وقتی قیمت5 گرم زعفران از 9هزار و500 تا بالای 35هزار تومان نوسان دارد!و اجاره‌ها بالاست!لزوم نظارت بیشتر و تعدیل قیمت‌ها از اجناس تا بنگاه‌های املاک و بهای اجاره‌های واحدهای تجاری ضروریست.
کد خبر: ۴۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ 12 June 2015
از اجاره مغازه 370 میلیون تومانی در بازار رضا(ع) تا بروز بیشترین تخلفات در اطراف حرم

به گزارش تابناک از خراسان، معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مي گويد: اين که نظارت ها شايد در حوالي اطراف حرم مطهر ضعيف تر باشد ناشي از تراکم واحدهاي صنفي و مراجعه و حضور زائران متعدد در اين اطراف است.

مهندس با خرد مي افزايد: وقتي ميزان خريد مردم از بخشي از بازار بيشتر باشد ميزان شکايت و تخلف هم بيشتر خواهد بود. ناگفته نماند بازرسي هاي محسوس و غيرمحسوس در اطراف حرم مطهر هم بيشتر است.

وي کل پايگاه هاي بازرسي شهر مشهد را 7 پايگاه اعلام و اضافه مي کند: 3 پايگاه بازرسي در اطراف حرم رضوي واقع شده است.وي تصريح مي کند: متاسفانه تخلفات در اطراف حرم رضوي از ساير مناطق شهر مشهد بيشتر است چون تراکم جمعيت و زائر در اين منطقه و در نتيجه سودجويي از آن هم بيشتر است.

یکی از فروشندگان سوغات می‌گوید: مغازه‌ام را ۳۷۰میلیون تومان اجاره کرده‌ام وقتی اجاره‌بها در بازار رضا و اطراف حرم زیاد است طبیعی است برخی مغازه‌ها برای این‌که دچار مشکل نشوند کمی قیمت سوغات را بالاتر ببرند و با این کار در حق زائر امام رضا (ع) اجحاف می‌کنند، شال‌های رنگارنگ دخترانه از ۵هزار تا ۲۵هزار تومان عرضه می‌شود.

نرخ بالاي سوغاتي ها

همچنین گزارشگر خراسان می گوید : وارد بازار رضا مي شوم انواع و اقسام سوغاتي در غرفه هاي متعدد به چشم مي آيد. زعفران هر 5 گرم 27 هزار تومان تعجب مي کنم چون همين زعفران در خيابان آيت ا... شيرازي منتهي به حرم و داخل شهر 9هزار و 500تومان است.

فروشندگان اصلي زعفران مي گويند امکان ندارد 5 گرم زعفران اصل با کيفيت زير 35هزار تومان وجود داشته باشد!اين روزها بازار در قبضه محصولات غيربومي و بيشتر وارداتي چيني است. عرضه انواع تسبيح از هزار تومان تا 30هزار تومان، جانماز ، بسته مهر 5 تايي 2هزار توماني، چادر، قبله نما، قطب نما، در گروه کالاهاي مذهبي، کشمش، نخود، سوغات سنتي و خوراکي، عطر، انگشتر 12 تا 50هزار تومان، پرچم هاي مذهبي و ... اين روزها سوغاتي هاي شهر مذهبي مشهد محسوب مي شوند .

نوسان قيمت آب ميوه

عقربه ها ساعت 9 صبح را نشان مي دهند. اخبار هواشناسي دماي شهر مشهد را 40 درجه اعلام مي کند در نزديک حرم مطهر رضوي مقابل يک آب ميوه و بستني فروشي توقف مي کنم. ليوان هاي آماده شيرموز، آب هويج و بستني روي پاچال ديده مي شود.بستني ناني 2هزار تومان و شيرموز ساده 3هزار تومان. نزديک تر مي روم و يک ليوان شير موز سفارش مي دهم، جرعه اي از آن را سر مي کشم مانند شيرموزهاي غليظ ديگر جاها نيست.

اين آب ميوه از لحاظ کيفي و هم از لحاظ قيمتي فرق مي کند. آن طرف خيابان هم تابلوي آب ميوه و فالوده بستني ديده مي شود. به آن سمت مي روم اين مغازه شيرموز مخصوص خود را 5 هزار تومان و شيرموز ساده را 3هزار تومان مي فروشد.

در حالي که شيرموز مخصوص با همه مخلفات شامل انواع مغز ميوه، عسل و خامه در بولوار سجاد 4هزار و 500تومان است. «مسافر» و «سوغات» 2 واژه از هم جدانشدني است که در ذهن گردشگران و زائران مي آيد. آوردن تحفه و سوغاتي يک رسم کهن است، معروف ترين سوغاتي هاي خراسان زعفران، هل، نبات، ادويه، زرشک ، تسبيح و مُهر است ولي به جز اين ها عطرهاي مشهد مقدس هم طرفداران خاص خود را دارد، دکان هاي عطرفروشي و سوغات در اطراف حرم پراکنده اند ولي بيشتر آن ها در بزرگ ترين بازار منطقه موسوم به «بازار رضا» متمرکزند. از سوي ديگر نرخ بالاي برخي از سوغاتي ها که در اين شهر عرضه مي شود و بومي نبودن آن ها نيز موضوعي است که صنعت گردشگري مشهد و بازار سوغات هاي اين شهر را با ابهاماتي مواجه کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار