حکم عجیب مُفتی مصری درباره اهدای عضو
«احمد کریمه» استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر مصر با صدور فتوایی مبنی بر اینکه « اهدای عضو شرعا حرام است» در مصر جنجال به پا کرده است.
کد خبر: ۶۵۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 18 September 2018

شفقنا به نقل از ارم نیوز نوشت: کریمه در یک گفتگوی تلویزیونی مدعی شد: اهدای عضو از انسان زنده به انسان زنده و یا از انسان مرده به انسان زنده خلاف شریعت اسلامی است.

وی افزود: انسان مالک جسمش نیست. جایز نیز یک شهروند اعضایش را بفروشد یا ببخشد.

این در حالی است که بسیاری از شخصیت‌های اسلامی در مصر با اهدای عضو موافقت کرده بودند و خالد الجندی واعظ مصری اعلام کرده بود که اعضای بدنش را پس از مرگش به طور کامل بخشیده است.

علاوه بر این «نصر فرید واصل» مفتی اسبق مصر و عضو هیات علمای بزرگ  این کشور نیز با اهدای عضو از سوی یک انسان به انسانی دیگر پس از مرگش موافقت کرده و گفته بود این موضوع براساس اصل «مصلحت زنده بر مرده ارجحیت دارد»، صورت گرفته است.

با این حال کریمه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «مرگ مغزی، مرگ شرعی محسوب نمی‌شود و مترتب آثار شرعی نمی‌شود. برداشتن هر عضو جنایتی است که مستوجب قصاص می‌شود. دین اسلام برای نفس انسان در حالت زنده و مرده ارزش قائل شده و برای دفن انسان با اعضای کامل ارج نهاده است».

دکتر علی محروس مدیر اداره درمان آزاد در وزارت بهداشت مصر پیش‌تر در سخنانی گفته بود که این اداره تنها سه جوان را برای اهدای عضو پس از مرگ پذیرش کرده است.

برخی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در مصر پیش از این کمپینی تحت عنوان «زندگی دوباره» راه اندازی کرده بودند تا نسبت به اهدای عضو پس از مرگ آگاهی رسانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار