نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور در حالی خود را آماده برگزاری انتخابات می کنندکه هنوز موعد تبلیغات قانونی انتخابات شوراها شروع نشده است
کد خبر: ۴۱۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 07 May 2017
شهرستان رباط کریم در فاصلهٔ ۳۰ کیلومتری جنوب غربی از پایتخت ایران قرار دارد و به‌ واسطه داشتن مردمی غیور و نیروهایی ولایتمدار از مهمترین شهرستان های استان تهران است که بدون شک باید در راستای پیشرفت عمرانی و بالندگی این شهرستان، شرایط حل هرچه بیشتر مشکلات مردم فراهم شود.

 اما اکنون باید سخن از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این شهرستان غربی استان تهران بگوییم که تبلیغات انتخاباتی حرف آخر را در این شرایط می‌زند چرا که جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفری شهرستان رباط کریم باید در رقابتی تنگاتنگ نمایندگان خود را برای پارلمان های شهری و روستایی انتخاب کنند.

این روزها وقتی گروه های قارچ گونه تلگرامی که هر روز با اسمی متفاوت می رویند و مسئولان هیات نظارت بر انتخابات شهرستان رباط کریم در صحبت‌هایشان می‌گویند « فضای تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی به دقت رصد می شود» می فهمیم اینجا تبلیغات زودرس بیداد می‌کند و رصد فضای مجازی بسیار مهم است.

برای دیدن گروه های تبلیغاتی تلگرام نیاز به ذره بین نیست

بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مصوّب سال ۶۲ فعالیّت تبلیغاتی انتخابات، پس از انتشار آگهی اسامی نامزدها شروع و تا ۲۴ ساعت قبل اخذ رأی ادامه خواهد داشت، اما همواره از گوشه و کنار گوشی های تلفن همراه کانال یا گروهی وابسته به نامزد خاصی خلق شده و پیش از موعد اقدام به تبلیغات کرده است. برای نمونه می توان به کانال های حمایت از فلان مهندس، فلان استاد و یا دکتر اشاره کرد که در صفحه پروفایل کانال یا گروه رزومه کاندیدا را می خوانیم.

رییس هیات نظارت بر انتخابات شهرستان رباط کریم، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هیات نظارت بر انتخابات شهرستان رباط کریم، وظیفه نظارت و رصد فضای انتخاباتی را بر عهده دارد و ما بر اساس این وظیفه، تخلفات انتخاباتی کاندیداها را تحت نظر داریم و بسیاری از آن ها نیز مستند سازی شده است.

اما امروز در حالی دم از نظارت بر تلگرام و کانال ها و گروه های تلگرامی زده می شود که این گروه ها به راحتی در فضای مجازی در حال فعالیت هستند و برای دیدن آن ها نیاز به ذره بین نیست.



اعضا کانال های تبلیغاتی تلگرامی با اجبار وارد کانال شدند

سخنان محمد محمودی شاه نشین، رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در دفاع از عملکرد هیات مرکزی نظارت بر انتخابات بر فضای مجازی سبب تعجب بسیاری از فعالان این فضا قرار گرفت و حسن مولایی گفت: در این فضای شلوغ و پر سر و صدای تلگرامی، کاندیدایی که قانونمند باشد و تبلیغات زودرس نکند عملا بازنده این مسابقه صداها است.

و اما تنها اقدامی که برای آرام کردن فضای انتخاباتی در فضای مجازی آغاز شد طرحی به نام « فراخوان ادمین کانال های تلگرامی» بود که گویا بازهم اثری که باید و انتظار می رفت در فضای مجازی نداشت و در عمل چیزی دیده نشد.

طرح فراخوان ادمین کانال های تلگرامی و جلسه توجیهی برای آن ها با ورود به مراحل اجرایی انتخابات در سراسر کشور آغاز شد، اما متأسفانه این طرح در حال حاضر دارای مشکلاتی زیادی است و افرادی که کانال های مشهور در مناطق دارند فراخوانده شدند و بسیاری از کانال های قارچ گونه و گروه های لحظه ای تلگرام، نه دیده شده و نه ساماندهی می شوند.

شرایط به‌گونه‌ای شده که اکنون بخش اعظمی از نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا حداقل یک کانال و یا گروه تلگرامی با عناوین گوناگون و محتوای تبلیغات انتخاباتی دارند.

در این حال بسیاری از اعضا این کانال ها و گروه ها با اجبار و بدون انتخاب خود وارد گروه شده اند و به دلایل رودربایستی های اجتماعی و یا کنجکاوی و دلایلی از این دست کانال و گروه را ترک نمی کنند و اصطلاحا « لفت» نمی دهند، می مانند که « بد» نباشد و یا ببینند که چه خبر است.

احتمال رد صلاحیت کاندیداهای متخلف در فضای مجازی

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شهرستان رباط کریم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: برخی از نامزدهای انتخاباتی که تخلفات آن ها به صورت مداوم است را فرا خوانده و تذکرات لازم به آن ها داده شده است.

اصغر دریغ با بیان اینکه نیروی انتظامی نیز همزمان با هیات نظارت در حال رصد فضای مجازی و تذکر جدی به کاندیداها است، افزود: وظیفه هیات نظارت تنها مستند سازی و نظارت است و ما در حال حاضر بر اساس این وظیفه ذاتی خود اقدام به مستند سازی تخلفات انتخاباتی و ارسال آن به هیات نظارت استان تهران هستیم.

وی با اشاره به احتمال رد صلاحیت نامزدهای متخلف انتخاباتی در فضای مجازی، بیان کرد: اگر این تخلفات بسیار مشهود باشد و تعداد گزارشات تخلف زیاد بوده و تخلف محرز باشدامکان رد صلاحیت نامزد انتخاباتی مذکور وجود دارد و هیات نظارت استان اختیار رد صلاحیت نامزدها پیش از انتشار آگهی اسامی تایید صلاحیت شده ها را دارد.

دریغ با بیان اینکه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اختیار لغو تایید صلاحیت نامزدهای متخلف بعد از انتشار آگهی تایید صلاحیت ها را دارد، اظهار کرد: ما این موارد را به تمام کاندیداها اطلاع رسانی کردیم،.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شهرستان رباط کریم تاکید کرد: توضیحاتی به کاندیداها در زمانی که برای دریافت ابلاغیه تایید صلاحیت خود به فرمانداری آمدند، داده شد اما هیات نظارت تنها کسانی را فرا خوانده که متخلف بوده اند و تمام نامزدهای انتخاباتی را برای توجیه عدم تبلیغات زود هنگام در فضای مجازی فراخوانی نکرده است.



دریغ اظهار کرد: ما به کانال های اطلاع رسانی ها و گروه های تلگرامی مشهور شهر اطلاع دادیم و تذکرات و آیین نامه ها را به آن ها گوشزد کرده ایم.

وی تعداد پرونده های تخلف انتخاباتی کاندیداها در فضای مجازی را حدود ۱۶ پرونده دانست و افزود: متاسفانه برخی افراد به صورت واضح تخلف می کنند که ما قطعا نمی توانیم در این مورد بی تفاوت باشیم.

به هر تقدیر نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا، همان افرادی هستند که می خواهند قوانین شهری و روستایی را در پارلمان های شهر و روستا برای مردم مصوب کنند، حال سوال این جا است که افرادی که خود بی قانونی می کنند و در عین بی قانونی وعده های خود را در فضاهای مجازی تایپ می کنند می توانند نمایندگان مناسبی برای مردم، در مراکزی که قانون اهمیت فوق العاده ای دارد، باشند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار