با مجسمه‌های مرمت شده
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: موزه مردم‌شناسی حمام قجر با مجسمه‌های مرمت شده به استقبال نوروز می‌رود.
کد خبر: ۳۹۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 13 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین، صادق آریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: موزه مردم‌شناسی حمام قجر با مجسمه‌های مرمت شده به استقبال نوروز می‌رود.

وی افزود: 54 مجسمه و تندیس موزه مردم‌شناسی حمام قجر با اعتباری بالغ بر 64 میلیون تومان مرمت و ترمیم شد.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: مرمت مجسمه‌های موزه مردم‌شناسی حمام قجر بعد از 11 سال انجام شده است که با طراوت خاصی از 25 اسفند ماه آماده پذیرایی از گردشگران و شهروندان قزوینی است.

آریان اضافه کرد: حمام قجر در استان قزوین به عنوان کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه تاریخی امروز به عنوان موزه مردم شناسی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

به گفته وی حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که در سال 1057 هجری قمری به وسیله امیر‌گونه‌خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس صفوی به دستور شاه ساخته شده و نخست «حمام‌شاهی» نام داشته که تاریخ بنای آن را «صحت عافیت» گفته‌اند که معادل 1057 است.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین عنوان کرد: مساحت این حمام حدود یک هزار و 45 متر مربع است و حمام از سه بخش اصلی سربینه، میان‌در و گرمخانه و همچنین از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه تشکیل شده است، درب اصلی حمام رو به جنوب باز می‌شود و با راه پله‌های مارپیچ به سربینه منتهی می‌شود و سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قراردارد 6شاه‌نشین و طاق‌نما را در پلانی هشت ضلعی با راهرویی به گرمخانه پیوند می‌دهد.

آریان تصریح کرد: این موزه مردم‌شناسی در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقمندان قرار می‌گیرد و در فضای سربینه این گرمابه، بخش‌هایی از زندگی اقوام کرد، تات، قزوینی، مراغی و ترک به نمایش گذاشته شده است و فضای میان در به معرفی آیین‌های سور و سوگ در قزوین اختصاص دارد.

این مسؤول تشریح کرد: همچنین در بخش گرمخانه هم شیوه سنتی مشاغلی همانند آهنگری، مسگری و حلاجی به نمایش گذاشته شده است.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: این اثر در تاریخ 11 مرداد 1384 با شمارهٔ ثبت 12601 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار