معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر کارآ بودن فعالیت مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC گفت: این مراکز خیلی خوب می تواند مداخلات لازم را برای درمان افراد دارای اعتیاد انجام دهد اما چند پیش شرط دارد.
کد خبر: ۳۶۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 21 January 2017
پرویز افشار در کارگاه دو روزه 'اجتماع درمان مدار؛ سازماندهی و مدیریت مداخلات درمانی' افزود: برای فعالیت این مراکز در کشور ، نخست باید به دولتمردان تفهیم کنیم که مداخلات اینگونه مراکز ، کارآ و موثر است و در میان مدت و دراز مدت ، گران تر از بقیه مداخلات نیست.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه سازمان بهزیستی کشور در واگذاری خدمات به بخش غیردولتی ، پیشرو است ، واگذاری خدمات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC به بخش غیردولتی با رعایت چهارچوب و پروتکل های مربوطه می تواند فرصت های لازم را برای این بخش فراهم آورد.
معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همچنین باید پایش های لازم از مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC انجام شود تا به حکایت مراکز اقامتی میان مدت گرفتار نشوند.
افشار تاکید کرد: باید از مداخلات غیردارویی و مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC با اختصاص بودجه و پشتیبانی بیمه ها ، حمایت شود .
به گفته وی، متاسفانه در کشور ، بیمه ها بیشتر از مداخلات بایومدیکال حمایت می کنند چون مداخلات غیردارویی گران تر است. البته در این زمینه قدم هایی برداشته شده اما به حمایت های بیشتری نیاز دارد.
وی یادآور شد: سازمان بهزیستی یکی از کلیدی ترین شرکای ستاد مبارزه با مواد مخدر است؛ ما با تغییر الگوی درمان ، مداخلات جدید راه انداخته ایم و یکی از مداخلاتی که خیلی نتایج چشمگیری برای ما داشته است مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC بوده که از حدود یک و نیم دهه است که در کشور فعالیت دارند.
معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در سال 82 ، بازدیدی از یک مرکز درمانی اجتماع محور در ایتالیا داشتیم که الگوی خوبی برای درمان معتادان بود و در آن مراکز نه تنها آسیب دیدگان اجتماعی درمان می شدند بلکه خودشان می توانستند عامل بهبودی دیگران باشد.
افشار گفت: برای اینکه مداخلات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC در کشور جا بیفتد تلاش زیادی انجام شد اما با توجه به شرایط کشور یعنی تعداد معتادان ، کمبود امکانات و مداخلات گران قیمت این مراکز به تلاش های بیشتری در این زمینه نیاز است.
وی تاکید کرد: اثربخشی فعالیت مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC در طولانی مدت مشخص می شود.
به گفته وی، باز توانی و بازاجتماعی شدن افراد در اینگونه مراکز بیشتر است اما نتوانستیم این مساله را خوب به دولتمردان تفهیم کنیم بنابراین مقداری فتیله کار پایین کشیده شد و این مراکز در محاق قرار گرفتند.
افشار تصریح کرد: فکر کردیم مراکز اقامتی غیردارویی می تواند خلاء مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC را پر کند اما این مراکز اقامتی ، نسخه نیمه تمام مداخلات بود و بنابراین به صرافت افتادند که مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC را با نگاه نو و با توجه به نیازهای کشور توسعه دهند .

**ضرورت توجه به خانواده معتادان
معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: به نظر می رسد یکی از حلقه های مفقوده در پیشگیری از اعتیاد ، بی توجهی به خانواده های معتادان است.
افشار تاکید کرد: باید در آیین نامه های مربوطه نیم نگاهی به پیشگیری اعتیاد در اعضای خانواده های معتادان داشته باشیم تا با این کار بطورمثال بتوانیم از شدت گرفتن اعتیاد برخی از اعضای خانواده آنان جلوگیری کنیم.

**بهزیستی می تواند وصله نچسب را به نحواحسن تغییر دهد
معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بیشتر تلقی افراد از درمان های متکی به ماده 16 (درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر) ، اجبار است اما می توان استحاله جدی تری در این زمینه انجام داد تا نگاه قضایی و انتظامی در آن به حداقل برسد و امید است بخش ماده 16 نیز سامان یابد.
افشار افزود: اکنون بیش از 91 درصد درمان های اعتیاد از سوی بخش غیردولتی انجام می شود و کسانی که می توانند هزینه پرداخت کنند از خدمات این مراکز غیردولتی استفاده می کنند اما برای افراد بی بضاعت، قانون ساکت نیست و این هزینه ها برای معتادان بی بضاعت باید از سوی دولت پرداخت شود که جلسات زیادی در این زمینه برگزار کرده ایم.
وی تصریح کرد: وصله نچسب ماده 16 را می خواهیم به بهزیستی بدهیم ؛ از آن جهت نچسب چراکه برخی دست اندرکاران بهزیستی در استان ها معتقدند واگذاری این مسئولیت به بهزیستی سایر مداخلات را تحت تاثیر قرار می دهد اما مطمئن هستم بهزیستی به گونه ای مداخلات را تغییر می دهد که مکمل سایر خدماتش باشد.

**نقش بهزیستی در فرهنگسازی رفتار مردم هنگام حوادثی مانند حادثه پلاسکو
معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در مدیریت بحران ها نواقص جدی داریم که یکی از این نواقص، عدم فرهنگسازی بین مردم است که بدانند چگونه باید در مواقع حوادثی مانند حادثه پلاسکو، رفتار کنند.
افشار افزود: سازمان بهزیستی با ساز و کاری که دارد می تواند در این زمینه فرهنگسازی کرد.
وی ادامه داد: تجمع های غیرضروری باعث شد در ساعت های اولیه وقوع حادثه پلاسکو، خیلی از فرصت ها از دست برود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار