مرگبارترین هفته سال 94 در جاده‌های شرق استان تهران طی هفته اخیر با 14 کشته و 15 مجروح رقم خورد و عامل اصلی این سوانح، بی‌احتیاطی رانندگان اعلام شده است.
کد خبر: ۴۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 07 June 2015
به گزارش فارس نیمه نخست خردادماه سال 94 با اتفاق‌های زیادی همراه بود که از مهم‌ترین آنها در هفته اخیری که گذشت، با جان باختن 14 نفر و زخمی شدن 15 نفر از هموطنانمان در سوانح جاده‌ای به وقوع پیوست.

این حوادث علت‌های مختلف داشت که از مهم‌ترین آنها رعایت نکردن قوانین از سوی رانندگان و نبود جاده‌های ایمن در شرق استان تهران است؛ جاده‌هایی که تاکنون جان شمار زیادی از اهالی بومی و هموطنان را گرفته است.

قطعاً جان باختن 14 نفر که اکثر آنها کودکان بودند، هفته دلخراش و مرگباری را برای شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه رقم زد؛ مطمئناً اگر مشکلات موجود در جاد‌ه‌ها برطرف نشود، احتمال وقوع حوادث دیگر نیز وجود دارد.

البته از دغدغه‌های معیشتی و درگیری‌های ذهنی رانندگان از جمله مشکلات اقتصادی نمی‌توان گذشت، مشکلاتی که امروز همه مردم و رانندگان را بی‌حوصله کرده و شاهد هستیم که آنها کمتر در رانندگی‌ صبر را سرلوحه قرار می‌دهند.

در این بین، همانطور که در خیابان‌ها و جاده‌‌ها مشاهده شده، حتی برخورد جزئی دو خودروی سواری با یکدیگر هم می‌تواند درگیری‌های زیادی را بین رانندگان آنها به وجود بیاورد و در نهایت زد و خوردهای فیزیکی را در پی داشته باشد.

متأسفانه در هفته اخیر سوانح زیادی در محورهای کشور رخ داد که شمار زیادی از هموطنانمان جان خود را در جاده‌ها از دست دادند و محورهای شرق استان تهران نیز شاهد سه سانحه مرگبار و دلخراش بود.

*نخستین حادثه در هشت کیلومتری فیروزکوه

نخستین سانحه در روز یکشنبه هفته گذشته در هشت کیلومتری شهرستان فیروزکوه رخ داد که طی آن چهار تن کشته و هشت نفر مجروح شدند.

فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران در تشریح سانحه نخست اظهار داشت: این تصادف بین یک دستگاه کفی تانکردار و یک دستگاه خودروی میدل‌باس یا یوتانگ (خودروی چینی مابین اتوبوس و مینی‌بوس) رخ داد.

مهران تصریح کرد:‌ خودروی کفی با بار مازوت در محور تهران به فیروزکوه در حال تردد بود که در پیچ هرانده و در هشت کیلومتری شهرستان فیروزکوه دچار سانحه شد.

وی ادامه داد: این خودرو از پشت با یک خودروی میدل‌باس یا یوتانگ (خودروی چینی، مابین اتوبوس و مینی‌بوس) برخورد می‌کند و باعث واژگونی این خودرو و فوت یکی از سرنشین‌های آن می‌شود.

فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران بیان کرد: هشت نفر زخمی این خودرو نیز عازم بیمارستان فیروزکوه می‌شوند که حال دو نفر از این افراد وخیم گزارش شده است.

کرانیان افزود: بعد از تصادف کفی تانکردار واژگون شده و از سرازیری کنار جاده به پایین رفته و راننده خودرو به همراه دو کودک دو ساله و شش ساله خود در این حادثه جان خود را از دست می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مقصر حادثه، راننده کفی بوده که از پشت به این خودرو برخورد کرده ولی عوامل دیگر این سانحه در دست بررسی است.

*دومین سانحه رانندگی به فیروزکوه نزدیک شد

دومین سانحه دلخراش در دو کیلومتری شهرستان فیروزکوه در بعد از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته همزمان با شب نیمه‌شعبان و ولادت امام زمان (عج) اتفاق افتاد که در این حادثه نیز چهار تن کشته و دو تن مجروح نیز مجروح شدند.نشینان پژوی پارس که در حاشیه جاده توقف کرده بودند، رخ داد.


کرانیان ادامه داد: سواری پراید پس از برخورد با سرنشینان پژوی پارس که برای استراحت در کنار جاده توقف بودند، با درختان کنار جاده برخورد کرده و متأسفانه دو سرنشین خودروی پراید در هنگام سانحه جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: یکی از سرنشینان پژوی پارس نیز در این سانحه جان خود را از دست داده و دو نفر دیگر که یک مادر و فرزند خردسال این خانواده بودند، مجروح و به بیمارستان فیروزکوه منتقل شدند؛ وضع جسمانی این دو مجروح وخیم گزارش شد که متأسفانه یکی از آنها در بیمارستان درگذشت.

فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران ادامه داد: مهم‌ترین علت این تصادف نیز، سبقت و سرعت غیرمجاز خودروی پراید بوده است.

*برخورد 5 دستگاه در جاده فرعی آبسرد- کیلان سومین سانحه را رقم زد

سومین سانحه دلخراش در شهرستان دماوند و در جاده فرعی و بین‌شهری آبسرد- کیلان رخ داد که متأسفانه 6 نفر کشته و پنج نفر مجروح شدند که باز هم دو کودک در بین قربانیان دیده می‌شود.


فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران در تشریح سومین سانحه گفت: نزدیک ساعت 12 ظهر پنج‌شنبه 14 خردادماه در جاده آبسرد - کیلان پس از روستای بیدک، یک دستگاه خودروی سواری پی‌کی در پیچ مقابل خود از خط پیوسته میانی جاده به سمت چپ منحرف می‌شود و بر اثر سبقت غیرمجاز با یک دستگاه کامیون بنز اکسور برخورد می‌کند.

مهران کرانیان با بیان اینکه سرنشینان خودرو پی‌کی در برخورد اولیه آسیب می‌بینند، افزود: در ادامه این سانحه، راننده کامیون به سمت چپ منحرف می‌شود و طی مسافتی با انحراف به چپ به یک دستگاه سواری سمند که در مسیر خودش حرکت می‌کرد، برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: خودروهای سواری سمند و کامیون بنز از شانه خاکی کنار راه می‌گذرند و از شیب دو متری به پایین پرتاب می‌شوند و کامیون بر روی سمند سقوط می‌کند؛ این سقوط باعث کشته شدن راننده خودروی سمند و چهار تن از سرنشینان آن شد.

فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران اضافه کرد: همچنین به یک دستگاه خودروی پراید نیز بر اثر برخورد خودروی کامیون و سمند خسارت جزئی وارد می‌شود و متأسفانه یکی از مجروحان به علت جراحت‌های زیادی در بیمارستان درگذشت.

*بی‌احتیاطی رانندگان؛ عامل اصلی وقوع سوانح

کرانیان با بیان اینکه سوانح جاده‌ای طی تشکیل نشست مدیریت بحران با حضور مسئولان و دستگاه‌های مربوطه در شهرستان فیروزکوه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: در این نشست‌ سبب‌های سوانح و بحث‌های پیشگیری از حوادث بعدی مطرح شد.

وی با اشاره به علت اصلی این سه سانحه در جاده‌های شرق استان تهران بیان کرد: با اطمینان می‌توان گفت که این سه سانحه دلخراش ناشی از بیشترین بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی رانندگان بوده است.

فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران ادامه داد: متأسفانه چند بی‌دقتی پی در پی از سوی رانندگان خودروها باعث کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان در جاده‌های شرق این استان شد.

کرانیان با بیان اینکه در این سوانح نمی‌توانیم دلیل‌های محکم دیگری را مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: اوج بی‌احتیاطی توسط رانندگان در این سوانح که با کشته و مجروحان زیادی همراه بود، دلیل اصلی به حساب می‌آید.

 *پیچ‌وخم‌های خطرناک در جاده فرعی آبسرد به کیلان

به گزارش فارس، در جاده روستایی و بین‌شهری آبسرد به کیلان در سال‌های گذشته با حوادث ناگواری زیادی مواجه بوده و در همین محلی که با برخورد پنج خودروی سواری، 6 نفر کشته شدند، مسافران زیادی جان خود را از دست داده‌ و یا مجروح شده‌اند و تنها دلیل آن ایمن نبودن این جاده است.


جاده روستایی آبسرد به کیلان به طول هفت کیلومتر دارای پیچ‌وخم‌های زیادی بوده که تاکنون سوانح زیادی در آن رخ داده است و این تصادف آخری می‌تواند تلنگری برای مسئولان باشد تا هرچه زودتر آستین‌های خود را برای نجات جان انسان‌ها بالا بزنند.

این جاده که به شهرستان گرمسار در استان تهران ختم می‌شود، تمام طول آن دارای پیچ و خم‌های زیاد است که شاید اگر کسی تنها یک بار از آن عبور کند، دیگر حاضر نباشد گذرش نیز به این جاده‌ خطرناک بیفتد.

محور‌های شهرستان دماوند در شرق استان تهران به‌عنوان یک شاه‌راه به حساب می‌آید که جاده‌های آن به استان‌های مازندران، سمنان و قم ختم می‌شود؛ محور آبسرد- ایوانکی راه‌های مواصلاتی استان‌های سمنان و قم و همچنین راه دسترسی به شهرستان‌های جنوب استان تهران است که در ایام تعطیل و روزهای عادی رانندگان زیادی از آن به‌عنوان جاده‌ای میان‌بر استفاده می‌کنند.

پروژه تعریض و بهسازی محور آبسرد - ایوانکی به دو بخش در استان‌های تهران و سمنان تقسیم شده است و مسئولان استان سمنان طی دو سال اخیر توانستند بخشی که مربوط به استان بوده را تکمیل کنند و متأسفانه بخش اعظم آن که در استان تهران واقع است، به دلیل نبود اعتبارات، صخره‌های سنگی و حتی نبود همت از سوی مسئولان تهرانی ناتمام باقی مانده است.

* تکمیل محورهای ارتباطی تهران ـ سمنان حداکثر تا پایان سال 94

معاون امور عمرانی استاندار تهران در حاشیه نشست مشترک مسئولان استان‌های تهران و سمنان برای حل مشکلات دو محور مواصلاتی تهران و سمنان که در شهریورماه 93 در فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند اظهار کرد: بیشتر مسیر محورهای تهران - سمنان در استان تهران وجود دارد که به همین علت، تکمیل این محورها در این استان حداکثر تا پایان سال 94 انجام می‌شود.

حسن کریمی با اشاره به پروژه محور کیلان - ایوانکی تصریح کرد: این محور 22 کیلومترش در استان تهران قرار دارد که پنج کیلومتر آن با همت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در سال‌های گذشته تکمیل شده و قرار شد تا 17 کیلومتر بقیه این محور حداکثر تا نیمه نخست سال 94 تکمیل شود و به بهره‌‌برداری برسد.

وی ادامه داد: همچنین با مسئولان استان سمنان به توافقاتی رسیدیم که آن‌ها نیز هم‌زمان پروژه‌های سمت خود را تکمیل کنند؛ با توجه به اینکه مسیرهای کمتری در حوزه سمنان باقی مانده، پروژه‌ها تقریبا تکمیل شده و کار سمنان با این دو پروژه تا پایان سال 93 تمام است و آن‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

معاون امور عمرانی استاندار تهران بیان داشت: بیشتر مسافت محورهای تهران – سمنان در استان تهران وجود دارد که به همین علت، تکمیل این محورها در استان تهران حداکثر تا پایان سال 94 انجام می‌شود.

*ادامه اجرای پروژه محور آبسرد- ایوانکی به 230 میلیارد تومان اعتبار ملی نیاز دارد!

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند در خصوص وضع پروژه محور آبسرد - ایوانکی اظهار داشت: مطالعات این طرح انجام شده و بخشی از آن به طول 5.5 کیلومتر به شکل بزرگراه در منطقه دوآب تا ساران به بهره‌برداری رسیده است.

ذکریا صفرزاده با بیان اینکه مابقی پروژه به هزینه زیادی نیاز دارد، تصریح کرد: دو تا طرح دیگر برای این منظور پیش‌بینی شده که برای طرح نخست 80 میلیارد تومان و برای طرح دوم که دارای چند تونل است، 150 میلیارد تومان هزینه در پی دارد که اگر اعتبارات ملی تأمین شود، ادامه این پروژه آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این محور طوری طراحی شده است که از راه موجود آبسرد - ایوانکی تبعیت نکرده و از شهرهای آبسرد و کیلان عبور نمی‌کند و از آنها فاصله دارد؛ اینکه اعتبارات این پروژه کی تخصیص پیدا می‌کند، مشخص نیست.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند در خصوص جاده فرعی آبسرد - کیلان گفت: طی نشست‌هایی شهرداری‌های آبسرد و کیلان به توافق رسیدند که هر کدام نسبت به محدوده خود این جاده را تعرض و بهسازی کنند که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

*مسئولان برای بهسازی و تعریض جاده فرعی آبسرد - کیلان جدی‌تر عمل کنند

 اما لازم است با توجه به ترددهای پرشمار شهروندان کیلان و آبسرد در جاده‌ بین این دو شهر، مسئولان همت جدی‌تری برای تعریض و بهسازی آن داشته باشند؛ در سال گذشته بحث‌های زیادی برای تعریض این جاده وجود داشت و بارها مسئولان شهرستان و شهری از این موضوع خبر داده بودند.

رئیس شورای اسلامی شهر کیلان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران با بیان اینکه تعریض جاده آبسرد به کیلان قرار بود تا هرچه زودتر با مشارکت شهرداری‌های کیلان و آبسرد انجام شود، اظهار داشت: قسمتی از این جاده تعریض شده، اما همچنان باقی ادامه آن باقی مانده است.

علی پاداشی گفت: متأسفانه قبل از اینکه بقیه این جاده تعریض شود، حادثه دلخراشی رخ داد و امیدواریم هرچه زودتر نسبت به بهسازی و تعریض این جاده اقدام شود.

به هر تقدیر، امیدواریم تا هرچه زودتر در سال هم‌دلی و هم‌زبانی هرچه زودتر مسئولان دلسوز به دنبال رفع این مشکلات جاده‌ای باشند تا دیگر شاهد کشته شدن هموطنان عزیزمان نباشیم.

پرحادثه‌ترین هفته در سال 94 در نیمه نخست خردادماه با 14 کشته و 15 مجروح رقم خورد و می‌توان از این نیمه به‌عنوان تلخ‌ترین ایام در سال جاری یاد کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار