تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی استان تهران و استاندارد تهران با هدف جلوگیری از به کارگیری مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساخت وسازها امضا شد.
کد خبر: ۶۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 14 July 2015
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران روز دوشنبه در مراسم تبادل این تفاهم نامه گفت: یکی از اهداف مهم انعقاد این تفاهم جلوگیری از به کارگیری مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساخت وسازها است.

سعید غفرانی افزود: فرایند ساختمان سازی چندین وجه دارد که در صورت نقصان در اجرا، کیفیت ساخت و ساز نیز کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه فرآیند ساخت وساز از طراحی آغاز می شود، اظهار کرد: مرحله بعدی ساخت و ساز به مهندسان ذی صلاح انجام می شود و در بخش فاز بعدی نظارت مهندسی است که در این حوزه باید حداقل چهار مهندس ناظر برای ساخت یک ساختمان حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر مصالح ساختمانی مورد استفاده استاندارد نباشد تمام بخش های اجرایی ساخت و ساز با مشکلاتی مواجه می شود گفت: تمام مصالح ساختمانی شامل آهن، سیمان، بتن، میلگرد باید استاندارد باشد.

غفرانی با اشاره به خلأ استفاده از مصالح استاندارد، تأکید کرد: باتوجه به ورود مصالح ساختمانی غیراستاندارد توسط افرادی سودجو به بازار مصرف و استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد در ساخت وسازها، امروز شاهد تبادل تفاهم نامه با سازمان استاندارد تهران هستیم

سعید غفرانی تصریح کرد: سازمان استاندارد نباید اجازه تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد به افراد سودجو را بدهد.

وی افزود: در استمرار این همکاری باید مهندسان ساختمانی را برای عدم استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد به عنوان یک تکلیف ترغیب کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: سازه یکی از قسمت های مهم ساختمان است که باید استاندارد باشد.

وی تاکید کرد: تلاش بر این است که از به کارگیری مصالح غیراستاندارد در ساخت وسازها با همکاری استاندارد در استان تهران جلوگیری کنیم.

مدیرکل استاندارد استان تهران نیز در این مراسم گفت: پیش از این، وظیفه نظارت بر استاندارد بودن مصالح ساختمانی از زمان تولید در واحدهای تولیدی، بر عهده بازرسان و کارشناسان استاندارد بود.

وی افزود: براساس مفاد این تفاهم نامه مقرر شد از این پس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص جایگزینی استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد به جای مصالح غیراستاندارد در پروژه های ساختمانی اقدام کند.

مسلم بیات، با بیان اینکه تیرچه های ساختمانی همان تیرچه های خرپایی با پاشنه بتنی و تیرچه فولادی مورد مصرف در سقف های ساختمان است، گفت: تمام پروژه های ساختمانی که از شهرداری ها و مراکز ذیصلاح پروانه ساخت دریافت می کنند، برای تهیه تیرچه ساختمانی باید از تولیدکنندگان دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد خرید کنند.

وی ادامه داد: از این پس تولید هر نوع تیرچه در پای کار ( محل پروژه های ساختمانی )، مطلقا ممنوع است و در صورت تخلف، طبق قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران با متخلف برخورد خواهد شد.

بیات تصریح کرد: ناظران استاندارد همچون گذشته بر رعایت الزامات استانداردهای ملی ایران در محل تولید مصالح ساختمانی کنترل خواهند داشت و بازرسی ها تشدید خواهد شد.

وی افزود: از سوی نیز سازمان نظام مهندسی وظیفه نظارت بر مصالح ساختمانی استاندارد در محل مصرف و در پروژه های عمرانی را دارد.

مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: برگزاری کلاس های آموزشی مرتبط با استانداردهای ملی مربوطه، تشکیل گشت های بازرسی مشترک به صورت هفتگی و جلوگیری از کم توجهی و تخلف از سوی کارفرمایان پروژه های ساختمانی، از جمله موارد توافق شده در این تفاهم نامه است.

طبق قوانین استفاده از محصولات ساختمانی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد در امر ساخت و ساز اجباری است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار