رئیس جمعیت هلال‌احمر با اظهار تاسف نسبت به اینکه هلال‌احمر به علت شرایط اسفبار و نامناسب مالی در دو سال گذشته، به‌جای پشتیبانی از استان‌ها، «هیچ» را در میان آنها توزیع کرده است، تاکید کرد: مدیران عامل استان‌ها موظفند شرایط بحران بودجه‌ای هلال‌احمر را برای استانداران (به‌عنوان نماینده دولت) تشریح کنند.
کد خبر: ۳۷۲۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 05 February 2017
دکتر سید امیرمحسن ضیائی در جلسه شورای معاونین جمعیت که با حضور علی اوسط هاشمی؛ استاندار سیستان و بلوچستان به منظور ارزیابی نقاط قوت و ضعف در امدادرسانی سیل اخیر سیستان و بلوچستان برگزار شده بود، گفت: در سیل و آب‌گرفتگی اخیر در سیستان و بلوچستان با تدبیری جامع که قبل از حادثه در هلال‌احمر اندیشیده شد و همچنین مدیریت بسیار خوب، آمادگی و اطلاع‌رسانی دقیق رسانه‌ها؛ هرچند خسارت‌های جدی وارد شد، اما در ارائه خدمات منسجم و مناسب‌تر به مردم موثر بود.

ستاد جمعیت؛ اعتبارات ندارد تا میان استان‌ها توزیع کند

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه این جمعیت منابع بسیار ناچیزی در اختیار دارد، گفت: بارها گفته شده که از مجموع یک‌هزار و ١٠٠ میلیارد تومان اعتبارات مصوب هلال‌احمر، فقط ١٠٠ میلیارد تومان آن اختصاص یافته و این در حالی است که فقط هزینه سالیانه هر ناوگان هلی‌کوپتری هلال‌احمر، ٤٠میلیارد تومان است و این بدان معنی است که ستاد جمعیت، اعتباری ندارد که میان استان‌ها توزیع کند.

 تشکیل کارگروه مشترک هلال‌احمر و استانداری برای رسیدگی به نیازهای سیستان و بلوچستان در حوزه امداد و نجات

ضیائی با تاکید بر اینکه باید هر آنچه در توان داریم برای کمک به مردم خونگرم و همیشه در صحنه استان پهناور سیستان و بلوچستان به صحنه بیاوریم، مقرر کرد: بر این اساس مقرر می‌شود تا با تشکیل کارگروهی به ریاست دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و عضویت استاندار و معاونین استاندار سیستان و بلوچستان، روسای سازمان‌ها، معاونین و مدیرعامل هلال‌احمر سیستان و بلوچستان؛ مسائل و مشکلات و نیازهای این استان ارزیابی شده و اقدامات لازم برای حل آنها به فوریت اجرایی شود.  

وی همچنین با اشاره به ضرورت رفع مشکلات نیروهای انسانی هلال‌احمر در سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: در زمینه استخدام و لزوم رفع کمبود نیروهای انسانی هلال‌احمر استان، اجازه داده می‌شود تا هر تعداد نیروی پذیرفته شده در آزمون استخدامی جمعیت با مساعدت و تسهیل حداکثری، جذب و نیروی متخصص یا باسابقه نماند که به علت مدرک غیرمرتبط جذب نشده باشد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با بیان ضرورت تاسیس شعب جمعیت در شهرستان‌های فاقد شعبه هلال‌احمر، عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص استان سیستان و بلوچستان ضرورت دارد تا شعب هلال‌احمر در چهار شهرستان دارای شرایط خاص، به شعب ویژه تبدیل شوند.

 بارها بر بحرانی بودن وضع انبارهای امدادی هلال‌احمر در کشور تاکید شده است

ضیائی بر ضرورت شارژ و تکمیل انبارهای امدادی سیستان و بلوچستان با مدیریت و نظارت سازمان امداد و نجات تاکید و تصریح کرد: البته بارها و به انحاء مختلف و مکاتبات متعدد به مسئولان اعلام کرده‌ایم که وضع انبارهای امدادی نه تنها در سطح پاسخگویی به بحران‌ها نیست، بلکه شرایط این انبارها بحرانی نیز هست که باید در این زمینه اقدام آنی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ویژه به استان سیستان و بلوچستان از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اگر به واقع معتقد بر آن باشیم که هلال‌احمر در بحران‌ها یکی از دستگاه‌های مهم در  کمک به مردم و مدیریت استان‌ها است، لذا باید با هم همصدا شویم و توجه دولت و مجلس و سایر مسئولان را به این مهم جلب کنیم که اعتبارات مدیریت و مقابله با بحران، نه فقط برای هلال‌احمر بلکه برای مدیریت بحران کشور نیز کافی نیست.

امدادگران در ترافیک جاده‌ها و سرمای 19 درجه زیر صفر؛ پای پیاده به یاری هموطنان خود می‌شتابند

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر؛ منابع مالی این نهاد مردمی از سه محل کمک‌های مردمی، اعتبارات ملی و استانی تامین می‌شود و از آنجا که در سیستان و بلوچستان انتظاری از مردم نمی‌توان داشت؛ باید به سایر منابع اتکا کرد که در این زمینه نیز وضع منابع مالی مشخص است و آنچه دولت به ازای این خدمات به هلال‌احمر  می‌پردازد، کمتر از 10 درصد منابع مصوب مجلس و حتی کمتر از 5 درصد نیاز منطقه است؛ اما با همه این مشکلات تصمیم داریم تا تدابیر ویژه‌ای برای سیستان و بلوچستان در نظر بگیریم.  

وی با بیان اینکه برف و کولاک موضوع بسیار جدی ماموریت‌های کنونی هلال‌احمر است، گفت: در همه جای دنیا، خط‌های اضطرار برای عبور نیروهای امدادی وجود دارد؛ اما امدادگران ما مجبورند در ترافیک جاده‌هایی چون شمال ایران، در دمای منهای 19 درجه؛ پای پیاده مسیر را برای امدادرسانی به هموطنان خود طی کنند؛ با این حال در برف و کولاک 72 ساعت گذشته شاهد امدادرسانی تحسین‌برانگیز نیروهای امدادی بودیم و به گفته شاهدان؛ نیروهای هلال‌احمر حضوری چشمگیر در مناطق برف‌گیر داشتند و این امدادرسانی‌ها در شرایط بحرانی که هلال‌احمر در آن قرار دارد، انجام می‌شود.

تاکید بر آرایش صحیح نیروهای امدادی هلال‌احمر با توجه به وسعت استان سیستان و بلوچستان

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان هم در این مراسم ضمن تبریک دهه مبارک فجر و تقدیر از حضور و مدیریت دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در امدادرسانی سیل اخیر استان، عنوان کرد: پهناور بودن سیستان و بلوچستان، ضرورت امکانات بیشتر و نیروی انسانی بسیار وسیع‌تر از وضع کنونی را مهم کرده که نمونه آن این است که هلال‌احمر در 19 شهرستان استان فقط 14 شعبه دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید آرایش نیروهای امدادی هلال‌احمر را در سطح منطقه با توجه به وسعت استان تعریف کرد، گفت: به علاوه با توجه به شرایط استان، باید روش مدیریت را منطقه‌ای لحاظ و امکانات امدادی را متناسب با بافت و اقلیم تعریف کرد. در این زمینه توجه به تجهیز انبارهای استان و تعیین تکلیف وضع پایگاه‌های کانکسی نیز از ضروریات است.

ضرورت حضور مسئولان جمعیت هلال‌احمر در جمع استانداران برای رفع مشکلات پیش‌روی این نهاد در امدادرسانی‌ها

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه تقویت نیروهای امدادی باید با توجه به ملاحظات منطقه‌ای انجام شود، خاطرنشان کرد: ضروری است تا امکانات جمعیت تا جایی تقویت شود که تمامی انبارهای هلال‌احمر مملو از مایحتاج مردمی باشد نه اینکه در سیل اخیر سیستان و بلوچستان منتظر بمانیم تا از کرمان برای تقویت استان، کمک ارسال شود.

وی پیشنهاد داد: با این تعداد و حجم مشکلات اعتباری و لجستیکی که امروز عنوان کردید، ضروری است تا مسئولان جمعیت هلال‌احمر برای حل مشکلات موجود در خدمت‌رسانی به مردم، در جلسه‌ای در جمع استانداران حاضر شوند و مسائل و مشکلات این جمعیت و نظرات خود را برای بهبود شرایط، در جمع استانداران مطرح کنند تا دست‌کم استانداران برای رفع مسائل پیش‌رو چاره‌ای اندیشیده و کمک‌ حال هلال‌احمر باشند.

سطح حضور مناسب و تحسین‌برانگیز در  امدادرسانی‌های سیل و آب‌گرفتگی اخیر سیستان و بلوچستان  

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، هاشمی با تاکید بر ضرورت آموزش مردم و اهمیت کاهش خسارات حوادث با آگاهی‌بخشی به مردم، خاطرنشان کرد: سطح حضور در امدادرسانی‌های سیل و آب‌گرفتگی اخیر استان بسیار مناسب و تحسین‌برانگیز بود و مانع بسیاری از مشکلات و حواشی ناشی از حوادث بزرگی چون سیل سیستان و بلوچستان شد.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به بافت 51 درصدی روستایی این استان، افزود: پهناور بودن استان تا جایی است که شمال و جنوب آن یک‌هزار و 150 کیلومتر و مرکز بخش و دهستان آن 200 کیلومتر با هم فاصله دارد و این مهم قطعا امدادرسانی در استان را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد و به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت شرایط کنونی هلال‌احمر سیستان و بلوچستان، خود دچار بحران است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار