مسئول اداره توسعه روش های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مدیریت خشکسالی در بیشتر نقاط فارس به دلیل خلاصه شدن در واکنش سنتی در برابر این فاجعه طبیعی با پیشرفت مورد انتظار مواجه نشده است.
کد خبر: ۴۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶ 16 June 2015
شهرام محمدی، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش تقاضا برای آب در آینده،محدودیت و فقر منابع آبی و گسترش تغییرات آب و هوایی انتظار می رود که تعداد و شدت خشکسالی ها افزایش یابد که این امر لزوم مدیریت کارآمد خشکسالی را دو چندان می کند.

وی بیان کرد: شواهد نشان می دهد مدیریت بحران خشکسالی که اکثر کشاورزان اعم از مزرعه دار یا باغدار به کار می گیرد ناکارآمد است .

محمدی افزود: برای همراهی با مسوولان و رویارویی با این چالش نیازمند مجموعه ای جدید از اطلاعات همه جانبه اراضی و آب های سطحی و زیرزمینی و وضعیت جوی برای آمادگی در برابر بحران های خشکسالی هستیم.

مسوول اداره توسعه روش های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:باید از این طریق بتوانیم منابع آبی را به طور مناسب و موثری پس از گردآوری ، اولویت بندی و گام دوم ، انجام اقدامات مدیریتی در زمینه کاهش این آثار هدایت کنیم.

محمدی بیان کرد:ارتقا وبهبود سامانه پایش وپیش بینی خشکسالی ازطریق ابزارموجود هواشناسی، ایجاد هماهنگی در سطح مدیران، تعامل بیشتر با مراکز علمی در زمینه فاجعه خشکسالی ، تهیه شیوه نامه کاهش آثار آن در بخش های مختلف اجرایی و بررسی و ارایه توصیه های لازم برای مدیریت مصرف در زمره فعالیت های اجرایی و تولیدی از سوی کشاورزان و مسوولان نهادهای مرتبط با آب و خاک قرار بگیرد.

وی گفت: زهکشی وسامانه های آبیاری تحت فشار درمنطقه فارس،مراجعه به سیستم های ماهواره ای پیش بینی های اقلیمی ، افزایش نقش تمام اقشار به ویژه زنان برای مقابله با تهدیدهای بالقوه کمبود آب، بهداشت، محیط زیست از روش های مدیریت نوین است.

محمدی ادامه داد: ایجاد سدهای مخزنی و ذخیره آب برای مواقع بحرانی و کنترل جمعیت برای کاهش فشار روزافزون بر منابع طبیعی از دیگر راهکارهای مدیریتی زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی با هدف ممانعت از هدر رفت آب های باقی مانده استان فارس است.

وی گفت:تا وقتی واگشت ما معطوف به واکنش های سنتی فاقد روش های مدرن در نظام آبیاری و مصرف آب باشد نمی توان مدیریت صحیحی و مطلوبی در برابر فاجعه خشکسالی های دامنه دار داشت.

کارشناس ارشد آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد:همه باید یکوشیم با دو ابزار مدیریت بحران و مدیریت ریسک از مصیبت های ناگوار خشکسالی و تشنگی حیات و پیامدهای منفی دیگر بی آبی حدالامکان بکاهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار