کد خبر: ۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱ 08 February 2015

به گزارش تابناک تهران، معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران گفت: مجموع طلب شهرداری تهران از دولت 720 میلیارد تومان است که 90 درصد این مبلغ متعلق به دوره قبل است.

محمود صلاحی در یک نشست خبری عنوان کرد: لایحه بودجه 94 شهرداری تهران به طور غیررسمی در 28 دی ماه توسط اینجانب به نایب رئیس شورا تقدیم شد در 30 دی ماه شهردار تهران به شکل رسمی لایحه بودجه را به رئیس شورای اسلامی تقدیم کرد.

وی افزود: بودجه لایحه پیشنهادی 94 برای شهر تهران 1746 میلیارد تومان در بخش مصارف و منابع پیش بینی شده است و  تا زمانی که شورا این مبلغ را تصویب نکند به عنوان لایحه پیشنهادی بودجه مطرح می شود. 

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به تصویب بخش درامدی بودجه شهرداری در صحن شورا گفت: یکشنبه گذشته بخش منابع یا درآمدی لایحه بودجه در صحن شورا مطرح شد، در این جلسه از سوی دکتر دنیامالی پیشنهاد شد تا 200 میلیارد تومان به لایحه مذکور افزوده شود. رئیس کمیسیون سلامت اما با تاکید بر انقباض بودجه خواهان کاهش بودجه شد. نهایتا نیز با توافق کمیسیون عمران و بودجه تصمیم بر این شد که به بخش درامدی 17هزار و 200 میلیارد تومان تخفیف داده شود که این میزان 260 میلیارد تومان کمتر از پیشنهاد شورا بود.

نظارت ستادی بر 15 سازمان و شرکت تابعه شهرداری

صلاحی در ادامه این نشست با بیان اینکه در سال 93 مجموعه ای از شرکت ها و سازمان های وابسته به شهرداری تهران تحت نظارت ستادی و برنامه ای قرار گرفتند عنوان کرد: معاونت برنامه ریزی در قالب نظارت ستادی و برنامه ای تاکنون 13 سازمان و شرکت تابعه شهرداری تهران را بررسی کرده است و تا پایان سال نیز با نظارت بر دو سازمان تعداد سازمان ها و شرکت های مورد بررسی به 15 مورد افزایش پیدا می کند.

به گفته صلاحی 4 مورد رسیدگی های پرسنلی، ساختار سازمان، عملکرد سال 93 و مطابقت عملکرد سازمان با برنامه و تدابیر 10 گانه شهردار محترم تهران از مهمترین ملاک های نظارت ستادی بر شرکت ها و سازمان های وابسته به شهرداری است. 

افزایش سهم بودجه نقدی سازمان های مرتبط با شهرداری تهران

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراها با اشاره به مشکلات برخی سازمان ها در جذب بودجه غیرنقدی عنوان کرد: به دلیل مشکلات موجود در برخی سازمان ها شهرداری تهران اصلاحات جدی را در بودجه 94 به وجود آورد به طوری که در سال 93 از بودجه 15 میلیارد و 800 میلیارد تومانی 50 درصد به شکل نقد و 50 درصد به شکل غیرنقد اختصاص داده شده بود که این تخصیص با تاکید بر افزایش شفافیت به 63 درصد نقد و 37 درصد غیرنقد تغییر کرد.

اختصاص 4هزار و 80 میلیارد تومان به بخش حمل و نقل در بودجه 94

صلاحی در ادامه نشست با تاکید بر اینکه اولویت اصلی شهرداری در بخش حمل و نقل عمومی مترو است عنوان کرد: مجموع اعتبار پیش بینی شده در بخش حمل و نقل در سال 93،  4 هزار و 10 میلیارد تومان بود که این میزان امسال به 4 و 80 میلیارد افزایش پیدا کرد. 

وی افزود: در سال 93 نیز 1724 میلیارد تومان به بخش مترو اختصاص داده شد که این میزان در سال 94 با رشد 11/6 درصدی به 1925 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراها در ادامه با اشاره به اراده جدی دولت، مجلس و شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران و ترافیک تهران گفت: رفع مشکلات محیط زیستی در تهران چاره ای جز گسترش حمل و نقل عمومی به ویژه مترو ندارد. با نگاهی به تاریخچه مترو در تهران  می بینیم که سالانه 2/5 کیلومتر ریل گذاری شده که این میزان در حال حاضر به4/22 کیلومتر رسیده است، البته مطلوب ما سالی 30 کیلومتر است و توان مهندسی آن هم وجود دارد اما دستیابی به این مهم نیازمند بودجه است.

صلاحی در ادامه تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم دولت دولت مجاز است که 50 درصد به حمل و نقل عمومی اختصاص دهد که متاسفانه دولت قبل و فعلی تاکنون نتوانسته اند خیلی کمک کنند. اگرچه با تدبیر رئیس جمهور طی چندماهه اخیر کمیسیون کلان شهر تهران و سایر کلان شهر با حضور 7 وزیر 3 معاون رئیس جمهور شهردار تهران رئیس شورا و استاندار تهران به منظور بررسی مشکلات کلان شهرها راه اندازی شد. 

تحقق 100 درصدی بودجه 93 تا پایان سال

وی همچنین گفت: یکی از ویژگی های بودجه امسال این است که همزمان با بودجه کلی شهرداری بودجه شرکت ها و سازمان ها را نیز تقدیم شهرداری کردیم. یکی از 66پیوست بودجه امسال مربوط به میزان تحقق بودجه 93 تا آخر برج 9 بود که از مجموع 15840 میلیارد تا آخر برج 10 حدود 71 درصد از این مبلغ تحقق یافت.

 صلاحی افزود: شهرداری تاکنون عقب ماندگی بودجه نداشته و امیدواریم تا پایان سال 100 درصد از بودجه 93 محقق شود تا نیاز به متمم نباشد.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شورا سال گذشته 500 میلیارد به بودجه ما اضافه کرد، اما امسال در بخش منابع 260 میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی ما کاسته است. 

صلاحی با اشاره به بودجه سازمانها و شرکت ها در بودجه 94 گفت: شورای شهر تهران امسال رقمی معادل 5 میلیارد و 368 تومان را به عنوان بودجه سازمان ها و شرکت ها به شورا پیشنهاد داده است. با توجه به این رقم و کسر 1 هزار و 630 میلیارد تومان از بودجه کل پیشنهادی برای کمک به شرکت ها و سازمان ها بودجه پیشنهادی مورد نظر ما به 21 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش پیدا می کند. 

اختصاص 94 هزار و 950 میلیارد تومان به بازپرداخت وام های بانکی در سال 94 

صلاحی در پاسخ به سوال میزان بدهی شهرداری تهران، عنوان کرد: شهرداری تهران هر سال ردیفی را برای پرداخت دیون بانکی اختصاص می دهد. این میزان در سال های گذشته برابر با 100 میلیارد تومان بود که امسال با افزایش 6 برابری به 750 میلیارد تومان می رسد. 

وی افزود: در بودجه 94 مبلغی برابر با 1500 میلیارد تومان برای باز پرداخت وام بانک ها پیش بینی کرده ایم. به طور کلی در سال 93 هزار و406 میلیارد تومان و در سال 94 هزار و950  میلیارد تومان برای باز پرداخت وام ها در نظر گرفته شده است. 

صلاحی با رد ادعای بدهی 30 هزار میلیاردی شهرداری تهران، تصریح کرد: شهرداری تهران در چند ردیف از دولت طلب دارد که یکی از طلب ها مربوط به دریافت جرایم راهنمایی و رانندگی است. در سال 92 دولت کلا 937 میلیون تومان دراین رابطه به شهرداری پرداخته است. در برج اول سال 93 حدود 37 میلیارد تومان پرداخت کرد و بعد از آن تا کنون شهرداری در آمدی از بابت جرایم راهنمایی رانندگی نداشته است. 

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: شهرداری تهران باید تا سقف 600 میلیارد تومان بابت جرایم رانندگی عایدی داشته باشد که تا کنون بخش زیادی از این محقق نشده است. 

صلاحی با اشاره به بدهی دولت به شهرداری در خصوص بافت فرسوده گفت: قانون تخفیف هایی را برای احیای بافت فرسوده در نظر گرفته و در بخش های شهرداری باید تا سقف 100 درصد تخفیف دهد و دولت باید ما به ازای این مبلغ را به شهرداری پرداخت کند. متاسفانه ما تاکنون شاهد پرداخت دولت به شهرداری در این زمینه نبوده ایم. 

وی افزود: یکی دیگر از طلب های شهرداری از دولت مربوط به ارزش افزوده است که در سال 93 از 8 درصد ارزش افزوده 7/2 درصد باید به شهرداری تهران تعلق می گرفت که تا کنون بیش از  2هزار میلیارد تومان به ما پرداخت شده است. 

وی تصریح کرد: قرار است در سال 94 سهم شهرداری 3 درصد افزایش پیدا کند، که امیدواریم در این بخش هم بتوانیم 3 هزارو سیصد میلیارد تومان عایدی داشته باشیم.

صلاحی در ادامه با تاکید بر بدهی 7 هزار و 200 میلیارد تومانی دولت به شهرداری گفت: با توجه به کاهش جدی در آمد نفتی دولت پیشنهاد ما این است که دولت بخشی از بدهی خود را به شکل نقد و به طور اقساط پرداخت کند و بخش دیگر را به صورت غیر نقد و در قالب سرمایه غیر منقول به شهرداری واگذار کند. 

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری بودجه کل سازمان ها را به شکل نقد پیش بینی کرده است گفت: شهرداری در بودجه امسال خود بودجه غیر نقد را بیشتر به مناطق اختصاص داده است. مناطق به طور مرتب در حال تهاتر در معامله هستند .

افزایش 11 درصدی بودجه فرهنگی شهرداری

صلاحی در ادامه نشست با اشاره به نحوه تخصیص بودجه 94 گفت: شهرداری تهران امسال بیشترین بودجه را به حوزه حمل و نقل و ترافیک اختصاص داده است. به این منظور 4 هزار و 80 میلیارد تومان برای گسترش و نگداشت حمل و نقل عمومی پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: بودجه فرهنگی شهرداری تهران نیز امسال رشد 11درصدی را تجربه می کند.

صلاحی در پایان با تاکید بر نگاه شهرداری تهران به اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام رهبری عنوان کرد: یکی از مشخصه های اقتصاد مقاومتی درون زا بودن و بیرون نگری به معنای ارتباط با اقتصاد جهانی و افزایش صادرات است که شورا نیز شهرداری تهران را موکلف کرد تا در این زمینه برنامه های اساسی را تدوین کند. 

در ادامه نشست صدر معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراها عنوان کرد: نظارت ستادی از سال 93 در شهرداری تهران به صورت جدی شروع شد و تا پایان سال 15 سازمان مورد بررسی قرار می گیرد. البته این به معنای عدم نظارت بر  سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری نیست، بلکه شهرداری تهران در راستای دستور دکتر قالیباف مبنی بر شفافیت و پاسخگویی مدیران شهرداری و تاکید بر الگوی مدیریت جهادی برنامه مربوط به نظارت ستادی را با جدیت پیگیری می کند.

صدر افزود: تاکنون 140 مصوبه در خصوص نظارت ستادی، 13 شرکت ابلاغ شده است که کمتر از 20 درصد انها مربوط به خود سازمانها و شرکت ها و 80 درصد به مجموعه واحدهای شهرداری تهران مربوط می شود. 

در ادامه مدیرکل امور بودجه معاونت برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراها با اشاره به اولویت اصلی بودجه در خصوص هزینه ها حقوق مزایا و نگداشت شهر عنوان کرد: شهرداری تهران جز در موارد مذکور در بحث بودجه با رشد قابل توجهی رو به رو نبوده است. ضمن این که درنظر داریم درآمدهای پایدار شهرداری در سال 94 از حدود 3 هزار میلیارد تومان به 4299 اقفزایش پیدا کند. 

پندار تاکید کرد: بر اساس بودجه 94 شهرداری تهران قرار است پروژه های عمرانی که بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند تا پایان سال آینده به بهره برداری برسند. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار