مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران:
مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران وضعیت فاضلاب در شهرستان‌های استان تهران را بسیار اسفناک توصیف کرد.
کد خبر: ۶۵۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱ 09 September 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در همایش تبیین آب و فاضلاب شهرهای استان تهران با بیان اینکه فاضلاب در شهر تهران وضعیت نسبتا خوبی دارد، گفت: در حدود ۷۴ درصد از شبکه فاضلاب تهران و در حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد از تصفیه‌خانه‌ها در استان تهران اجرایی شده است. البته در تهران از نظر تصفیه‌خانه‌ها کمی از برنامه عقب هستیم اما وضعیت قابل قبولی در شهر تهران داریم.

وی در خصوص وضعیت فاضلاب شهرهای استان تهران ادامه داد: متاسفانه وضعیت شبکه‌های فاضلاب در شهرستان‌های استان تهران بسیار اسفناک است و این موضوع مطالبه همه شهرداران، فرمانداران و اعضای شوراهای شهرهای استان تهران است. کار شبکه‌های فاضلاب شهرهای استان تهران تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت داشته است در صورتی که میانگین اجرا در کشور ۴۸ درصد است.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در احداث شبکه‌های فاضلاب شهرهای استان تهران به شدت عقب هستیم، تصریح کرد: تقریبا همه نگاه‌‌ها در این زمینه در شهر تهران است و به نوعی از استان به دلایل مختلفی غفلت شده است. امیدوارم یک برنامه واحد تعیین و براساس یک حرکت جهادی اجرای فاضلاب شهری شهرهای استان تهران در دستور کار قرار گیرد.

بختیاری خاطرنشان کرد: از ۶۴۹ میلیون مترمکعب پسابی که باید تولید کنیم تاکنون در حدود ۷۰ میلیون متر مکعب تولیده شده که در حدود ۱۲ درصد است. برای تولید این مقدار پساب نیازمند منابع مالی در حدود ۹هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هستیم اما تاکنون ۳۴۰ میلیارد تومان بیشتر تامین نشده است بنابراین اتکا به منابع دولتی تقریبا قطع شده است چراکه با منابع دولتی امکان تامین این مبلغ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر در تهران به موفقیت رسیدیم به دلیل پیش‌فروش فاضلاب و تبصره ۳  و ماده ۷ شورای شهر بوده است ادامه داد: در تمام کشور اگر به موفقیتی رسیدیم در خصوص فاضلاب از طریق کمک همین تبصره سه و ماده هفت بوده است. در شهرهای استان تهران هم بی‌شک چاره‌ای غیر از استفاده از این تبصره و ماده نداریم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: برای اتمام طرح‌های فاضلاب به ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که تنها ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فروش انشعابات تامین می‌شود و در حدود ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داریم. قطعا نمی‌توانیم این مبلغ را از طریق منابع دولتی تامین کنیم و تاکنون ۳۴۰ میلیارد تومان از این منابع تامین شده است و با توجه به وضعیت کشور استفاده از منابع دولتی امکان‌پذیر نیست.

بختیاری ادامه داد: معتقدم تنها راه تامین آن فروش انشعابات، پیش‌فروش پساب و استفاده از ظرفیت‌های قانونی تبصره ۳ و ماده ۷ است البته بخشی از پساب نیز در اختیار آب خوان قرار می‌گیرد بنابراین بیشترین درآمد ما از فروش انشعابات و استفاده از ظرفیت‌های قانونی تبصره ۳ و ماده ۷ است.

وی با بیان اینکه متوسط هر لیتر آب شرب در شهر تهران ۶ ریال است خاطرنشان کرد: در حالی آب شرب شهر تهران را ۶ ریال به فروش می‌رسانیم که آب بطری بسته‌بندی شده ۲ هزار تومان است و کیفیت این آب‌های بسته‌بندی شده به مراتب به کیفیت و خوبی آب برخی از مناطق تهران نیست. از سوی دیگر به ازای هر حق انشعاب مبلغ ۲۵۸ هزار تومان از مشترکان دریافت می‌شود در حالی‌که متوسط هزینه‌ای که برای تاسیسات می‌شود شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی ما ۴ درصد هزینه ایجاد انشعاب را از مردم می‌گیریم و ۹۶ درصد باقی‌مانده یا از منابع دولتی یا فروش پساب و یا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تامین شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: باید با کمک فرمانداران و روسای شورای شهر بحث پیش‌فروش انشعاب را در شهرهای استان تهران پیگیری کنیم همچنین با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانند تبصره سه و ماده هفت این طرح‌ها را سریعتر انجام دهیم. اگر می‌خواهیم فاضلاب شهرهای استان تهران جان بگیرد و از این وضعیت اسفناک خارج شویم شورای شهرهای استان تهران کمک کنند تا این پروژه‌ها پیش برود و در غیراینصورت فاضلاب شهرهای استان تهران تا ۵۰ سال دیگر هم کامل نمی‌شود.

منبع: ایلنا

برچسب ها: فاضلاب تهران
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
بی لیاقتی ، بی کفایتی مدیران 2ریالی دولتی سهمیه ای رانت خوار وابسته نهادها ، این است نتیجه پرورش آدما در چهل سال
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار