فیروزکوه به عنوان شهرستان خوش آب و هوای استان تهران رتبه اول تولید آبزیان در کشور را دارد.
کد خبر: ۴۱۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 21 April 2017
شهرستان فیروزکوه در منتهی الیه شمال شرقی استان تهران و بر روی بخشی از رشته کوه البرز مرکزی واقع شده‌ و از شمال و شرق به استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود می‌ شود.

کشاورزی و باغداری فیروزکوه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی مناسب و منابع آبی خوب رواج زیادی دارد.

دامداری و پرورش طیور نیز در فیروزکوه قابل دفاع است و علاوه بر مصرف داخلی این شهرستان در شهرستان های دیگر نیز به فروش می رسد.

در بخش پرورش آبزیان نیز توسعه این استخرها ایجاد اشتغال مناسبی در شهرستان داشته و اصولا فیروزکوه، شهرستانی با مردم سخت کوش و زحمتکش در بخش های تولیدات کشاورزی است.

پتانسیل ها و ظرفیت فیروزکوه در بخش کشاورزی ما را بر آن داشت تا در گفتگو با مسعود ایلکا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه به تشریح توانایی های این شهرستان و اقدامات و چشم انداز بخش کشاورزی بپردازیم که مشروح آن در ادامه می آید:

* اقدامات انجام شده در بخش آب و خاک را توضیح دهید.

طبق برنامه اعلام شده برای آبیاری تحت فشار ۱۹۵ هکتار تعهد شهرستان بوده است که تا کنون  ۳۵۲ هکتار آبیاری تحت فشار با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال اجرا شده و در ۳۲۴ هکتار نیز در حال اجرا است.

* در حوزه دام، طیور، آبزیان وزنبور عسل، فیروزکوه چه توانایی هایی دارد؟

تعداد ۲۴ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ۱.۵میلیون جوجه و ۵۸۰۰تن گوشت در سال در شهرستان فیروزکوه وجود دارد که این شهرستان رتبه چهارم تولید گوشت مرغ را در استان تهران دارد.

همچنین تعداد ۳۵ واحد پرواری صنعتی با ظرفیت ۳۷۰۰ راس دام و تعداد ۱۱ واحد دامداری شیری صنعتی با ظرفیت ۶۶۵ راس دام و تعداد ۲۰۰ هزار راس دام سبک که ۱۹.۵درصد دام های استان تهران را تشکیل می دهد در فیروزکوه فعال هستند.

در بخش اصلاح نژاد نیز پیشرفت های مهمی در فیروزکوه حاصل شده و مرکز انجماد « اسپرم» دام سنگین با ظرفیت تولید ۲.۵میلیون دز اسپرم سالیانه و ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار و مرکز اصلاح نژاد دام سبک با تولید هزار راس میش و بز که ۸ میلیارد ریال آورده بخش خصوصی داشته و مرکز اصلاح نژاد دام سبک در حال احداث با ظرفیت هزار راس میش و بز با ۹ میلیارد ریال اعتبار بخشی از توانمندی های شهرستان فیروزکوه است.

تعداد ۷۵۰۰ کلنی زنبور عسل با تولید ۷۱ تن عسل در سال که میزان ده درصد تولید استان تهران را شامل می شود، پرورش ۵۴ واحد ماهی پرواری با تولید ۱۶۵۰ تن در سال با رتبه دوم در استان از نظر تولید و رتبه اول استان تهران از نظر تعداد واحد تولید عسل توانمندی های موجود در بخش زنبور عسل محسوب می شود.

در مورد آبزیان نیز تولید بچه ماهی در مزارع حد واسط به تعداد ۷ واحد و با تولید ۳۳ میلیون قطعه در سال یک افتخار برای شهرستان فیروزکوه محسوب شده و رتبه اول تولید آبزیان در استان تهران  و کشور را دارد.

* آیا از این تولید کنندگان حمایتهایی نیز انجام می شود؟

در خصوص حمایت از تولید کنندگان کشاورزی شهرستان نیز پرداخت تسهیلات به مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال جهت اجرای طرح های گلخانه، قارچ، مکانیزاسیون در کشاورزی، رفع موانع تولید در بنگاه های کوچک و متوسط، زراعت، باغبانی، دام، طیور، آبزیان و اصلاح نژاد دام پرداخت شده است.

البته تمام حمایت ها به حمایتهای مالی ختم نمی شود و برگزاری کارگاه های آموزشی برای ارتقاء فرهنگ عمومی کشاورزی و دانش بنیان کردن کشاورزی منطقه به تعداد ۳۰۲۵ نفر روز، راه اندازی ۱۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با عضویت ۴۸۰ نفر در ۱۶ روستا، اجرای طرح  « اف. اف. اس» سیب زمینی در سطح یک هکتار، اجرای طرح « پی. وی. اس» گندم برای انتخاب بهترین رقم گندم با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه سبب انتخاب شش نفر از کشاورزان شهرستان به عنوان کشاورزان نمونه استان تهران شد.

* اقداماتی در مورد حفاظت از اراضی باغی و کشاورزی نیز انجام داده اید؟                

بله،  ۱.۵کیلومتر جاده بین مزارع با اعتبار ۱۴۰۰ میلیون ریال و اجرای یک کیلومتر پوشش انهار با اعتبار  ۱۷۳۰ میلیون ریال و  لایروبی ۳ دهنه قنات با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال در جهت حفاظت از اراضی و زنده نگاه داشتن باغ ها و مزارع انجام شده است.

همچنین در راستای تداوم تولید، امنیت غذایی و خود کفایی کشور ۸۷ مورد پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده و  ۴۸ مورد احکام قضایی  و دستورات صادره توسط محاکم قضایی انجام شده است و بیش از ۷۶ هزار متر مربع از اراضی کشاورزی آزاد شده اند.

* در مورد صنعتی سازی باغ ها و مزارع فیروزکوه چه کرده اید؟

در این مورد در جهت توسعه کشت های گلخانه ای بر آمده ایم و راه اندازی اولین گلخانه صنعتی شهرستان فیروزکوه به مساحت ۵۵۰۰ متر مربع را داشته ایم که البته ۲۴ هکتار گلخانه سنتی همچنان در شهرستان وجود دارد که باید به سمت صنعتی شدن پیش برود.

* در مورد تولیدات باغی و کشاورزی فیروزکوه برایمان توضیح دهید.

تولید محصولات سالم انار، گردو، سیب زمینی، گل محمدی و محصولات لبنی در فیروزکوه بسیار رواج دارد و در این راستا تولید بیش از ۱۱۸ هزار تنی محصولات زراعی، باغی و تولیدات دامی توسط کشاورزان و دامداران فیروزکوه انجام می شود که از همه این زحمتکشان تشکر می کنم و خودکفایی گندم در سال جاری را مرهون زحمات این کشاورزان عزیز هستیم و خدمت به این قشر زحمتکش از وظایف من و همکارانم در جهاد کشاورزی و سایر مسئولین است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار