مدیرکل انتقال خون فارس گفت: اهداء خون در استان طی ماه های فروردین و اردیبهشت سال ۹۴ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش هفت درصدی را نشان می دهد.
کد خبر: ۳۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 23 May 2015

محمد حسین کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: درسال ۹۴ از ابتدای فروردین تا انتهای اردیبهشت ۳۴ هزار و ۵۳۹ نفر در فارس به منظور اهدا خون به پایگاهها مراجعه کرده اند که از این تعداد ۲۵ هزار و ۶۸۱ نفر با دارا بودن شرایط پزشکی، قادر به اهدا خون شده اند.

وی افزود: این رقم نشانگر آن است که اهدا خون در استان نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، افزایشی هفت درصدی داشته است.

مدیر کل انتقال خون فارس گفت: طی این زمان در شهر شیراز نیز ۱۶ هزار و ۸۷۰ نفر خون اهدا کرده اند و اهدا خون در شیراز طی این مدت در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۹۳، افزایشی چهار درصدی داشته است.

کریمی ادامه داد: ۹ هزار و ۲۴۳ نفر از اهدا کنندگان خون در شیراز، از اهدا کنندگان مستمر، یعنی افرادی بوده اند که هر سه ماه یک بار به منظور اهدا خون به پایگاه ها مراجعه می کنند و آمارها حاکی از آن است که طی فروردین و اردیبهشت مراجعه اهدا کنندگان مستمر اهدا خون در شیراز در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، شش درصد افزایش یافته است.

کمبود در بعضی از گروه های خونی

وی درباره وضعیت فعلی ذخیره خون استان، اظهارداشت: ذخیره خون در استان در حال حاضر در شرایط قابل قبولی است ولی با توجه به اینکه شیراز قطب پزشکی جنوب کشور محسوب می شود و عملهایی چون پیوند کبد و پانکراس به تعداد زیاد در این شهر انجام می شود، همیشه استان از نظر ذخیره خون در شرایط کمبود قرار و نیاز به تامین خون دارد.

مدیر کل انتقال خون فارس با اشاره به اینکه «او منفی»، «آ. بی مثبت» و «آ.بی منفی» از جمله گروه های خونی هستند که در حال حاضر در استان کمبودهایی متوجه آنهاست، گفت: از آن جا که با فرار رسیدن ماه رمضان در حالت روزه داری اهدا خون کاهش پیدا می کند، سعی بر این است که که ذخیره خون استان را برای این ایام بالا ببریم.

کریمی با بیان اینکه از مردم استان فارس تقاضا داریم که با مراجعه تدریجی، کمک کنند تا در ماه رمضان استان در شرایط کمبود خون قرار نگیرد، تصریح کرد: مردم می توانند در ماه ها شعبان و رمضان نذورات خود را با اهدا خون به انجام برسانند تا علاوه بر اینکه به تامین خون بیمارستان های کمک می کنند، دعای خیر بیماران نیز بدرقه راه آن ها باشد.

اتوبوس سیار خونگیری در ماه رمضان در شیراز مستقر می شود

وی با اشاره به اینکه هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان ساعت های خونگیری در پایگاه ها افزایش پیدا می کند، گفت: در ماه رمضان خونگیری پس از افطار نیز تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند ولی هنوز ساعت دقیق پایان کار شبانه طی این ایام مشخص نشده است.

مدیر کل انتقال خون فارس بیان کرد: خون دهی با روزه داری هیچی منافاتی ندارد ولی خود پزشکان سعی می کنند از افراد روزه دار خون نگیرند.

کریمی با اشاره به اینکه در طول ۱۰ روز آخر ماه رمضان کمپ های خونگیری تا سحرگاه در شاهچراغ مستقر خواهند بود، گفت: در طول ماه رمضان جنب یکی از اماکن مذهبی شیراز چادرهای خون گیری بر پا می شود که البته هنوز مشخص نیست که در سال جاری این چادرها در کنار کدام یک از اماکن خواهد بود ولی احتمالا در جنب شاهچراغ برپا می شود.

وی همچنین از استقرار اتوبوس سیار خونگیری در یکی از نقاط شیراز در طول ماه رمضان خبر داد و افزود: به منظور مشخص کردن محل این اتوبوس، رایزنی ها با شهرداری شیراز در حال انجام است.

پایگاه اهدا خون نی ریز افتتاح می شود

مدیر کل انتقال خون فارس با اشاره به تجهیز مرکز خونگیری لامرد و افتتاح پایگاه خون گیری استهبان در سال ۹۳، از افتتاح پایگاه اهدا خون نی ریز در سوم خرداد خبر داد و اظهار داشت: شهرهای گرایش، لامرد، کازرون، مرودشت، استهبان و نی ریز تنها دارای پایگاه اهدا خون هستند ولی شهرهای آباده، داراب، فسا، لار، جهرم و شیراز دارای پایگاه های تولید و فرآوری خون هستند.

کریمی افزود: شهرهای جهرم و شیراز هر یک دارای دو پایگاه تولید و فرآوری خون هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار