در اولین جلسه شورای سالمندان که به ریاست "عیسی فرهادی" فرماندار تهران و با حضور "علی اصغر ناصر بخت" معاون سیاسی – انتظامی، فرماندار و مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی ، در تالار اجتماعات فرمانداری تهران برگزار شد، ضمن ارایه گزارش عملکرد دبیر خانه شورای سالمندان شهر تهران در شش ماهه اول سال 95، "ساختار تشکیلاتی شورا و وظایف دستگاه ها" و نیز "شیوه تشکیل و راه اندازی کمیته های تخصصی"، بحث و بررسی شد.
کد خبر: ۳۴۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 26 December 2016
در اولین جلسه شورای سالمندان که به ریاست "عیسی فرهادی" فرماندار تهران و با حضور "علی اصغر ناصر بخت" معاون سیاسی – انتظامی، فرماندار و مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی ، در تالار اجتماعات فرمانداری تهران برگزار شد، ضمن ارایه گزارش عملکرد دبیر خانه شورای سالمندان شهر تهران در شش ماهه اول سال 95، "ساختار تشکیلاتی شورا و وظایف دستگاه ها" و نیز "شیوه تشکیل و راه اندازی کمیته های تخصصی"، بحث و بررسی شد.در اولین جلسه شورای سالمندان که به ریاست "عیسی فرهادی" فرماندار تهران و با حضور "علی اصغر ناصر بخت" معاون سیاسی – انتظامی، فرماندار و مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی ، در تالار اجتماعات فرمانداری تهران برگزار شد، ضمن ارایه گزارش عملکرد دبیر خانه شورای سالمندان شهر تهران در شش ماهه اول سال 95، "ساختار تشکیلاتی شورا و وظایف دستگاه ها" و نیز "شیوه تشکیل و راه اندازی کمیته های تخصصی"، بحث و بررسی شد. 
 
معاون استاندار و فرماندار تهران، طی سخنانی ، با قدردانی از مشارکت فعال مراکز مردم نهاد و خیرین در ساماندهی امور مرتبط با سالمندان، خواستار تاسیس خیریه های کوچک اما متعدد در مناطق مختلف تهران به گونه ای که دسترسی سالمندان به این مراکز راحت باشد، شد و افزود: سالمندی موهبتی الهی است که در فرهنگ دینی ما توجه خاصی به آن شده است. وی با بیان اینکه بایستی همه بدانیم و فراموش نکنیم که پدرها و مادرها ، گنجینه های با ارزش و ثروت خانواده ها و کشور هستند، بر ایجاد تشکل های مردمی و مراکز روزانه سالمندان، بر اساس آیین نامه شورای ساماندهی امور سالمندان استان، تاکید کرد.
وی گفت: شهرداری ها، سازمان ها و کانون های بازنشستگی موظفند نسبت به تامین حمایت های مالی و فضای فیزیکی مناسب در جهت ایجاد تسهیلات لازم برای پر نمودن اوقات فراغت، انجام ورزش، راه اندازی تورهای سیاحتی ، مطالعه و فعالیت های فرهنگی تحت نظارت افراد ذیصلاح اقدام نمایند.
وی همچنین تامین امنیت غذایی سالمندان را با اهمیت دانست و افزود: سازمان های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، دانشگاه های علوم پزشکی و معاونت برنامه ریزی استانداری مکلفند برای ارتقای دانش تغذیه ای ، تعیین الگوی مصرف، دردسترس قراردادن مواد غذایی مورد نیاز و بهبود قدرت خرید سالمندان، اقدام کنند.
معاون استاندار تهرانه تصریح کرد: صدا و سیما مرکز استان، شهرداری ها، اداره کل ورزش و جوانان ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها موظفند که به منظور تکریم مقام سالمند و ایجاد نگرش مثبت در سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم مشتمل بر توصیه های تغذیه ای ، ورزشی، بهداشت روانی و غیره به سالمندان با هماهنگی دبیر خانه شورای ساماندهی امور سالمندان استان، برنامه های لازم را تهیه و اجرا کنند.
"مصطفی سراج" مدیر بهزیستی شهر تهران و دبیر شورای سالمندان شهر تهران نیز با اشاره به اینکه دکتر روحانی رییس دولت تدبیر امید در یک محدوده زمانی 11 بار از مراکز نگهداری سالمندان بازدید داشته است، تصریح کرد: این امر نشاندهنده ی توجه زیاد مسوولان و جامعه به کیفیت زندگی با برکت سالمندان است.
وی با ارایه آماری از تعداد سالمندان استان وشهر تهران و با بیان اینکه شمار جمعیت سالمندان به سرعت رو به افزایش است و این موضوع خوشحال کننده نیست، افزود: اقدام های خوبی در زمینه استاندارد سازی فضاهای بیرونی و ساختمانی، حمل و نقل و مشارکت اجتماعی، تکریم و تلفیق اجتماعی، مشارکت در امور مدنی و اشتغال و ارتباطات و اطلاعات ، تا کنون صورت گرفته است.
 
مروری بر نکات مهم آیین نامه شورای ساماندهی امور سالمندان استان
درماده یک آیین نامه شورای ساماندهی امور سالمندان استان مصوب جلسه(26/01/83) هیات وزیران و تشکیل شورای ملی سالمندان که در آن وظایف و ترکیب شورای ساماندهی امور سالمندان استان تعیین گردیده ، آمده است: منظور از سالمند در این آیین نامه تمامی افراد 60 سال و بالاتر می باشد.
در ماده دوم این آیین نامه تصریح شده است: منظور از ساماندهی، بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن و ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق ارایه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی است که با رعایت سیاست ها و خط مشی های تدوین شده، صورت می گیرد.
فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه - تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده- تایید حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند در کشور- تاکید بر حفظ احترام، شان و حرمت سالمند و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم ، انجمن ها و موسسات غیر دولتی، سیاست ها و خط مشی های، تدوین شده است.
ماده سوم آیین نامه شورای ساماندهی امور سالمندان استان نیز روشن می کند که به منظور ساماندهی سلامت و رفاه سالمندان، شورای ساماندهی امور سالمندان استان به ریاست استاندار و دبیری مدیر کل بهزیستی استان تشکیل می گردد.
در بخش دیگری از این آیین نامه با اشاره به اینکه هماهنگی میان دستگاه های اجرایی برای ساماندهی امور سالمندان و اجرای برنامه های مصوب شورا به عهده شورای ساماندهی امور سالمندان استان است، آمده است: سازمان بهزیستی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) موظف است، تمامی سالمندان زیر خط فقر را تحت پوشش حمایتی قرار دهد و نسبت به شناسایی خانواده هایی که تمایل به نگهداری سالمندان در مناطق شهری و روستایی دارند اقدام و نتیجه را به دبیرخانه شورای مذکور اعلام نماید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار