اعتماد نوشت:همزمان با آغاز مذاکرات میان کره شمالی و ایالات متحده که هنوز نمی‌توان آن را مذاکرات هسته‌ای خواند، رسانه‌هایی چون واشنگتن پست به ابعاد دیگری از گفت‌وگوهای میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ اشاره کرده و نوشته‌اند: شاید برخی در ایران باشند که نگران درز اطلاعات هسته‌ای ایران توسط کره شمالی در جریان مذاکرات واشنگتن – پیونگ‌یانگ باشند.
کد خبر: ۶۱۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ 13 June 2018

واشنگتن‌پست به نقل از يك كارشناس ارشد مسائل بين‌المللي در شوراي آتلانتيك نوشت هرچند كه ايراني‌ها لحن انتقادي را نسبت به مذاكرات كره شمالي و ايالات متحده اتخاذ كرده‌اند اما با دقت در حال رصد اين مذاكرات هستند كه البته يكي از دلايل اين موضوع همكاري‌هاي هسته‌اي ايران و كره شمالي در گذشته است.

وي در ادامه نوشته است: يك سوال اساسي در تهران اين است كه آيا اگر پيونگ‌يانگ به توافقي با ترامپ دست پيدا كند احتمال افشاي اطلاعات در اختيار درباره برنامه هسته‌اي ايران از سوي كيم جونگ اون وجود دارد؟

برخي كارشناسان اعتقاد دارند كه كره شمالي اطلاعات بسياري درباره برنامه و نيت هسته‌اي ايران در اختيار دارد. واشنگتن‌پست در اين باره مي‌نويسد: اكبر هاشمي‌رفسنجاني كه به مدت دو دوره رييس‌جمهور ايران بوده در كتاب خاطرات خود به همكاري‌هاي هسته‌اي ميان ايران و كره شمالي اشاره كرده است. در بخش‌هايي از اين كتاب آمده كه در جريان جنگ عراق، ايران در حوزه‌هاي موشكي و تسليحاتي با كره شمالي تبادل اطلاعات داشته است.

در شرايطي كه كره شمالي اين اطلاعات را در اختيار امريكا قرار دهد اين احتمال وجود دارد كه واشنگتن باز هم داستان‌سرايي جديدي درباره نيت هسته‌اي ايران در گذشته كه تحت عنوان ابعاد احتمالا نظامي برنامه هسته‌اي ايران مطرح بود، به راه بيندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار