تابناک تهران - ساخت‌وساز در میدان سپاه از سال گذشته علاوه بر ایجاد مسائلی در حوزه شهری، شهرسازی و معماری، مشکلاتی را برای حریم اثر فرهنگی تاریخی عشرت‌آباد ایجاد کرده که واکنش رئیس دیوان عدالت اداری را در پی داشته، اما با این وجود، ساخت‌وساز در میدان سپاه ادامه دارد و در سایه ناتوانی مسئولین میراث فرهنگی شاید حکم بازپرس شعبه 3دادسرای نظامی راه نجاتی برای عمارت فرهنگی تاریخی عشرت‌آباد باشد.
کد خبر: ۵۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 06 July 2015
از زمانی که سلسله قاجار تهران را به عنوان پایتخت ایران قرار داد بیش از یک قرن می‌گذرد و از همان زمان در تهران کاخها و عمارتهای عظیم و با معماری بی‌نظیر ساخته شد. بسیاری از این بناها یا ثبت ملی دارند و یا جهانی و یا در آستانه ثبت ملی هستند اما هر روز از گوشه و کنار اخباری مبنی بر تعرض به این بناها شنیده می‌شود و این درحالی است که میراث فرهنگی استان تهران یا از این اقدامات خبر ندارد و یا توان مقابله با انها را ندارد و یا متاسفانه در بعضی موارد با انها همراه است.

نمونه کاخ ثابت پاسال و عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد و بناهای قدیمی و تاریخی منطقه دوازده تهران که در طرح انظباط اجتماعی مورد توجه شهرداری بود نمونه از این نوع ناتوانیهای اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران است. 

در مورد میدان عشرت آباد از آنجا که عمارت کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد متعلق به دوره قاجار در میدان عشرت‌آباد (میدان سپاه)، پادگان عشرت آباد (پادگان ولیعصر) جای گرفته است از نظر افکار عمومی موضوع پیگیری شد.

این اثر سال 1346 با شماره ثبت 648 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سال 92 احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهران‌گردی خود از این بنای تاریخی بازدید کرد و در این بازدید برای حفظ و احیای این بنای تاریخی، تفاهمنامه‌ای میان شورای اسلامی شهر تهران، اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران و سپاه منعقد شد.

براساس این تفاهمنامه مقرر شده بود که تا پایان سال92 اقدامات اساسی برای نجات این عمارت انجام شود، اما تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

اما علاوه بر اجرایی نشدن آن تفاهم نامه که احتمالا مجری اصلی ان باید میراث تهران بوده باشد در کمل ناباوری و دربین ضعف نظارتها در ان مکان اقدام به ساخت ساختمانی دیگر شد که در نهایت براساس حکم بازپرس شعبه3 دادسرای نظامی تهران قرار بود دیروز عملیات ساخت‌وساز در میدان سپاه متوقف شود که این حکم اجرایی نشد. 

مدیر روابط عمومی میراث تهران درباره این اتفاق گفت: دیروز برای بررسی آخرین وضعیت توقف ساخت‌وساز در میدان سپاه جلسه مشترکی با حضور نمایندگان سپاه، میراث‌فرهنگی و شهرداری تهران در شعبه 3دادسرای نظامی تهران برگزار شد. وی گفت: در این جلسه مقرر شد که ساعت 10صبح روز دوشنبه (15تیرماه) نمایندگان سپاه، اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران(معاون حقوقی این اداره کل)، شهرداری تهران و قاضی پرونده (بازپرسی شعبه سه دادسرای نظامی) در محل عملیات ساخت‌وساز حاضر شده، از این محل بازدید کرده و به قید فوریت نسبت به توقف عملیات اجرایی اقدام کنند.

قاسمی بیان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد که در مدت اجرای حکم توقف عملیات ساخت‌وساز در میدان سپاه متولی امر یعنی سپاه از طریق مبادی ذیربط موضوع را بررسی کرده، تصمیم‌گیری‌های لازم از طریق همین مبادی انجام و در صورت امکان با بررسی و تبادل‌نظر طرفین موضوع حل‌وفصل شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار