کد خبر: ۵۴۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 27 December 2017

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما به نقل از آران مغان، شهر را که یک بار بالا و پایین کنید، شاید از همه قشر معتاد بتوان دید؛ پیر، جوان، مرد، زن و ... جامعه ای کامل از افرادی که چه قانون شکن خطابشان کنیم، چه بیمار و چه متجاهر، دیده می‌شوند و کسی کاری به کارشان ندارد.

صحبت درباره پارس آباد مغان است؛ شهرستانی در شمال استان اردبیل که فارغ از مشکلات اقتصادی که از تعطیلی فرودگاهش گرفته تا جاده هایش که به قتلگاه تبدیل شده، اما این روزها نبود زندان و تعطیلی تنها مرکز اعتیادش در روستای گوشلو نیز به مشکلاتش اضافه شده است.

///

شهرستانی که پرجمعیت شهر استان اردبیل را در خود جای داده است، اما چند سالی می شود که از نبود زندان رنج می برد و با اینکه مسئولان پارس آباد از امام جمعه و فرماندار گرفته تا رئیس دادگستری و دادستان این شهرستان به این مساله اشاره کرده و خواستار توجه ویژه مسئولان استان به این امر شده اند اما نه تنها تا کنون خبری از راه اندازی زندان در این منطقه نشده است بلکه تنها مرکز ترک اعتیادش در روستای گوشلو یکسالی است تعطیل شده و این امر موجب شده تا حدودی آمار معتادان متجاهر خیابانی و سرقت ها در پارس آباد روند صعودی داشته باشد.

نبود زندان در شهرستان پارس آباد موجب شده تا مشکلات زیادی برای خانواده های زندانیان در مسیر شهرستانهای همجوار برای ملاقات زندانیان ایجاد شود بطوری که خانواده ها برای دیدار با زندانیان خویش مشکلات عدیده ای همچون مسافت طولانی، هزینه سفر بین شهری و خطرات احتمالی و آسیب های اجتماعی را متحمل شوند.

فرماندار پارس آباد در دیدار مدیر کل زندانهای استان اردبیل گفت: احداث زندان در شهرستان پارس آباد بخاطر حفظ حقوق شهروندی خانواده های زندانیان و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از اعزام زندانیان پارس آبادی به شهرستانهای همجوار ضروری است.

///

اکبر صمدی با اشاره به مشکلات متصور برای خانواده های زندانیان در مسیر شهرستانهای مجوار برای ملاقات زندانیان خویش گفت: نباید خانواده پارس آبادی برای دیدار با زندانی خویش مشکلات عدیده ای همچون طی مسافت طولانی، هزینه سفر بین شهری و خطرات احتمالی و آسیب های اجتماعی را متحمل شود.

وی با بیان اینکه این شایسته نیست پارس آباد بعنوان دومین شهرستان استان فاقد زندان باشد و خانواده های زندانیان متحمل هزینه شوند، تصریح کرد: اینکه هر چه جمعیت یک شهرستان بالا باشد میزان زندانی آن نیز نسبت به شهرهای دیگر بیشتر خواهد بود امری طبیعی است و این شهرستان با دارا بودن دومین میزان از آمار جمعیت مسلماً تعداد زندانیان بیشتری نسبت به دیگر شهرستانها دارد و باید برای حل این مشکل مسئولان همت کنند و صرفاً برای رعایت حقوق شهروندی خانواده مددجویان و کاهش آسیب های اجتماعی نسبت به احداث زندان اقدام لازم معمول شود.

رئیس دادگستری پارس آباد نیز در دیدار با مدیر کل زندانهای استان اردبیل با تاکید بر لزوم احداث زندان در این شهرستان گفت: وقتی در دومین شهر استان اردبیل مشکلات ناشی از نبود زندان را شاهد هستیم دیگر جای تعارف ندارد و باید احداث آن را برای رعایت حقوق مردم و پیشگیری از آسیب ها از مسئولان ذیربط مطالبه کنیم.

///

بلال مظفری افزود: این قابل قبول نیست که در شهرستانی با این همه پتانسیل و ظرفیت، زندانیانش را به زندانهای شهرستانهای گرمی و مشگین شهر اعزام کنیم.

رئیس دادگستری پارس آباد با بیان اینکه اعزام زندانیان از این شهرستان از چند جهات بار منفی دارد، تصریح کرد: اول اینکه خانواده های آنها به زحمت افتاده و باید خطر بعد مسافت و هزینه آن را متحمل شوند و دیگر اینکه وقتی مرجع قضایی میخواهد زندانی را برای محاکمه یا ابلاغ اتهام فراخواند با مشکلاتی مواجه است بطوری که نیروی انتظامی مجبور است که یک روز قبل نسبت به تحویل زندانی از زندانهای گرمی یا مشگین شهر اقدام کند و محل نگهداری و اعزام و بدرقه این زندانیان ضمن داشتن مخاطرات خاص خود، باری مضاعف بر دوش نیروی انتظامی شهرستان است.

///

امام جمعه و دادستان شهرستان پارس آباد نیز در جلسه انجمن حمایت زندانیان این شهرستان با اعلام اینکه مشکل اصلی زندانیان و خانواده های آنان نبود زندان در این شهرستان است، از مسئولین مربوطه خواستار اخذ مجوز راه اندازی و احداث زندان در شهرستان پارس آباد شدند.

به هر حال امیدواریم مسئولان فکری برای مراکز اعتیاد و احداث زندان شهرستان پارس آباد که مطمئنا بار سنگینی را از دوش خانواده های زندانیان و آسیب های اجتماعی منطقه خواهد کاست، تدبیر اساسی بیاندیشند.

گزارش از مرتضی بری

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار