کد خبر: ۶۸۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ 09 December 2018
رئیس بنیاد بیماری‌های خاص کشور گفت: سالانه ۱۱۰ هزار بیمار سرطانی در کشور اضافه می‌شود و اکنون ۱۱ درصد از جمعیت کشور به ‌دیابت مبتلا هستند و این آمار رو به‌ افزایش است.

به گزارش «تابناک تهران»؛ فاطمه هاشمی در همایش تجلیل از خیرین سلامت شهرستان بردسکن گفت: هرچند بیماری‌های‌ خاص قابل پیشگیری است، اما متاسفانه روز به روز بر تعداد این بیماران افزوده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه پیشگیری تلاش کرد، افزود: عدم پیشگیری موجب می ‌شود هزینه‌های بسیاری به خود مردم و دولت تحمیل شود.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص کشور عنوان کرد: در بازدیدهای مستمری که سال‌های ۷۲، ۷۳ و ۷۴ از مراکز درمانی کشور داشتیم نه تنها مراکز درمانی برای بیماران خاص وجود نداشت بلکه باید هزینه‌ها را خود بیماران پرداخت می‌کردند. به همین دلیل بنیاد بیماری‌های خاص را راه‌اندازی کردیم. در گذشته چون تعداد بیماران خاص در مقایسه با کل جمعیت کشور، کم بود به همین خاطر توجه جدی نمی‌شد.

هاشمی افزود: در این راستا پایان سال ۷۵ پیشنهادات خود را به دولت ارائه دادیم که تمامی آنها در هیات دولت به تصویب رسید. درمان رایگان بیماران دیالیزی، تالاسمی و کلیوی از آن جمله بود. تحت پوشش بیمه قرار گرفتن همه این بیماران مصوبه دیگری بود که براساس آن مقرر شد خود ریاست‌جمهوری هزینه سرانه بیمه این بیماران را بپردازد تا بیمه آنان نیز به صورت رایگان باشد.

هاشمی ادامه داد: از زمانی که بنیاد بیماری‌های خاص را راه‌اندازی کردیم تعداد مراکز دیالیز در کشور از ۱۲۸ مرکز به ۴۵۰ مرکز با بهترین امکانات از نظر استانداردهای داخلی افزایش یافت. هرچند به دلیل تحریم‌ها به خصوص بیماران تالاسمی، سرطانی و ام‌اس دچار مشکل شدند، اما باید کاری کنیم تا این بیماران وقتی برای گرفتن دارو مراجعه می‌کنند با مشکلی مواجه نباشند.

وی در ادامه گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد بیمارانی که دیالیز می‌شوند، دیابت یا فشار خون داشته‌اند. هرچند از نظر بنیاد بیماری‌های خاص هر بیماری صعب‌العلاجی که فرد تا آخر عمر باید درمان شود، جزء بیماران خاص محسوب می‌شود، اما دولت نمی‌پذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه ۱۱۰ هزار بیمار سرطانی در کشور اضافه می‌شود، افزود: متاسفانه ۱۱ درصد از جمعیت کشور به‌دیابت مبتلا هستند و هر روز هم این آمار رو به‌افزایش است. اکنون در کشور، ۳۰ هزار بیمار دیالیزی، ۲۸ هزار بیمار نارسایی کلیه و ۶ هزار هموفیلی و ۱۹ هزار تالاسمی وجود دارد.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص کشور ادامه داد: اکنون توانسته‌ایم فقط در سه نقطه از کشور مراکز مجهز خدمات لازم به‌بیماران خاص را داشته باشیم و هنور در مراکز استان‌ها فاقد این‌گونه مراکز هستیم، البته در شهرهایی از جمله تهران، رفسنجان و بجنورد نیز این مراکز در حال ساخت است.

سلامت از اولویت‌های دولت است

در ادامه محمدرضا دارابی - رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حوزه سلامت در مقایسه با قبل از انقلاب اقدمات بسیار خوبی صورت گرفته است، گفت: در دولت تدبیر و امید هدف سلامت یکی از اولویت‌های دولت قرار گرفته است.

وی افزود: خدمات بی‌شائبه‌ای در حوزه سلامت و در بخش‌ها و فضاهای درمانی، نیروی انسانی و اعتبارات حوزه سلامت برای مردم انجام شده است. در این راستا برای کاهش هزینه‌های بیماران موضوع طرح تحول سلامت مطرح شد و در راستای این طرح چند اقدام دیگر انجام شد که ایجاد مجامع سلامت استان و شهرستان، تنظیم سند توسعه سلامت، تنظیم سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیردار از جمله اهدافی بود که دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت در سرلوحه کار خود قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها با هدف سهیم کردن تمام اجتماع در حوزه سلامت را از اهداف دیگر ذکر کرد و افزود: امروزه ۷۵ درصد مولفه‌های موثر سلامت در جامعه حضور دارند و تنها در ۲۵ درصد این عوامل وزارت بهداشت می‌تواند تاثیرگذار باشد.

دارابی گفت: یکی از اقدامات موثری که اخیرا در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته این است که مراکز جامع بیماری‌های خاص در ۸۵ مرکز در سراسر کشور افتتاح شد.

 
 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار