سخنگوی شورای شهر تهران بر لزوم رسیدگی به گودبرداری های رها شده در سطح شهر تهران تاکید کرد.
کد خبر: ۵۳۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ 28 November 2017

علی اعطا در جلسه علنی روز سه شنبه شورای شهر تهران گفت: با توجه به تعدد گودبرداری های عمیق رهاشده در سطح شهر تهران و خطرات احتمالی آنها برای شهروندان و شهر از جمله امکان رانش زمین به علت پایان عمر مقاوم سازی جداره های آنها (به خصوص در فصول بارندگی) و همچنین آلودگی های اجتماعی و محیطی حاصل از آن ها، لازم است شهرداری تهران هرچه سریع تر نسبت به ساماندهی گودهای رهاشده اقدامات لازم را انجام دهد. بسیاری از این گودها به علت صدور پیش پروانه توسط شهرداری به منظور درآمدزایی بیشتر شکل گرفته اند و به علت مشکلات متعدد، پروژه ها در مرحله گودبرداری متوقف مانده اند.

عمر اثرگذاری روش نیلینگ به عنوان یک روش کوتاه مدت برای پایدارسازی گود، حداکثر ۱۸ ماه است و از این تاریخ به بعد نمی توان گود را ایمن تلقی کرد و یا باید فرآیند ساخت آغاز شده یا گود پر شود. در حال حاضر بر اساس گزارش ارگان های مختلف از جمله سازمان نظام مهندسی حدود ۲۰۰ گود رهاشده در سطح شهر تهران وجود دارد که نیازمند رسیدگی هستند.

تبصره ذیل بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها می گوید؛ «در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و غیره و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کسب نظر مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت دار مناسبی صادر می نماید و اگر دستور شهرداری در مهلت معین و به موقع اجرا گذاشته نشود شهرداری رأساً با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.»

گودبرداری فاز دوم برج میلاد که در سال ۹۲ انجام شده، خطراتی را برای مرکز همایش های برج میلاد ایجاد کرده است که با توجه به تردد روزانه هزاران نفر از شهروندان به این مرکز، در صورت وقوع حادثه، تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

گودبرداری رهاشده دیگر، گود پارکینگ فرهنگ در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی ایران است که باعث آسیب و صدمه به این مجموعه ارزشمند شده است. اخیرا در بازدیدی که از کتابخانه ملی داشتم، متوجه نشست زمین در ضلع شمالی و ترک هایی در برخی دیوارهای خارجی کتابخانه شدم، از آنجایی که ساختمان کتابخانه ملی و مرکز همایش های ان نیز روزانه محل تردد صدها نفر از شهروندان است و با توجه به اینکه عمر مفید این گود نیز به پایان رسیده است، لازم است هر چه سریع تر در این خصوصی تدبیری اندیشیده شود تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.

در این راستا لازم است. شهرداری تهران هر چه سریع تر اقدامات لازم را با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادهای ذیربط انجام دهد تا از فاجعه های احتمالی جلوگیری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار