اینجا حمام نواب است؛ جایی که به‌عنوان یکی از لوکیشن‌های فیلم قیصر شناخته شده و یکی از حمام‌های قدیمی تهران است...
کد خبر: ۵۱۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶ 23 October 2017

اینجا حمام نواب است؛ جایی که به‌عنوان یکی از لوکیشن‌های فیلم قیصر شناخته شده و یکی از حمام‌های قدیمی تهران است. در تاریخچه این حمام آمده که 2دختر به نام‌های «سارا سلطان خاتون» و «سارا هاجر خاتون» که دختران فردی به نام نواب بودند این حمام را ساخته‌اند و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. حمام نواب سال 1385 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و سال 1390 بعد از سال‌ها متروکه ماندن مرمت شد و به جرگه بناهای تاریخی قابل بازدید منطقه پیوست. حمام نواب از نظر عناصر معماری یکی از کامل‌ترین حمام‌های تاریخی شهر است. فرصت بازدید از این حمام با گشت‌وگذاری در محدوده عودلاجان و بافت تاریخی تهران گره خورده است.

نشانی
حمام نواب در خیابان 15 خرداد، کوچه بیک دامغانی (بازارچه نواب سابق)، پلاک 215 قرار دارد. برای رفتن به این حمام تاریخی می‌توانید از ایستگاه مترو 15 خرداد یا امام خمینی(ره) استفاده کنید. اگر از خودرو شخصی برای رفتن به این حمام تاریخی استفاده می‌کنید به خاطر داشته باشید حمام نواب در کوچه‌های باریک و شلوغ محله امامزاده یحیی(ع) جا خوش کرده و امکان‌‌ تردد خودرو در بازارچه نواب سخت است و شانسی برای پارک خودرو در این کوچه باریک ندارید. اما می‌توانید روی پارکینگ‌های خیابان امیرکبیر یا 15 خرداد شرقی حساب کنید.

قدمت
قدمت گذر حمام نواب یا گذر بیک دامغانی را به دوره صفویه نسبت می‌دهند. به هر حال این گذر در قدیمی‌ترین نقشه‌های موجود از شهر تهران به نام گذر نواب معرفی شده است. در معماری این بنا می‌توانید هنر آجرکاری، کاشیکاری و استفاده از سنگ در معماری و تزیینات را ببینید.

ارتفاع از سطح پیاده‌رو
حمام نواب مثل همه حمام‌های قدیمی ارتفاعش پایین‌تر از سطح پیاده‌روست تا هم استفاده از آب قنات‌های زیرزمینی راحت‌تر باشد و هم هوای حمام گرم بماند و از انرژی کمتری برای گرمایش آن استفاده شود. در این حمام می‌توان عناصری مثل خزینه، سربینه، رختکن و استخر را دید.

بازارچه صنایع‌دستی
حمام نواب چند سالی است که به بازارچه صنایع‌دستی تبدیل شده است. با گشت‌وگذار در این حمام می‌توانید با حصیربافی، نقاشی، سفالگری و صنایع و هنرهای دیگر آشنا شوید و در صورت علاقه در کارگاه‌های آموزش ساخت این هنرها شرکت کنید. بازدید از این حمام برای عموم آزاد و رایگان است.

سقف حمام
بازدید از سقف حمام نواب را از دست ندهید. گنبدهای آجرکاری این حمام نمای دیدنی را پشت‌بام حمام نواب ایجاد کرده است. با سر زدن به بام حمام می‌توانید نگاهی هم به تون بیندازید؛ جایی که زغال‌ها و سوخت آتش در آن ریخته می‌شد و آبی را که به خزینه می‌رفت گرم می‌کرد.

لوکیشن فیلم فارسی
سر زدن به حمام نواب بهانه خوبی است برای بازدید از محله امامزاده یحیی(ع) و گذر از قدیمی‌ترین محله‌‌های شهر تهران. تقریباً تمام فیلم‌های فارسی‌ قدیمی حوالی همین گذر بازارچه نواب یا همان بیک دامغانی فیلمبرداری و ساخته شده است. با گذر در این کوچه می‌توانید بسیاری از این لوکیشن‌ها را به کمک اهالی محله شناسایی کنید. از جمله لوکیشن‌های فیلم قیصر. مثل قهوه‌خانه معروف این فیلم و خانه قیصر.

سایر مقصدهای گردشگری
سرای کاظمی، خانه پدرسالار (خانه فرهنگ امامزاده یحیی(ع))، حمام قبله، آستان مقدس امامزاده یحیی(ع) خانه‌های شهید مدرس و دبیرالملک و فخرالملک از جمله دیدنی‌های تاریخی است که با سر زدن به محله امامزاده یحیی(ع) در کنار بازدید از حمام نواب می‌توانید به آنها سری بزنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار