قیمت کولر آبی ابسال با پدهای سلولزی گران تر است و بستگی به توان و دیگر ویژگی ها از یک میلیون به بالا در بازار قابل خریداری هستند اما خرید آن با توجه به مصرف برق و نسبت به ویژگی های ارزنده ای که دارد بسیار مقرون به صرفه تر است.
کد خبر: ۵۸۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 07 April 2018

تمدن های مختلف در طول سال های متمادی، روش های هوشمندانه ای برای مبارزه با گرما ابداع کرده اند. ایرانیان از چندین سال قبل، از بادگیرها استفاده می کردند که امروزه همان بادگیرها با همان مکانیسم به کولر آبی تغییر شکل دادند. برخی تصور می کنند کولرهای آبی ویژه کشورهای توسعه نیافته است اما این وسیله برای مناطق گرم و خشک جزو بهترین گزینه هاست. انتخاب وسایل سرمایشی و گرمایشی نباید بر اساس ژست اقتصادی باشد بلکه شرایط جغرافیایی و مصرف انرژی باید ملاک انتخاب باشد. کولر آبی کم هزینه است و در مقایسه با دیگر سیستم های تهویه مطبوع، انرژی کمتری مصرف می کند.

درست است که کولرهای گازی محاسن زیادی دارند اما به نسبت کولرهای آبی قیمت بیشتری دارند. در این متن به معرفی نمونه ای از کولر آبسال پرداخته ایم که قرار است رقیب جدیدی برای کولرهای گازی باشد.

کولر آبسال، رقیب جدید کولرهای گازی 

کولر سلولزی آبسال

حتماً با طرز کار کولرهای آبی آشنا هستید، آن ها با تبخیر آب از روی یک واسط تبخیری، هوا را خنک می کنند. واسط تبخیری همان پوشال خیس است که هوای گرم در تماس با آن قرار گرفته و با بخار کردن آب، سرد می شود. یکی از معایب کولرهای آبی این است که همین پوشال خیس علاوه بر این که مانع از ورود ذرات گرد و غبار و آلودگی ها به هوای خانه نمی شود، بلکه کلی ذرات ریز هم از بافت نا متراکم و نا منسجم خود پوشال جدا شده و در هوا پراکنده می شود. هم چنین سطح مرطوب آن نیز خود بستر مناسبی برای رشد قارچ ها و باکتری هاست. شاید تا چندی پیش این مساله زیاد به چشم کسی نمی آمد اما کم کم با آلوده ترشدن هوا به ویژه در شهرهای بزرگ، این امر به چالش بزرگی تبدیل شد، چالشی که در کولرهای گازی وجود ندارد. اما در نسل جدیدتر کولر آبی آبسال به جای پوشال از پدهای سلولزی متراکم استفاده می شود. در این کولرها مشکلاتی از قبیل مسدود شدن روزنه های پوشال، یک دست نبودن بافت آن و ... که کارایی کولر را کاهش می دهند، به لطف فناوری نانو رفع شده است. پدهای سلولزی ساختاری مقاوم و یک پارچه دارند و این  تراکم بالا، اجازه ورود گرد و غبار و ذرات ریز آلرژی زا را به محیط خانه نمی دهد. پوشال به دلیل عدم استحکام معمولاً راندمان تبخیر را تا 50 درصد کاهش می دهد، پد سلولزی با داشتن استحکام مناسب و پایدار، راندمان تبخیر خود را در طول زمان حفظ می کند.

حتماً برای شما اتفاق افتاده است که متوجه می شوید با وجود کار کردن پمپ آب بخشی از پوشال کاملاً خشک ولی بخش دیگری مملو از آب است، سطح ناهموار پوشال است که مانع از پخش یکنواخت آب می گردد. خشک ماندن سطح پوشال راندمان عمل تبخیر و در نتیجه راندمان کولر را کاهش می دهد. پدهای سلولزی ساختار همگن، متراکم و کاملاً یکنواختی دارند، در نتیجه هیچ نقطه ای از پد، خشک یا انباشته از آب باقی نمی ماند و هم چنین آب بیشتری هم  جذب کرده که در نهایت خنکی بیشتر و یکنواخت تری نسبت به کولرهای پوشالی به فضای خانه می دهند. دمای هوای خروجی آن ها تا 30 درصد خنک تر از کولرهای پوشالی می شود هوای خنکی که عاری از هرگونه آلایندگی مرتبط با پوشال است. علاوه بر این که از آلایندگی پوشالی در فضای خانه خبری نیست، پدهای سلولزی خیس خودشان مانند یک فیلتر هوا عمل می نمایند. یعنی به راحتی بدون صرف هزینه اضافی، یک هوای خنک و تمیز تقدیم کاربر می کنند.

کولر آبسال، رقیب جدید کولرهای گازی

پدهای سلولزی را می توانید به سادگی شستشو دهید بدون آن که از کارایی آن ها کاسته شود یا تغییر شکل و ماهیت دهند، آن ها مانند پوشال نیاز به تعویض سالانه ندارند و هر چهار یا پنج سال می توان آن ها را عوض کرد. قیمت کولر آبی آبسال با پدهای سلولزی گران تر است و بستگی به توان و دیگر ویژگی ها از یک میلیون به بالا در بازار قابل خریداری هستند اما خرید آن با توجه به مصرف برق و نسبت به ویژگی های ارزنده ای که دارد بسیار مقرون به صرفه تر است.

با توجه به اینکه در فصل گرما، میزان استفاده از وسایل سرمایشی زیاد می‌شود، لازم است مصرف‌کنندگان آشنایی بیشتری با انواع وسایل سرمایشی موجود در بازار داشته باشند تا در هنگام خرید بتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنند. در کشور ما نیز شکل‌گیری موج استفاده از کولرهای گازی، گاهی اوقات بدون منطق فنی و تنها به پشتوانه وجود سوخت یا جذابیت های ظاهری شکل گرفت. ما در فروشگاه اینترنتی زنبیل از مطالبی می نویسیم که فکر می کنیم برای شما ضروری یا مورد علاقه شما است، با ما در شبکه های اجتماعی از آن چه دوست دارید حرف بزنید.

برای آگاهی از آخرین اخبار فروشگاه اینترنتی زنبیل به اینستاگرام زنبیل و تلگرام زنبیل بپیوندید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار