منتخبین مسابقه بداهه نویسی اربعین در حوزه هنری قزوین تجلیل شدند.
کد خبر: ۳۸۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 25 February 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، از منتخبین مسابقه بداهه نویسی اربعین صبح شنبه در نشست تخصصی بررسی سیاه مشق در خط نستعلیق تجلیل شد.

استاد علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در این نشست برگزاری نشست های نقد و گفتگو برای درک ارزش های والای سیاه مشق را لازم برشمرد و گفت: هنر خوشنویسی ایرانی به ویژه سیاه مشق گنجینه ارزشمندی است که در اختیار داریم اما به شایستگی نتوانسته ایم آن را معرفی کنیم.

وی افزود: در قدیم هنرمندان خوشنویس رنج سفر های پر خطر و مرارت های زیادی را تحمل می کردند تا از محضر استادی بهره مند شوند، اما امروز با فن آوری و ابزار رسانه به راحتی می توان آثار استادان بزرگ را در کمترین زمان ممکن دید و اجزاء یک خط را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

صندوق آبادی یادآور شد: روح کمال طلب انسان در پی زیبایی و خلق زیبایی است چراکه روح متعلق به ذات حضرت حق است و همواره به دنبال بازگشت به مبدا هستی است به همین جهت آنچه روح و فطرت با آن ارتباط پیدا نکند، زیبا نمی بینیم.

وی تکرار حروف و کلمات در سیاه مشق، ایجاد تراکم و فراخی و ترکیب بندی های متنوع را مهمترین نشانه حرکت و پویایی این سبک از خوشنویسی برشمرد. در این جلسه اهمیت جایگاه «نقطه و خط» در سیاه مشق بصورت اسلاید پخش و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در ادامه این نشست استاد میرحیدر موسوی به بیان انواع فرم های سیاه مشق، جایگاه دوایر و کشیده ها و نحوه برخورد دوایر و کشیده ها در سیاه مشق، کرسی های عمودی و ایجاد ریتم در سیاه مشق، همچنین اهمیت مقوله شروع و پایان در سیاه مشق پرداخت.

در پایان برنامه با حضور علی هوشمند رئیس حوزه هنری قزوین، استاد ابوطالبیان، استاد صندوق آبادی، استاد عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران از منتخبین مسابقه بداهه نویسی اربعین حوزه هنری قزوین با اهدا لوح و هدیه نقدی تقدیر به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار