد شده است، از دید شهردار جدید تهران گام نخست درجهت حل مشکلات تهران، این است که در مرحله اول به این مشکلات اضافه نشود و در مرحله بعد، مشکلات موجود با حمایت و کمک مردم قدم به قدم حل شود.

رفع آلودگی هوا و ترافیک

به گزارش «صما» آلودگی هوا، ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی جزو مسایلی است که حناچی از آن به عنوان سه چالش اصلی کلانشهر تهران یاد کرده و با اشاره به اینکه این مشکلات، در سطح مسائل حاکمیتی است، درخوست اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی برای حل این چالش ها را مطرح کرده است. او در این رابطه گفته است: «همه ما در برابر وقت و زمانی که در ترافیک از مردم تلف می‌شود، مسئولیم. رنج مردم رنج ما هم است و با عنایت به مسئولیت پذیری تلاش می‌کنیم که این مسیر را اصلاح کنیم.»

طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده از مردم، 70 درصد شهروندان ترافیک و آلودگی هوا را بحران اصلی تهران می‌دانند و فقر و مسائل مادی در رده‌های بعدی قرار دارد. شهردار تهران ضمن تایید این موضوع معتقد است: برطرف کردن معضل آلودگی هوا و ترافیک تنها با تدبیر و مدیریت اساسی امکان پذیر است.

او با اشاره به تبعات گسترش شهرها معتقد است: معمولا وقتی جمعیت ‌شهرها از 500 هزار نفر فراتر می‌رود، باید تمهیداتی را برای آن شهرها درخصوص موضوعات شهری ازجمله ترافیک در نظر گرفت و در غیر این صورت، هزینه برطرف کردن مشکلات آن شهر به شدت بالا خواهد رفت. همانطور که در کلانشهری مانند تهران کمتر به این موضوع به صورت منسجم نگاه شده است و موقعی به فکر افتاده‌اند که جمعیت آن از 5 میلیون نفر فراتر رفته و هزینه و حل این معضلات راحت نبوده است.

امروز با توجه به اینکه که وقت و انرژی بسیاری از شهروندان در ترافیک تلف می‌شود، چاره‌اندیشی برای این منظور الزامی است. در این رابطه حناچی وعده داده است: معضل آلودگی تهران و ترافیک تهران، با تدبیر و مدیریت اساسی برطرف خواهد شد؛ همانطور که بسیاری از کلانشهرهای دنیا توانسته‌اند با مدیریت منسجم و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی این مشکل را برطرف کنند.

اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل

وی اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل را یکی از راه‌هایی می داند که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش ترافیک داشته باشد و شروع این گونه اقدامات در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور را نقطه عطفی در این مسیر قلمداد می کند.

به اذعان حناچی، سرمایه‌گذاری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از موضوعاتی است که در شهرداری تهران دنبال می‌شود. چرا که طبق مطالعات انجام شده، خودروهای مصرف‌کننده سوخت فسیلی عامل اصلی آلودگی در تهران هستند و مشکل آلودگی جز با همراهی مردم و استفاده از سرمایه‌های اجتماعی حل نخواهد شد.

افزون بر این، توسعه محورهای پیاده و فضای عمومی نیز از موضوعاتی است که شهردار جدید تهران قول آن را داده است. او حتی سه‌شنبه‌ها با دوچرخه به سر کار می‌رود تا به گفته خود، به تقاضایی دامن بزند که نظام مدیریت شهری را وادار کند آن را به رسمیت بشناسد. او می گوید: ما موظفیم فضایی را فراهم کنیم که مردم در آن راحت نفس بکشند. بر این اساس، توسعه خطوط دوچرخه و محورهای پیاده از سیاست‌های اصلی ما است.

کاهش وابستگی به ساخت و ساز

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از سیاست هایی که شهرداری تهران دنبال می کند، کاهش وابستگی به ساخت و ساز و افزایش منابع مالی سالم است. بر همین اساس، حناچی دو چالش عمده در داخل بدنه شهرداری را بدنه غیرچابک و منابع مالی ناپایدار می داند و تاکید دارد که ضمن افزایش منابع مالی پایدار، باید بدنه شهرداری به راندمان اصلی خود برسد.

به گفته شهردار تهران طی ۱۰ سال گذشته در ده کلانشهر کشور و در راس آنها تهران، میزان وابستگی درآمدها به ساخت‌وساز بین ۷۰ تا ۷۵ درصد در نوسان بوده است. این رویکرد نشان می دهد که درآمد شهر، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، به صدور پروانه ساختمانی وابسته بوده است.

حال علیرغم اینکه انتقاداتی هم از جهت احتمال افزایش قیمت مسکن در تهران درصورت کاهش ساخت و سازها وجود دارد، اما شهرداری تهران در تلاش است تا این وابستگی را به ۵۰ درصد کاهش دهد و در مقابل، میزان منابع مالی سالم را افزایش دهد. به گفته حناچی، تجربه‌های دنیا نشان داده است که در این بخش خدمات خرد می تواند جایگزین شود و اگرچه این کار بسیار سخت است، اما شدنی است.

به گفته حناچی، امروز شهرداری تهران در نقطه تغییر رویکرد قرار دارد. امروز شهرداری تهران در نقطه حساسی در تاریخ مدیریت شهری ایران قرار دارد و در این مسیر نیازمند کمک دولت و شهروندان است.

 صما

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار