کد خبر: ۳۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳ 17 May 2015
به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی گشت نیمروزه از آثارتاریخی مرکزی ری ویژه حامیان میراث فرهنگی و علاقه مندان به صورت رایگان و با هدف معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی برگزار می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بیست و هشتم اردیبهشت (18 مه) روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده و از این رو در بسیاری از کشورها به منظور گرامیداشت داشته های تاریخی و میراث گرانبها که مایه غرور ملی ملل به شمار می رود ، آیین های مختلفی در برگزار می شود.

امیرمسیب رحیم زاده اظهارکرد: مطالعات باستان شناسی و شواهد تاریخی نشان می دهد که شهر باستانی ری همپای ظهور تمدن ایران باستان با حدود هفت هزار سال سابقه تاریخی یکی از بزرگترین مراکز تمدنی شناخته شده در دنیاست.

وی افزود: ری در گذشته های دور به زبان یونانی به ' راگو ' ، ' راگا ' ، 'راکیا' زبان ارمنی 'ری' زبان سریانی 'دورا ' و در زبان پهلوی 'رگ' ، 'رگاری' و در کتیبه بیستون کرمانشاه از آن به عنوان راگا یاد شده و در سه دوره تاریخی پایتخت ایران باستان بوده است.

رحیم زاده ادامه داد: در ری با فاصله اندک می توان آثار پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی را مشاهده کرد و البته این شهرستان با توجه به وجود امام زادگان واجب التعظیم و بقاع متبرکه به عنوان قطب گردشگری مذهبی استان تهران شناخته می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری اظهارداشت: در این تور نیمروزه بازدید کنندگان آثارتاریخی چون آتشکده ری، برج طغرل، برج نقاره خانه، گورستان زیرین، چشمه علی و گنبد اینانچ و دژرشکان را مورد بازدید قرار می دهند. 

وی با بیان این که برای عزیمت بازدیدکنندگان دو دستگاه اتوبوس از ساعت 9 صبح در ایستگاه مترو شهرری برای ایاب و ذهاب در نظر گرفته شده ، افزود: همچنین در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی آثار تاریخی شاخص در شهرستان بصورت رایگان مورد بازدید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

شهرستان ری دارای 197 اثر تاریخی شناسایی شده می باشد که از این تعداد 37 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار