در چهاردهمین همایش «عمری با قرآن» از اساتید پیشکسوت قرآن کریم تجلیل به عمل آمد. در این مراسم یکی از قاریان مصری نیز به عنوان قاری میهمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.
کد خبر: ۵۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ 04 July 2015
 چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» شب گذشته 12 تیرماه با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام امرودی معاون اجتماعی شهردار تهران، صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن، محمدحسین محمدزاده مدیر رادیو قران، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن و جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی در ایوان شمس برگزار شد.

دکور این مراسم آنقدر جذاب بود که بسیاری از حاضران در سالن را مجذوب کرده بود تا جایی که حتی به تلاوت‌ها و برنامه‌های اجرایی نیز رنگی دیگر داده بود.

در ابتدای این مراسم احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت.

پس از آن گروه تواشیح فجر منتخبی از دعای جوش‌کبیر را اجرا کردند.

در ادامه این مراسم اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن با بیان اینکه انتخاب پیشکسوتان قرانی برای تجلیل در این مراسم از 3 ماه قبل آغاز شد، اظهار داشت: ما با همفکری و ارتباطی که با جامعه قرآنی داشتیم در جلساتی با حضور کارشناسان و اساتید این حوزه افرادی که عمر خود را با قرآن سپری کرده بودند و فعالیت خاصی در این عرصه داشتند انتخاب کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این همایش از یک خانواده شهید قرآنی تجلیل می‌شود گفت: شهدا تمام زندگی خود را برای پاسداری از این میهن و اسلام ناب محمدی فدا کردند. بنابراین شایسته است ما از خانواده این عزیزان یاد کنیم.

توپچی تجلیل از خانواده استاد طاهر خوشنویس را یکی دیگر از برنامه‌های این همایش عنوان کرد و افزود: میرزا طاهر خوشنویس از 13 سالگی نگارش قرآن را آغاز کرد و توانست در عمر با برکت خود 25 بار قرآن را به نگارش درآورد. آخرین قرانی که توسط وی به نگارش درآمد در سن 18 سالگی ایشان بود. وی در نهایت 12 تیر ماه 1355 دار فانی را وداع گفت.


رئیس فرهنگسرای قرآن با بیان اینکه هنر یکی از مهمترین ابزار ترویج فرهنگی قرآنی است خاطر نشان کرد: در این مراسم از مجید مجیدی خالق فیلم محمد (ص) نیز تجلیل می‌شود. علاوه بر این اساتیدی چون بهروز یاری‌گل، مستفید نیز تجلیل می‌شود.

در ادامه این مراسم کلیپی از پیشکسوتان قرآنی پخش شد و مسئولان حاضر بر روی سن آمدند تا جوایز سردار محمدرضا مداح برادر شهید عبدالله مداح، اکرم‌السادات معینی، احمد خوشنویس پسر طاهر خوشنویس و مجید مجیدی را اعطا کنند.

سپس محمدباقر قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه توجه به مسایل قرآنی و فرهنگ دینی یکی از مهمترین مسایل در جوامع اسلامی است گفت: زیست مؤمنانه تنها از راه توجه به امور قرآنی و عمل به آیات قرآنی امکان‌پذیر است. بر همین اساس ما مبنای کار خود را در شهرداری بر پایه قرآن و اهل بیت قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه فهم و برداشت نادرست از قرآن موجب ظهور گروه‌های تکفیری و داعش شده‌ است خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد در عصر حاضر همچون زمان صدر اسلام تنها به ظاهر قرآن اکتفا می‌کنند و از معارف و معانی آن باز می‌مانند و همین امر موجب حوادث اخیر در کشورهای اسلامی و ظهور گروه‌هایی همچون تکفیری‌ها و داعش شده است.

قالیباف با بیان اینکه اگر ما کار فرهنگی انجام می‌دهیم باید به فرهنگ و معارف دینی نیز توجه داشته باشیم افزود: هیچ فعالیتی نباید خارج از این مسیر حرکت کند به همین جهت ما باید برای توسعه فرهنگ قرآنی از تمامی ابزارهای موجود استفاده کنیم.


در ادامه این مراسم رضا جمعه منصور قاری برجسته مصر به عنوان میهمان ویژه به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و سپس کلیپی از زندگی پیشکسوتان قرآنی پخش شد.

در ادامه صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه قرآن به قرآن شفا و رحمت را در پی دارد، اظهار داشت: عمل به قرآن انسان از ظلمات به سوی نور هدایت و خسران را از او دور می‌کند.

وی با بیان اینکه تمامی نیازهای علمی بشر در قرآن است، به لزوم تجلیل از پیشکسوتان قرانی اشاره کرد و افزود: تجلیل از هنرمندانی هچون مجید مجیدی با آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی، طاهر خوشنویس که با  25 بار قرآن را کتابت کرده‌ است و همچنین سایر اساتید قرآن افتخاری است که امروز نصیب ما شده است که امیدواریم با این اقدام اهمیت توجه به اساتید قرآنی را نهادینه کنیم و گامی به سوی ارتقای جلسات قرآنی در سطح شهر برداریم.

 
در ادامه این مراسم از پیشکسوتان قرآنی همچون بهروز یاریگل در زمینه آموزش قرآن، علی فربین در عرصه قرائت قرآن و حمیدرضا مستفید در زمینه پژوهش و داوری قرآن کریم با اهدای لوح و جایز تقدیر شد.

سپس اصغر همت، بازیگر تلویزیون قطعه‌ای ادبی با موضوع قرآن و اهمیت توجه به پیشکسوتان و اساتید قرآن اجرا کرد.
 
در پایان این مراسم نیز از آلبوم صوتی ترتیل کل قرآن استاد احمد ابوالقاسمی و محمدرضا پورزرگری رونمایی شد.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار