منطقه 12 به عنوان قلب بافت تاریخی تهران با وجود جاذبه های فرهنگی اجتماعی دارای مشکلات اجتماعی متعددی است و شهرداری تهران در تلاش است با اجرای طرح انضباط شهری جانی دوباره به قلب بافت تاریخی تهران ببخشد.
کد خبر: ۵۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 22 June 2015
منطقه 12 تهران به عنوان قلب تاریخی پایتخت ایران و جلوه ای از طهران قدیم دارای وِیژگی های تاریخی و اجتماعی متنوعی است.

وجود جاذبه های تاریخی از جمله کاخ گلستان، مدرسه و مسجد شهید مطهری سپهسالار، خانه قوام السلطنه، مدرسه دارالفنون و محله های قدیمی همچون سنگلج، بازار، ارگ، عودلاجان، امامزاده یحیی(ع)، دروازه غار(شوش)، مولوی، ناصرخسرو، گلوبندک در این منطقه می تواند منطقه 12 را به عنوان جاذبه گردشگری تبدیل کند.

همچنین وجود بازار بزرگ تهران در منطقه 12، این منطقه را تبدیل به قطب تجاری شهر تهران کرده است.

منطقه 12 در طول چند سال اخیر میزبان مهاجران بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف بوده و بر این اساس با نابسامانی و ناهنجاری های اجتماعی، فرهنگی، جمعیتی؛ حضور معتادان، کودکان کار، کارتن خواب ها، حمل و نقل، تردد و... مواجه بوده است.

در سال 86 نیز منطقه بازار توسط شهرداری تهران به پیاده راه تبدیل شد اما با این وجود مشکلات تردد باربرها و چرخ دستی ها و موتورسواران در منطقه 12 حل نشده و حضور دستفروش ها مشکلاتی را برای رفت و آمد شهروندان این منطقه ایجاد کرده است.

چندی است که شهرداری تهران برای ساماندهی به این بی نظمی ها و ناهنجاری ها که به چهره قطب تاریخی شهر تهران آسیب رسانده، در حال اجرای طرح انضباط شهری است. 

حجت الاسلام میثم امرودی معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران درباره اجرای طرح انضباط شهری در منطقه 12 به خبرنگار ایرنا گفت: این منطقه با وجود ویژگی های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی متنوع، دچار آسیب ها و مشکلات اجتماعی متعددی است.

وی افزود: مجموعه این مشکلات منظر و انضباط شهری منطقه 12 را به هم زده و شهرداری تهران با کمک نهادهای مرتبط، نیروی انتظامی و قوه قضاییه در تلاش است با اجرای طرح انضباط شهری مجموعه آسیب های منطقه 12 یعنی فقرا، متکدیان، دستفروشان، باربرها و موتورسواران و تردد آنها را در معابر منطقه سامان دهد.

امرودی با اشاره به وجود بازار تهران در منطقه12 بیان کرد: این منطقه روزها مرکزی کاملا تجاری است و به دلیل نوع معماری؛ کوچه ها و مسیرهای باریک تردد موتور سیکلت ها در این منطقه مشکلات بسیاری را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است. 

معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه فاز یک طرح انضباط شهری توسط نیروی انتظامی انجام شده، افزود: تاکنون حدود 700 نفر از معتادان منطقه 12 جمع آوری و به مراکز ترک اعتیاد منتقل شدند.

امرودی با اشاره به شناسایی دستفروشان منطقه 12اظهار کرد: این افراد به زودی شناسنامه دار شده و در قالب فضایی همچون روزبازارها می توانند کالاهای خود را عرضه کنند.

وی درباره حل مشکلات ترافیکی منطقه 12 گفت: پلیس راهور تهران در حال ساماندهی تردد موتورسیکلت ها و نوع حمل بار این وسیله نقلیه است که دیگر ما شاهد حضور موتورسواران و حمل بار توسط این وسیله نقلیه در قالب یک وانت بار نباشیم. 

امرودی با اشاره به اجرای طرح «خانه به خانه» به عنوان زیر مجموعه طرح انضباط شهری در منطقه12 افزود: تاکنون یکصد گروه در قالب این طرح خانه به خانه مشکلات اهالی منطقه 12 را جویا شدند، این مشکلات دسته بندی شده و هر هفته با برگزاری جلساتی با حضور شهردار، فرمانده فاتب، فرمانده پلیس و بخش های مختلف قضایی و خدماتی مشکلات این منطقه مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد که تا دو سال آینده طرح انضباط شهری بتواند مشکلات و آسیب های منطقه12 را حل کند.

امرودی از در نظر گرفتن فضاهایی برای اجرای ماده 16(معتادانی که تمایل به ترک ندارند) در منطقه12 و واگذاری گرمخانه های شفق و کمرد به وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب طرح انضباط شهری خبر داد و گفت: امیدواریم این نهادها بتوانند فعالیت های شایسته ای را در زمینه سامان بخشیدن به وضعیت معتادان انجام دهند. 

وی با اشاره به وجود خانه های مجردی در منطقه 12 و ساماندهی آنها افزود: براساس طرح ها و برنامه ریزی های گذشته، این خانه ها در قالب پانسیون های مشخص تعریف و نظم پیدا کرده و ساماندهی می شوند.

معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران فرهنگسازی استفاده مناسب از حمل و نقل و تردد در خیابان و پیاده رو ها به خصوص برای موتورسواران و کمک نکردن به برخی از متکدیان که به صورت شبکه ای فعالیت می کنند را از جمله اقدامات این معاونت برای فرهنگسازی در منطقه 12 عنوان کرد.

امرودی با بیان اینکه برخی از متکدیان به صورت شبکه ای در مناطق مختلف شهر تهران فعالیت می کنند، افزود: این افراد با مظلوم نمایی سعی می کنند توجه مردم را به خود جلب کنند و مردم نیز بر اساس روایت ها و آموزه های دینی به این متکدیان کمک می کنند که من توصیه می کنم شهروندان کمک هایشان را به مراکز قانونمند ارایه کنند.

وی گفت: بر اساس مطالعات و پژوهش های انجام شده تنها 15درصد از متکدیان شبکه ای، متکدیان واقعی هستند که مسوولان آنان را به مراکز خدماتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، مجموعه ها و انجمن های خیریه معرفی می کنند.

شهرام گیل آبادی رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز درباره اجرای طرح انضباط شهری در منطقه 12 گفته است: تمرکز بسیاری از موتورسواران پایتخت در منطقه 12، وجود آسیب های اجتماعی در این منطقه از جمله کودکان کار، معتادان و کارتن خواب ها بخشی از مشکلات این منطقه است بنابراین ساماندهی این منطقه از اولویت های شهرداری تهران است.

وی افزود: این طرح مطالبه مردمی و نتیجه یک کار مطالعاتی است. 

گیل آبادی بیان کرده است: طرح انضباط شهری شامل سه زیر مجموعه انضباط اجتماعی (مسایل مربوط به اعتیاد، کودکان کار، اتباع خارجی)، انضباط کالبدی (توسعه پیاده راه ها، طراحی های جدید و تسهیل کار مردم) و انضباط ترافیکی (خط سفید و رانندگی بین خطوط، ساماندهی تاکسیرانان و ایستگاه های اتوبوس، برخورد جدی با خودروهایی که اقدام به جا به جایی مسافران می کنند) است. 

وی جمع آوری معتادان، ساماندهی چرخ دستی ها، حمل بار، موتورسواران، خط سفید، پیاده روها، تاکسیرانان، دستفروشان، سد معبرها و تکدی گری را به عنوان اولویت های این طرح عنوان کرد.

گیل آبادی بیان کرده است که یکصد گروه شش نفره شامل 70 گروه عمل کننده و 30 گروه پشتیبان در قالب این طرح فعالیت و 30 هزار نفر از مردم منطقه را توجیه خواهند کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار