ابر بدهکار بانکی و مفسد اقتصادی بزرگ به نام «حمید باقری درمنی» که قرار است اعدام شود کیست؟
کد خبر: ۶۸۸۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 22 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ امروز خبری منتشر شد درباره محکوم شدن یکی از مفسدان بزرگ اقتصادی به اعدام.

مفسدی که در کیفرخواست صادره اتهامش افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور درج شده و برایش اشد مجازات درخواست شده است.

اما به راستی «حمید باقری درمنی» کیست؟

اولین بار نام «حمید باقری درمنی»، در اوایل سال 1386 مطرح شد. در تاریخ 8 خرداد 1386، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اطلاعیه‌ای از دستگیری قاچاقچی و مفسد اقتصادی دانه‌درشتی به نام «حمید باقری درمنی» خبر داد و از او به عنوان «بدهکار 2 هزار میلیارد تومانی بانکی که یک روز پس از دستگیری با اخذ تعهد اخلاقی آزاد شد» نام برده بود.

در اطلاعیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موارد تکان‌دهنده ذیل ذکر شده بود:

«ح.ب.د» پس از صدور حکم ضبط کالا و جریمه حدود 13 میلیارد ریال، تلاش وسیعی را آغاز کرده تا با جابجایی برچسب‌ها و کارتن‌های کالاها از ضبط کالاهای قاچاق خود جلوگیری نماید.»

«برابر اطلاع واصله نام گروه شرکت‌های حمید باقری درمنی جزء لیست اعلامی رئیس دیوان محاسبات کشور است (که بانکها از دادن تسهیلات به او منع شده‌اند) که اخبار رسیده حاکی از فشار چند تن از قانون دانان قانون شکن به رئیس دیوان محاسبات جهت بازپس‌گیری نامه فوق می‌باشد.»

«نامبرده با ادعای احداث کارخانه تولید خودروی لوکس به اندازه بنز، بی‌.ام.و در گرمسار و نصب سوله و اشتغالزایی برای 1500 نفر اقدام به اخذ 60 میلیارد تومان وام می‌نماید و سپس مکان فوق را تبدیل به انبار اجناس قاچاق می‌نماید که در زمان دومین دستگیری وی به حکم بازپرس گرمسار و نیابت اعطایی به دادسرای تهران، علیرغم مقاومت 5/2 ساعته و جلوگیری از اجرای حکم، وی در ساعت 11 شب دستگیر و به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل گردید. اما فردای آن روز علیرغم صراحت حکم بازپرس گرمسار مبنی بر تفهیم اتهام به نامبرده و صدور قرار بازداشت موقت برخلاف مقررات جاری آیین دادرسی با اخذ تعهد اخلاقی از متهم به قاچاق حدود 9 میلیارد ریال، وی را آزاد می‌نمایند.»

بیشتر بخوانید:

در ادامه گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نامه رئیس دفتر هماهنگی و نظارت هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری به وزیر وقت اقتصاد و دارایی در خصوص نامبرده اشاره شده و آمده بود: «ح.ب.د» طبق مستندات موجود رقمی بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال اعم از ریالی و ارزی به نظام بانکی کشور بدهکار است. عمده دریافتی‌های نامبرده بازگشایی بی ضابطه ال.‌سی از سوی بانک‌های عامل و بر اساس زد و بند با برخی از پرسنل بوده است. در این میان تخلف برخی از آنان محرز می‌باشد و طبق پرونده‌های تخلفاتی طی یک سال اخیر و در دوره مدیریت جدید وزارتخانه از سوی بانک اخراج شده‌اند.»

«تاکنون نامبرده یک میلیارد و یکصد و پانزده میلیون دلار تسهیلات ارزی از بانک‌ها دریافت کرده و 100 میلیون دلار نیز از صندوق ذخیره ارزی دریافت کرده که تعهدات پرداخت آن بانک‌های داخلی است و عمدتا بصورت یوزانس بوده است. تمامی بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که نامبرده به هیچ یک از تعهدات خود در قبال بانک‌ها عمل نکرده است. ایجاد سپرده به نام خود و اعضای خانواده و سوء استفاده از اعتبارات سپرده جهت کسب اعتبار شرکت زنجیره‌ای غیر فعال از دیگر شگردهای اخذ تسهیلات کلان توسط نامبرده بوده است.»

«از سوی دیگر تمام فعالیت‌های نامبرده در زمینه قاچاق کالا، پولشویی و ایجاد دفاتر بازرگانی در کشور امارات بوده که متاسفانه با نفوذ در گمرکات خرمشهر، سلفچگان، چابهار، سیرجان و جنوب تهران و زد و بند با برخی مسئولین گمرکی، مرتکب تخلفات گسترده در زمینه واردات کالا شده است. هم اکنون چند محموله بزرگ از کالاهای قاچاق شده توسط نامبرده و عوامل مربوطه توسط وزارت اطلاعات کشف و ضبط شده است و نامبرده تحت تعقیب قضایی است.»

یادآور می‌شود، ح.ب.د دارای پرونده‌های قضایی مفتوح در زمینه قاچاق کالا و پولشویی با ارزش میلیاردها تومان و پرونده‌های معوقات بازپرداخت وام‌های بانکی و قاچاق شمش طلا از سال 83 به بعد است.

Image result for ‫خنده حمید باقری درمنی‬‎

بخش اندکی از سوابق اتهامی «حمید باقری درمنی»

سوابق «ح.ب.د» نشان می دهد که پرونده های دیگری از او درباره قاچاق گشوده شده اما با وجود گذشت زمان هنوز رسیدگی به آنها قطعی نشده است. سه پرونده او که به طور رسمی در مراجع قضایی به ثبت رسیده اما بررسی آن سال هاست مسکوت مانده در سال 86 از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا این گونه منتشر شده است:

1- پرونده معوقات بازپرداخت وام های بانکی در مجتمع ویژه اقتصادی.

2- پرونده اتهامی قاچاق 25 قطعه شمش طلا مربوط به سال 1384 مطروحه در محاکم انقلاب اسلامی تهران.

3- پرونده اتهامی قاچاق 91 کیلوگرم طلا مربوط به سال 1384 منطقه ویژه سلفچگان مطروحه در دادسرای عمومی و انقلاب قم به ارزش تقریبی 4 میلیارد ریال.

«ح.ب.د» همچنین متهم است که با ادعای احداث کارخانه تولید خودروی لوکس همانند بنز و بی ام وی در گرمسار و اشتغال زایی برای 1500 نفر اقدام به ساخت سوله کرده و از این طریق وام های کلان بانکی دریافت داشته است در حالی که این سوله ها پس از دریافت وام تبدیل به انبار کالاهای قاچاق شده است. در پرونده ای که به عنوان بزرگ ترین پرونده قاچاق کشور نامگذاری شد او به قاچاق 9 میلیارد دلار کالا متهم شد. دستگیری در این پرونده با حکم بازپرس گرمسار نیابت اعطایی به دادسرای تهران، انجام و به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد که با وجود صراحت حکم بازپرس گرمسار مبنی بر تفهیم اتهام نامبرده و صدور قرار بازداشت موقت با اخذ تعهد اخلاقی آزاد شد.

بازداشت یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی کشور

سرانجام و پس از گذشت 5 سال از محکومیت مالی ح.ب.د اخبار جدیدی از این بدهکار بانکی منتشر شد.

در تاریخ 16 اسفند سال 91 یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس از بازداشت یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی کشور خبر داد.

این منبع آگاه با اعلام این خبر افزود: فرد دستگیر شده کسی نیست جز «ح.ب د» که پیش از این بک بار به دلیل داشتن پرونده بانکی در سال 86 محکوم شده و دوران محکومیت خود را طی کرده است.

این منبع‌ آگاه تصریح کرد: متهم این بار به دلیل اتهام در زمینه ضمانت های بانکی بازداشت شده و پرونده وی در مراحل مقدماتی رسیدگی قرار دارد.

چرا دوباره نام حمید باقری درمنی بر سر زبان‌ها افتاد؟

بدهکار بزرگ بانکی که نامش در رده های بالای جدول 575 نفری ابربدهکاران بانکی قرار گرفته اما به غیر از عناوین قاچاقچی بزرگ و بدهکار بزرک بانکی، پرونده های دیگری نیز دارد.

یکی از پیگیرترین شاکیان «ح.ب.د» یک شرکت نفتی است که تولید کننده بزرگ قیر محسوب می شود که 330 میلیارد تومان از او طلب دارد، او با ایجاد روابط بدون ضابطه با مدیران وقت این شرکت که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت است، قیر خریداری کرده و وثایق غیر موثر ارائه داده است. با گذشت سه سال از سررسید این پرداخت ها همچنان این مطالبات در کنار مطالبات معوق بانکی وصول نشده است تا مدیران جدید این شرکت در دولت یازدهم همچنان پیگیری این پرونده را در دستور کار خود داشته باشند.

معاملات «حمید باقری درمنی» با این شرکت نفتی تحت پوشش شرکت های صوری انجام می گرفته است. این شخص چندین شرکت را به ثبت رسانده و بدون آنکه نامی از خود در این شرکت ها به جا بگذارد، اقدام به خرید قیر و صادرات آن کرده است. پس از آنکه بدهکاران این شرکت در سیستم قضایی مورد بازجویی قرار گرفتند، مشخص شد که همین شخص گرداننده اصلی این شرکت هاست به طوری که از مجموع طلب 417 میلیارد تومانی این شرکت نفتی، 330 میلیارد تومان متعلق به «ح.ب.د» است و خود نیز به آن معترف است. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در چند نوبت به سوء استفاده 400 میلیارد تومانی از یک شرکت نفتی توسط افرادی که با مدیران قبلی ارتباط ویژه داشته اند، اشاره کرده است. که نشان می دهد منظور او همین شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت است.

این فرد با ایجاد رابطه با مدیران قبلی شرکت مورد نظر موفق شده با ضمانت های جعلی و غیر معتبر قیر خریداری کند و مبالغ آن را پرداخت نکند با وجود این که اصل بدهی او به شرکت 240 میلیارد تومان بپردازد اما با وثیقه 50 میلیارد تومانی آزاد شده است. به گفته منابع مطلع، این فرد بارها برای مذاکره مراجعه و حتی بدهی را قسط بندی کرده اما با حمایت هایی که از او شده، آن را پرداخت نکرده است، نکته دیگر این است که زمانی قیرها را خریداری و صادر کرده که دلار یک هزار تومان قیمت داشته و در طول این مدت با این پول توانسته ارزش افزوده فراوانی را به دست بیاورد اما در حال حاضر تنها همان ارزش ریالی بدهی به اضافه جرایم تأخیر مندرج در قرارداد، 330 میلیارد تومان است که همچنان بازپرداخت نشده است.

نیابت قضایی دادسرای اصفهان برای دستگیری «حمید باقری درمنی»

اما پس از کش و قوس‌های فراوان بار دیگر در مرداد ماه سال ۹۳ نام «حمید باقری درمنی» بر سر زبان‌ها افتاد.

براساس اطلاعات به دست امده مشخص شد دادسرای اصفهان برای دستگیری این فرد نیابت قضایی به دادسرای تهران داده است اما این نیابت به اجرا در نیامده و با دستور یکی از قضات دادسرای انتظامی قضات منتفی شده است.

این موضوع را با سخنگوی قوه قضاییه در میان گذاشتیم که حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه شصت و هفتمین نشست خبری قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد پرونده ح-ب-د و حضور این فرد در پرونده نفت جی گفت: اگر این فردی را که شما می‌گویید متوجه شده باشم، این فرد پرونده‌ای داشته که حکمش صادر، قطعی و اجرا شده است؛ پرونده مفتوح در تهران است و در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد دادگاه اصفهان و نیابتی که برای احضار این فرد در تهران صادر شده گفت: حکم احضار صادر شده و در صورت عدم مراجعه فرد جلب وی انجام می‌شود.

وی گفت: قبل از حکم نیابتی که اصفهان به تهران فرستاده پرونده‌ای نیز از این فرد در دادسرای انتظامی قضات بوده که این پرونده‌ای وقفه‌ای در اقدام نیابت به وجود نیاورده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: برای این فرد احضاریه فرستادند و اقدام می‌شود و اگر این فرد حاضر نشود و دلیل موجهی نداشته باشد، جلب می‌شود.

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در مورد اتهام این فرد گفت: اجمالاً مسئله مالی است.

«حمید باقری درمنی» با قرار وثیقه سنگین در بازداشت به سر می برد

پس از اطلاعات ضد و نقیضی که درباره اجرای حکم نیابت در تهران وجود داشت در آذرماه سال ۹۳ به سراغ سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشور رفتیم تا از وی درباره دستگیری این فرد کسب اطلاع کنیم.

احمدی مقدم فرمانده وقت نیروی انتظامی در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس با اعلام خبر دستگیری «ح.ب.د» در اوایل مهر ماه امسال گفت: این فرد توسط مأموران پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد این فرد با قرار وثیقه بسیار سنگین در بازداشت به سر می‌برد.

ایستگاه آخر محاکمه علنی «حمید باقری درمنی»

حالا آقای بدهکار و مفسد اقتصادی به ایستگاه آخر رسیده و قرار است به زودی اعدام شود.

منبع: فارس
برچسب ها: حمید باقری درمنی ، حمید باقری درمنی فرزند کیست ، حمید باقری درمنی ویکی پدیا ، حمید باقری درمنی اعدام ، حمید باقری درمنی بچه کجاست ، حمید باقری درمنی منبع ، حمید باقری درمنی عکس ، حمید باقری درمنی اعدام شد ، حمید باقری درمنی کیست ، اتهامات حمید باقری درمنی ، اتهام حمید باقری درمنی ، اخبار حمید باقری درمنی ، شرکتهای حمید باقری درمنی ، شغل حمید باقری درمنی ، سن حمید باقری درمنی ، رزومه حمید باقری درمنی ، حمید باقری درمنی بیو گرافی ، حمید باقری درمنی زندگی نامه ، مشخصات حمید باقری درمنی ، محاکمه حمید باقری درمنی ، حمید باقری درمنی هزار میلیارد ، حکم حمید باقری درمنی ، حکم اعدام حمید باقری درمنی ، حمید باقری درمنی اهل کجاست ، جرم حمید باقری درمنی ، حمید باقری درمنی چند ساله است ، نتیجه دادگاه حمید باقری درمنی ، بدهی حمید باقری درمنی ، تصویر حمید باقری درمنی ، ثروت حمید باقری درمنی ، دادگاه حمید باقری درمنی ، جلسه دادگاه حمید باقری درمنی ، بازداشت حمید باقری درمنی ، مصاحبه حمید باقری درمنی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
زورتون نمیرسه بهش عمرا اگه اعدام شه
بابک زنجانیم میخواستید اعدام کنید!!!
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
برای ادمهای اینجور فقط میشه گفت بدون رابطه بازی باچهرهای بزرگ به اینجانرسیده اندسرشاخه های فراوان دارند
محم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
پس تکلیف بدهی اش چی می شود
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
ای کاش همه کسانی که این فرد رو پرورش دادن باهم اعدام میشدن. یه وام ۲ میلیونی به ما مردم مستضعف نمییدن ولی امثال این انگل ها میلیاردی اونم دلار چند جابجا میکنن تازه اعدام میشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
در كنار اين مديران ارشدي كه با ناكارآمديشون باعث بوجود آمدن مفسدان بزرگي چون باقري درمني و غيره شدند هم بايد اعدام شوند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
حقیقتا پارتی های خیلی دم کلفت داره و احتمال اعدامش خیلی ضعیفه
خداداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
متاسفانه ضعف نظارت وضعف سیستم قوه قضاییه وزدوبندهای مدیران دولتی باعث ایجاد همچین ابربدهکاران وزالوهای میشوند که باید این روش اصلاح شود والا بازباید منتظر درمنیهای دیگر باشیم
میثم قادری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
هو العدل
با سلام و احترام
در زمینه پرونده هایی مثل این فرد و بابک زنجانی و مه آفرید و مظلومین و محمدسالم سوال اصلی اینجاست که چگونه این افراد تونستند درطول سالها با روش های مختلف این میزان پول مردم شریف این مملکت رو جمع کنند و دراختیار بگیرند ؟
هر سازمان و نهادی مدیر کل حراست و معاون بازرسی ونظارت داره پس این مدیران که از بیت المال حقوق میگیرند که صحت امور اداری ومالی و امثال اینها رو رصد کنند و گلوگاه فساد رو به تعبیر مقام معظم رهبری بگیرند کجا بودند و چه کردند ؟ !! که این اختلاس گران با رقم های هزارملیلیاردی دارند از بیت المال میبرند
بعد از مدیران بازرسی وحراست و حفاظت اطلاعات در دستگاه ها نوبت مدیران اجرایی و میانی میرسه که چطور اجازه چنین اختلاس هایی رو در روند اداری مالی دادند !!!
یا خواب بودند و غافل و کارنابلد یا همدست دزدان که در هر صورت مدیون خون شهیدان هستند دردنیا واخرت
درکنار اعدام این افراد باید مدیران مجموعه هایی که دراین روند اختلاس و دزدی همکاری کردند هم در دادگاه صالحه شدیدا محاکمه و دو برابر افراد معمولی مجازات بشند چرا که اینجا جمهوری اسلامی است و مدیران امانت دار نظام اسلامی و مرهون فداکاری شهدا و اهل ایثار هستند و خواهند بود صدها هزار شهید به خاک افتادند تا این مدیران به صندلی های گران قیمت اتاق هاشون تکیه بزنند و از بیت المال حقوق و مزایای عجیب بگیرند پس مجازات اونها باید دو برابر مدیران دیگر کشور های جهان باشه حداقل
اگر این مدیران بی کفایت دراین دنیا مجازات نشوند در قبر و برزخ و روز حساب مجازات سختی خواهند شد
والعاقبه للمتقین.
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
کمبود آخوند= اختلاس
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
بیشک بززگ شدن و رسیدن این مفسدان به این جایگاه، بدون پشتوانه و تکیه گاهی مطمئن امکانپذیر نبوده و نخواهد بود. اگر جراتش رو دارید با صدای بلند فریاد بزنید و بپرسید حامی این سلطانهای مفسد اقتصادی چه کسانی بوده و هستند و چرا آنها رو شناسایی و معرفی و محاکمه نمیکنید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
احسنت اینها فقط عروسک خیمه شب بازین نفرات اصلی پشت اینها پنهان شدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
بهتره حامیانش را دستگیرکنید
سخنگوی حق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
با حکم اعدام درمنی_ علیرضا مسلمی مباشر درمنی داره میچرخه به ریش ملت میخنده. مسلمی را از بدو تولدش میشناسم همکلاس بودیم خانوادش خیلی فقیر بودن نان نداشتند بخورن همه داراییشون یه خونه خرابه خشتی روستایی که ارزشش معاوضه با 10گوسفند بود اما حالا سال97 بعد 10سال که امین درمنی بود تبدیل شد به جوان38ساله با میلیاردها املاک و ثروت و کارخانه! قاضی صلواتی بلد نبود از مسلمی سوال کند چطوری ظرف ده سال میلیارد شده؟!! پولهای نامشروع باقری درمنی نزد مسلمی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
اگر مجازات مفسدان خون اشام اقتصادی واقعی باشد پس باید منتظر برخورد قانونی و جدی با زمینه سازان فسادهای اینچنین باشیم چرا که وجود مدیران و ناظران زمینه ساز است که افرادی مثل اینها را گستاخ و فاسد کرده تا اینگونه به بیت المال تعرض و ستم شود...
امید است بازپس گیری اموال به تاراج رفته مردم هم در دستور کار باشد تا تسکین زخمی از زخمها بر پیکر اقتصاد ایران عزیز گردد...، به امید استماع گزارشات مستند و واقعی در این خصوص...
فریبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
بنظرم ثروت پول شهرت مقام خیلی جذاب و فریبندست بایدببینم اگه من جای این آقابودم میتونستم چشم ازازین موقعیت جذاب و لاکچری دست وردارم ودیگه ادامه ندم وپول ملت روبه خودشون برگردونم اینه که نمیتونم قضاوت کنم چون شخص خودمودیدم که بایه خونه پنجاه ملیونی خداروبنده نبودم اگه جای این آقابودم کی وچی میشدم قضاوت با کرام الکاتبین فقط ازخدامیخام که کمکم کنه فراموشش نکنم وگرنه هممون اگه خداروفراموش کنیم شایدبدترازین آقاهم بشیم اعوذبالله من الشیطان الرجیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
وقتی روابط برضوابط بچربه اختلاسگرای ملیاردی متولدمیشن خداییش ماخودمون چقدرتابع ضوابطیم خداوکیلی کدوممون ازداشتن روابط باافرادکلیدی بدمون میاداگه ببینیم خیلی راحت قانون روبااین روابط میشه دورزد کدوممون کنارمیکشیم بسم الله
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار